استاندار: ساختار جذب سرمایه در آذربایجان غربی نیازمند بازنگری اساسی است

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وجود ایده های مناسب فناورانه و حضور سرمایه گذاران و متقاضیان برای ایجاد واحدهای مختلف تولیدی در استان گفت: ساختار جذب سرمایه در استان نیازمند بازنگری است تا با کم کردن موانع، زمینه ارتقای شاخص های سرمایه گذاری و استفاده از ایده ها فراهم شود.

محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در برنامه یکشنبه های رفع موانع تولید که در مرکز رشد جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و بعد از بازدید حدود سه ساعته از واحدهای این مرکز برگزار  شد، افزود: نباید برخی ادارات سخت گیری های بی مورد در خصوص سرمایه گذاران داشته باشند و باید زمین های مورد نیاز آنان، در کمترین زمان ممکن اعطا شود نه اینکه یک سرمایه گذار سه سال برای دریافت زمین دوندگی داشته باشد.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی مزیت های بسیاری در حوزه های مختلف دارد که باید از آنها استفاده کرد و یکی از این موارد نیز مزیت آب و زمین مناسب برای کشت گلخانه ای است که نباید از آن غافل بود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه گلخانه، یک مزیت اساسی برای توسعه کشاورزی به ویژه درحوزه دانش بنیان و فناورانه به شمار می رود، بیان کرد: این استان، بهترین کریدور صادرات محصولات گلخانه ای می تواند باشد که در صورت تحقق این امر، هم صادرات محصولات تولیدی خود استان و هم صادرات تولیدات دیگر استان ها می تواند در دستور کار قرار گیرد.

معتمدیان با ابراز انتقاد از اینکه هنوز مقدمات راه اندازی ۲ هزار هکتار گلخانه در آذربایجان غربی محقق نشده است، ادامه داد: در ۲ ماه گذشته، هیچ اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته ولی باید مرکز سرمایه گذاری استانداری، در این باره وارد عمل شده و در کمترین زمان ممکن، این مقدمات را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه در بحث گلخانه، دولت زمین لازم را در اختیار گذاشته و زیرساخت هایی مثل مسیر دسترسی، آب و برق مورد نیاز را ارائه می دهد، اظهار کرد: مردم دارای اهلیت می توانند از این فرصت استفاده کرده و سرمایه گذاری کنند.

وی همچنین با انتقاد از خام فروشی محصولات تولیدی به ویژه در حوزه گیاهان دارویی گفت: در صدد هستیم با همراهی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین همراهی نهادهایی نظیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) چرخه تولید این محصول را در استان ایجاد کنیم تا ارزش افزوده این حوزه به شدت افزایش یابد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین بر اولویت بندی طرح های فناورانه تاکید کرد و افزود: در صورت وجود اولویت های مشخص، می توان از ظرفیت سرمایه گذاران دولتی و نهادهایی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بهره بیشتری برد.

معتمدیان با ابراز خرسندی از ظرفیت آزمایشگاهی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اضافه کرد: می توان از این ظرفیت در راستای آزمایش محصولات تولیدی به ویژه در حوزه صادرات استفاده کرد که در این صورت، اقلام صادراتی به استان های مختلف برای آزمایش ارسال نمی شود و در وقت، هزینه صرفه جویی شده و درآمدها نیز افزایش می یابد.

وی با تاکید بر تدوین نقشه راه در استفاده از آزمایشگاه های جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی بیان کرد: باید در این خصوص نیازسنجی لازم صورت گرفته و بر اساس آن، اولویت بندی شود.

به گزارش ایرنا، در این بازدید که با حضور مدیران دستگاه های اجرایی مختلف نیز برگزار شد، مشکلات حوزه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و واحدهای فعال در مرکز رشد این نهاد مورد بررسی قرار گرفت و دستوراتی از سوی استاندار آذربایجان غربی برای رفع آنها صادر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha