قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در حمایت از مادران شاغل 

تهران - ایرنا - مشاور امور زنان و جوانان سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: قانون "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" در حمایت از مادران شاغل است، این قانون واجد نکات مثبتی برای مادران شاغل است که دستگاه‌های دولتی مکلف به اجرای آن شده‌اند.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط‌زیست، سیده مریم محمدی افزود: قانون " جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" قانونی جامع در جهت حمایت از خانواده و ترغیب فرزندآوری است و با توجه به اینکه به مدت هفت سال در کشور به‌ صورت آزمایشی اجرا می‌شود این امکان برای قانون‌گذار و دولت فراهم است که نواقص و محدودیت‌های قانون را پایش و اصلاح کنند.

وی اظهار داشت: قانون یاد شده واجد نکات مثبتی برای مادران شاغل است که دستگاه‌های دولتی مکلف به اجرای آن شده‌اند و با پیگیری و نظارت دفتر امور زنان سازمان حفاظت محیط‌زیست برای بانوان شاغل این سازمان اجرا خواهد شد.  

محمدی به ماده ۱۷ قانون "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" اشاره کرد و گفت: در ماده ١٧ قانون " جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" مدت مرخصی زایمان با پرداختی حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط ۹ ماه است و در صورت درخواست مادر تا دو ماه در ماه‌های پایانی بارداری مرخصی افزایش می‌یابد و مرخصی مزبور برای تولد دوقلو و تعداد بیشتر، ۱۲ ماه خواهد بود.

مشاور امور زنان و جوانان سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: همچنین در بند «ت»  ماده ۱۷ این قانون تأکید شده است؛ مادران شاغلی که از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون یاد شده فرزند یا فرزندانی به دنیا آورند، به ازای هر فرزند، می‌توانند از یک تا یک و نیم سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار شوند، همچنین برای تمامی مستخدمین که صاحب فرزند سوم تا پنجم می‌شوند نیز معادل یک سال به افزایش سنواتی مستخدم به ازای هر فرزند، اعمال می‌شود.

محمدی با اشاره به اعطای دورکاری به درخواست مادران باردار، گفت: علاوه بر اعطای دورکاری به درخواست مادران باردار، دورکاری حداقل به مدت ۴ ماه در دوران بارداری لازم الاجراء است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha