تلاش برای ثبت جهانی بازی بومی‌محلی مورد علاقه سردار دل‌ها

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی‌محلی با اشاره به روحیه پهلوانی شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم در بازدید از زادگاهش همیشه به ورزش بومی آن منطقه علاقه نشان داد و در بازی‌های «قلعه قوس» شرکت می‌کرد تلاش داریم این بازی را به ثبت جهانی برسانیم.

«محمدتقی امیری‌خراسانی» روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مردمی بودن بارزترین ویژگی سردار دل‌ها بود اظهار داشت: روحیه نظامی، قدرت تصمیم‌گیری و درایت در فرماندهی از بارزترین خصوصیات جهانی سردار ایرانی در محور مقاومت به شمار می‌رود، اما آنچه از وی یک الگو ساخته و عامل اصلی محبوبیت سپهبد شهید قاسم سلیمانی شد، مردمی بودن این اسوه مقاومت بود. رفتار و منش سردار دل‌ها موجب شد، وی در قلب تمامی اقشار مردم ایران جا داشته باشد. سردار ایرانی در کنار تمام فاکتورهای لازم برای فرماندهی روحیه ورزشی داشتند و این ناشی از مرام و منش پهلوانی او بود. 

رییس فدراسیون ورزش روستایی ادامه داد: سردار سلیمانی خود را از مردم جدا ندانست و زمانی که به زادگاهش می‌رفت در کنار دوستان قدیمی و همرزمانش به بازی‌های بومی و محلی مشغول بود و حتی در این بازی‌ها برای دوستان خود کری‌خوانی می‌کرد. یکی از بازی‌های محبوب او «قلعه قوس» بود. این بازی شاید ماکتی از آرایش نظامی باشد و سپهبد شهید در آن تخصص خاصی داشت. این بازی در مناطق جنوبی ایران به ویژه شهرستان‌های رابر و جیرفت برگزار می‌شود. 

امیری خراسانی با بیان اینکه به پاس خدمات شهید سلیمانی این بازی ثبت ملی شده است عنوان کرد: در بهمن ماه سال گذشته بازی «قلعه قوس» ثبت ملی شد و در نخستین سالروز شهادت او این بازی را به صورت منطقه‌ای برگزار کردیم. امسال نیز قرار است این بازی در بُعد کشوری برگزار شود. بدون شک محبوبیت سردار دل‌ها موجب خواهد شد تا ما به دنبال برگزاری این بازی در سطح منطقه باشیم. این یکی از کارهای فرهنگی است که در زمینه زنده نگه داشتن یاد سردار دل‌ها انجام خواهیم داد. البته تلاش این است که بازی محبوب سردار دل ها در سطح جهان ثبت شود.

وی در زمینه کارهای فرهنگی برای سالروز شهادت سردار دل‌ها گفت: برنامه‌های فدراسیون در سالروز شهادت سردار دل‌ها با موضوع «مکتب حاج قاسم» برگزار شد و همچنین برای انتقال پیام این مکتب از روایان خاص استفاده شد، راویانی که از همرزمان وی در دفاع مقدس و دفاع از حرم ائمه (ع) بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha