کاشی ماندگار سردر منزل هنرمند فریمانی نصب شد

مشهد- ایرنا- رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فریمان در استان خراسان رضوی گفت: کاشی ماندگار طی مراسمی با حضور فرماندار، مسوولان اجرایی و جمعی از مردم شهر قلندرآباد این شهرستان سردر منزل هنرمند پیشکسوت "زهرا آخرتی" نصب شد.

حسن گیاهی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این هنرمند حدود ۷۰ سال از عمر خود را عاشقانه به فرت‌بافی مشغول بوده است.

وی ادامه داد: این هنرمند پیشکسوت که ۷۵ سال دارد توانسته است این میراث‌ فرهنگی را در شهرستان فریمان زنده نگه دارد.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی و مدیر امور شهرستان‌های اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: تقدیر از هنرمندان صنایع‌دستی از اولویت‌های این اداره کل است.

مسعود رحمانی با بیان این‌که قدیمی‌ترین و نخستین دست‌بافت برجای‌مانده از تمدن ایرانی پارچه‌ چهار هزار ساله‌ای است که در منطقه شوش کشف شده افزود: پرکاربردترین و متداول‌ترین دست بافت‌های ایرانی فرت‌بافی است که شیوه آن ساده است و با دستگاهی ساده بافته می‌شود و همین امر موجب رواج و ماندگاری آن است.

وی ادامه داد: هم‎ اکنون در ایران فقط چند دستگاه زری‌بافی دستی وجود دارد و تعداد بافندگان آن به تعداد انگشتان دو دست نمی رسد اما فرت‌بافی حوزه‌ گسترده دارد.

این کاشی چهاردهمین کاشی ماندگار نصب شده در حوزه میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان رضوی است و پیش از این نیز کاشی‌های ماندگار دیگری بر سر در منازل عثمان محمدپرست، یعقوب دانش‌دوست، محمدجعفر یاحقی، سیدجلال شمسی‌نژاد، سیدمحمد میرقاسم‌اخویان، محمد علی فضلی‌نژاد، رجبعلی لباف خانیکی، زهرا محسنی و سیدحسن موسوی، اکبرعباس‌نژاد فرسنگی، غلامعلی عسگری و محمدفاروق کیانی‌پور نصب شده است.

قلندرآباد در ۱۸ کیلومتری شرق فریمان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha