شناسایی افراد بی‌سواد در گلستان نیازمند همکاری بیشتر نهادهاست

گنبدکاووس- ایرنا- معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان گفت: نهضت سوادآموزی به تنهایی نمی‌تواند گفتمان سواد را در جامعه توسعه دهد و نهادهای اجرایی در بحث شناسایی افراد بی‌سواد در این استان همکاری بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، محمد حبیبی روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت هفته سوادآموزی به میزبانی گنبدکاووس با قدردانی از همراهی خوب ادارات عشایری، زندان‌ها، کمیته امداد و بهزیستی در بحث اجرای برنامه‌های سوادآموزی، از سایر دستگاه‌ها از جمله ثبت احوال، دانشگاه علوم پزشکی، مخابرات و پست خواست همکاری بیشتری برای شناسایی و معرفی افراد بی‌سواد به آموزش‌دهندگان نهضت داشته باشند.

وی با تاکید بر نقش آفرینی دستگاه‌ها در ترویج باسوادی در جامعه، تصریح کرد: جمعیت افراد باسواد ۱۰ تا ۴۹ ساله کشور از ۴۸.۸ درصد سال ۱۳۵۵ بعد از گذشت بیش از چهار دهه امروز به ۹۶.۶ درصد رسید که آمار استانی در این بحث با آمار کشوری برابر است.

معاون اداره کل آموزش و پرورش گلستان توجه به تقویت مهارت‌های زندگی را لازمه برنامه‌های سوادآموزی دانست و بیان کرد: برای حل این مشکل ۹ مرکز یادگیری محلی راه‌اندازی شده تا با ارائه مهارت‌ها، حرفه‌ها و آموزش‌های مختلف زمینه توانمندسازی آموزش گیرنده‌ها را فراهم کند.

حبیبی افزود: در این مراکز علاوه بر برنامه‌های سوادآموزی، آموزش‌های مهارتی مانند پرورش قارچ و گیاهان دارویی، خیاطی، چرم دوزی و سوزن دوزی به افراد ارائه می‌شود و آمار اشتغالزایی این مراکز ۱۰۰ درصد است. 

در مراکز یادگیری محلی علاوه بر برگزاری دوره‌های سوادآموزی، تحکیم و انتقال، به سوادآموزان مهارت‌های اجتماعی، حقوق شهروندی، آموزش سواد پایه و برخی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

شناسایی افراد بی‌سواد در گلستان نیازمند همکاری بیشتر نهادهاست

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان با اشاره به اینکه سواد آموزش در سه بخش انتقال، سواد و تحکیم انجام می‌شود، گفت: سهمیه امسال نهضت سوادآموزی استان باسوادکردن ۱۰ هزار و ۵۰ نفر است که از این میزان چهار هزار و ۵۰۰ نفر حجم سواد(آموزش افراد کم سواد)، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر حجم انتقال (آموزش بی سوادان مطلق) و ۲ هزار و ۹۰۰ نفر حجم تحکیم (استمرار آموزش)، ۲۵۰ نفر سواد اتباع و ۱۰۰ نفر حجم انتقال اتباع است.

وی ادامه داد: تاکنون از سهمیه امسال هزار و ۸۹۴ نفر در کلاس‌های بخش سوادآموزی، ۲ هزار و ۲۸۶ نفر در بخش انتقال و هزار و ۷۹۶ نفر در بخش تحکیم شرکت کردند و نام نویسی تا پایان دی ماه ادامه دارد.

به گفته آمنه تقانپور رییس اداره سوادآموزی گنبدکاووس، سهمیه و حجم ابلاغی امسال اداره سوادآموزی شهرستان هزار و ۹۴۰ نفر در سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال است که تاکنون هزار و ۱۵ نفر در این سه دوره ثبت نام کردند.

به گزارش ایرنا، با توجه به اهمیت تحصیل و کسب علم و دانش برای توسعه و پیشرفت ، نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۵۸ یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) با هدف باسواد کردن همه اقشار جامعه تشکیل شد.

در تقویم رسمی کشور یکم تا هفتم دی هر سال هفته سوادآموزی نامگذاری شده  است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha