سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه و توسعه روابط دو کشور

مسکو - ایرنا - «الکساندر پالیشوک» استاد دانشگاه دولتی روسیه و شرق شناس برجسته روس گفت، سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به روسیه که برای اواسط ماه جاری میلادی برنامه ریزی شده است، به روند توسعه روابط مسکو و تهران سرعت می بخشد.

پالیشوک که رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه است روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو گفت: همکاری های ایران و روسیه در سال های اخیر همواره روند مثبتی داشته است و دو کشور در مسیر نزدیکی روابط و همکاری با یکدیگر در عرصه های مختلف گام برداشته اند. 

این استاد دانشگاه روس با اشاره به این که ایران و روسیه دو قدرت مهم در عرصه بین المللی هستند، اظهار کرد: سران ایران و روسیه، منافع دو کشور را در توسعه روابط دو جانبه می دانند و به همین دلیل پشتیبانی سران دو کشور پشتوانه خوبی برای روند توسعه مناسبات است.

رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: در چند ماه اخیر و پس از ریاست جمهوری رئیسی در ایران شاهد سرعت یافتن توسعه روابط ایران و روسیه نسبت به سابق هستیم و کارشناسان پیش بینی می کنند که با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو، روند گسترش روابط دو جانبه سرعت بیشتری خواهد گرفت.  

وی افزود: به همین دلیل سفر رئیسی به مسکو اهمیت فراوان یافته و دو طرف برای فراهم آوردن مقدمات این دیدار تلاش های گسترده ای کرده اند و انتظار بالایی از این دیدار می رود. 

ایران و روسیه ظرفیت های بزرگی برای گسترش روابط دارند 

پالیشوک که از ایرانشناسان پیشکسوت در روسیه است گفت: ایران و روسیه دو کشور بزرگ هستند که در عرصه های مختلف به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند و روابط دو کشور از ظرفیت های بزرگی برخوردار است.

پالیشوک افزود: متاسفانه در چند دهه اخیر از ظرفیت های موجود برای توسعه روایط ایران و روسیه استفاده بهینه نشده است و به همین دلیل شاهد سطح پایین و غیرکافی همکاریهای اقتصادی و بازرگانی هستیم.

به گفته این استاد دانشگاه روس، حدود ۲ میلیارد دلار مبادلات بازرگانی، سطح شایسته ای برای روابط اقتصادی ایران و روسیه نیست و این شاخص باید با تلاش دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار و حتی بیشتر برسد.  

وی معتقد است که حوزه های اقتصادی و صنعتی، انرژی و علوم و فناوریهای پیشرفته و نیز حوزه های نظامی می توانند عرصه های پیشرو برای توسعه روابط ایران و روسیه باشند و برنامه ریزی در این عرصه ها می تواند ثمربخش باشد. 

سند راهبردی به توسعه روابط کمک می کند

به گفته پالیشوک سند راهبردی ایران و روسیه می تواند به توسعه روابط دو کشور کمک کند و در برنامه ریزی گسترش همکاریهای دو کشور همانند نقشه راه بکار گرفته شود. 

وی افزود: اما این موافقتنامه در سفر رئیسی به مسکو امضا نخواهد شد و روسای جمهوری روسیه ایران در خصوص جزییات آن مذاکره می کنند. 

روسیه از برجام حمایت می کند 

استاد دانشگاه دولتی روسیه و شرق شناس برجسته روس در ادامه مصاحبه به برجام به عنوان عامل مهم برای حل و فصل اختلافات در مورد برنامه هسته ای ایران از راههای سیاسی اشاره کرد.

وی گفت: روسیه توسعه انرژی هسته ای صلح آمیز را حق ایران می داند و به همین دلیل از برجام حمایت می کند و در دور هشتم مذاکرات وین برای احیای برجام که در پایتخت اتریش جریان دارد، این رویکرد مسکو به خوبی به چشم می خورد.

پالیشوک ابراز امیدواری کرد که این دور از مذاکرات به توافق نهایی منتهی شود و همه شرایط برای دستیابی به این هدف مهیاست و مسکو از چنین توافقی بدون کسر و اضافه کردن توافق اولیه برجام حمایت کامل می کند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha