استاد خوشنویسی: آموزش و پرورش به رفع معضل بدخطی کمک کند

شیراز-ایرنا-رئیس انجمن خوشنویسان شیراز گفت:برای رفع معضل بدخطی و گسترش اثرات مثبت هنر خوشنویسی در جامعه نیاز به تعامل و همکاری با آموزش و پرورش داریم‌ و معلمان باید از همان دوران کودکی، هنر زیبای خط را به دانش‌آموزان آموزش دهند.

مجید چیزفهم دانشمندیان دوشنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: انجمن خوشنویسان چندین بار جلساتی را با مقام‌های ارشد وزارت آموزش و پرورش برگزار و پیشنهاد خود را برای تعامل و همکاری با آموزش و پرورش به منظور رفع معضل بدخطی در جامعه مطرح کرده است.

رئیس انجمن خوشنویسان شیراز ادامه داد: ما بایستی هنر خوشنویسی را از دوران کودکی و نوجوانی در وجود افراد نهادینه کنیم و لازمه تحقق این امر این است که در وهله اول دوره‌های آموزشی خوشنویسی برای معلمان برگزار شود.

وی افزود: ما حتی پیشنهاد دادیم که این دوره‌های آموزشی را برای معلمان به صورت رایگان برگزار کنیم. این در حالیست که آموزش و پرورش چند میلیون یا چند میلیارد تومان برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان هزینه می‌کند.

چیزفهم بیان کرد: ما حتی شاهد هستیم که برخی از دانش‌آموزان از خط بهتری نسبت به معلمان خود برخوردار هستند. در صورتی که معلمان با خط زیبا می‌توانند الگوی مناسبی برای همه دانش‌آموزان باشند.

این استاد خوشنویسی عنوان کرد: انجمن‌های خوشنویسی قابلیت آموزش به معلم‌ها در تمام شهرهای کشور را دارند. لذا باید شرایطی فراهم شود تا معلمان در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند و حتی می‌بایست امتیازاتی برای حضور آنها در دوره‌های مختلف خوشنویسی در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: کار خوشنویسی یک کار فنی و تخصصی است و دانش‌آموزی که می‌خواهد دوره‌های آموزشی خوشنویسی را آغاز کند باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشد. لذا پایه سوم یا چهارم ابتدایی بهترین دوران برای آموزش خوشنویسی به ‌کودکان است‌.

پایه سوم یا چهارم ابتدایی بهترین دوران برای آموزش خوشنویسی به ‌کودکان است‌

چیرفهم گفت: اگرچه به دلیل متفاوت بودن استعدادها، افراد کمتری می‌توانند در این عرصه پیشرفت کنند اما نهادینه کردن این هنر در جامعه زمینه‌ساز رفع معضل بدخطی می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق آیین نامه آموزشی انجمن، خط نستعلیق که خط رسمی ایرانیان است به عنوان خط پایه در آموزش‌ها در نظر گرفته شده است که این خط در سه دوره یا حتی پنج دوره نخست آموزش داده می‌شود. از دوره سوم به بعد هنرجویان می‌توانند به جز نستعلیق، خط‌های متداول دیگری از جمله خط شکسته، نسخ و ثلث را هم انتخاب کنند.

چیزفهم بیان داشت: هنر خوشنویسی حتی به نوعی معرف اعتقادات ما است و ریشه در تاریخ ایران دارد، لذا این هنر نقش مؤثری در انتقال مفاهیم ایفا می‌کند.

مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌توانند هزینه‌ای که برای تهیه هدایا پرداخت می‌کنند را در قالب خرید آثار هنرمندان استفاده کنند که افزون بر ماندگاری، این. کار کمک شایانی به شکوفایی اقتصاد هنر می‌کند 

وی گفت: بدون شک دیدن یک تابلو خوشنویسی نیز در انتقال مفاهیم و ثبت این مفاهیم در ذهن تأثیر بسزایی دارد. این موضوع تأثیرات یک اثر هنری در میان مردم جامعه را ثابت می‌کند.

چیزفهم افزود: در ادارات و دستگاه‌های دولتی همواره جلسات یا نشست های صمیمانه‌ای برای پیشبرد اهداف مجموعه برگزار می‌شود و از آنجا که پذیرایی و اهدای هدایا در فرهنگ مردم کشور ما متداول است، بارها شاهد بوده‌ایم که در این جلسات با اهدای هدایا از برخی افراد تقدیر و تجلیل می‌شود.

وی ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌توانند هزینه‌ای که برای تهیه این هدایا پرداخت می‌کنند را در راهی استفاده کنند که افزون بر ماندگاری کمک شایانی به هنرمندان و شکوفایی اقتصاد هنر کند.

رئیس انجمن خوشنویسان شیراز گفت: ردیف بودجه در ارگان‌های دولتی برای انجام این کار تعریف شده است و حتی در مقطعی این قانون وضع شد که هر دستگاه دولتی می‌تواند یک دهم درصد از اعتبارات خود را صرف خرید آثار هنری کند. اما متأسفانه قانون خرید آثار هنری از سوی مسئولان دستگاه‌های دولتی آن طور که باید اجرایی نشد و نیاز است تدابیر لازم برای ترغیب مدیران به خرید آثار هنری اتخاذ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha