۱۳ دی ۱۴۰۰، ۵:۵۵
کد خبرنگار: 3015
کد خبر: 84600089
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بانک‌ها به تعهدات خود پایبند باشند

۱۳ دی ۱۴۰۰، ۵:۵۵
کد خبر: 84600089
بانک‌ها به تعهدات خود پایبند باشند

تهران- ایرنا- روزنامه ایران در یادداشتی آورد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که همواره بنگاه‌های تولیدی با آن مواجه بوده‌اند در گام نخست تأمین مالی بوده است که حکم خون در بدن انسان را دارد. یعنی همین‌قدر برای ادامه حیات تولید کنندگان ضروری است.

روزنامه ایران ۱۳ دی یادداشتی را به قلم ابوالفضل روغنی عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران منتشر کرد و نوشت: در همه جای دنیا راه‌های تأمین مالی متعدد و متنوع است اما ما در این حوزه صرفاً بانک محور شده‌ایم. در حالی‌که دنیا از ظرفیت‌های بازار سهام و بورس بسیار بهره می‌برد، باید شرایطی ایجاد شود که افراد و گروه‌ها با هر محوریتی به‌سمت تأمین مالی برای بنگاه‌های صنعتی بروند. در اینجا ذکر یک نکته بسیار ضروری است و آن گران بودن وام‌های پرداخت شده از سوی نظام بانکی است، البته در مجموع گران است اما باوجود این شرایط باز هم واحدهای صنعتی متقاضی دریافت چنین وام‌هایی هستند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده بود که تا دو سال قبل موضوع اصلی و نخست تمام واحدهای صنعتی تأمین مالی بود اما از دو سال پیش تاکنون ارز به چالش اصلی این‌ گروه تبدیل شده است. در واقع منظور اهمیت تأمین مالی برای واحدهای تولیدی است. با این توضیح انعقاد تفاهمنامه میان بانک مرکزی و وزارت صمت تحت عنوان «طرح تأمین مالی زنجیره‌ای» اقدام شایسته ای است که  مورد اقبال هم واقع شده و امیدواریم بانک‌ها به این طرح متعهد باشند و در پایان سال مالی نتایج خوبی حاصل شود.

متأسفانه چند صباحی است که بانک‌ها روش‌های انقباضی را دنبال می‌کنند در حالی‌که باید از نظام سختگیرانه دوری کنند. بنا بوده تا ۴۰ درصد منابع بانک‌ها در اختیار صنعت و معدن قرار بگیرد اما این عدد اکنون کمتر از ۱۵ درصد است. در گذشته نیز مکلف شده بودند ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به صنعت بپردازند یا بابت بازسازی و نوسازی صنایع کشور وام‌های ارزانقیمت پرداخت کنند؛ موضوعاتی که مصوب اما اجرا نشدند و همه اینها نشان می‌دهد که در شرایط امروزی بانک‌ها علاقه‌مند به پرداخت وام نیستند.

امید می‌رود با اجرای طرح تأمین مالی زنجیره‌ای با همکاری ویژه بانک مرکزی مصوبات اجرا شود و واحدهای صنعتی ضمن شفافیت از کارایی و بهره‌وری بیشتری برخوردار شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha