۵۷۰ هزار مترمکعب آب در طرح‌های تغذیه مصنوعی کهگیلویه و بویراحمد ذخیره شد

گچساران - ایرنا - رییس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اثر بارندگی های امسال ۵۷۰ هزار مترمکعب آب در طرح های تغذیه مصنوعی این استان ذخیره شده است.

روح الله اسدپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان آب در سازه های تغذیه مصنوعی مناطق ناصرآباد، گرگدا ، شیخ خواجه ، تنگ سپو،تنگ هیگون، ممبی و سولک ذخیره  و آبگیری شده است.

وی بیان کرد: سازه های تغذیه مصنوعی آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد  ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارند.

رییس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آب های جمع آوری شده پس از چند ساعت به زیرزمین نفوذ کرده و باعث بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی می شود.

اسدپور ابراز داشت: با انجام تغییرات سازه ای که در سال گذشته  و امسال انجام شده میزان بهره وری از این طرح ها در مناطق ناصرآباد، گرگدا در دشت امامزاده جعفر و تنگ سپو در دهدشت از ۱۰درصد به ۹۵تا ۱۰۰درصد افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: امسال نیز لایه روبی بند انحرافی طرح تغذیه مصنوعی در تنگ هیگون در کلاچو انجام شد و با تکمیل سرریزهای حوضچه ها بهره وری آن به ۱۰۰در صد خواهد رسید.

رییس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هم اکنون بندهای انحرافی طرح تغذیه مصنوعی ممبی نیز در حال ساخت است و سرریزهای آن نیز باید تکمیل  شود.

اسدپور تاکید کرد: ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهره برداری از این طرح نیاز است. 

 رییس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: تقویت سفره های زیرزمینی و پیشگیری از خسارت های سیل،کنترل رسوب و تقویت سفره های زیرزمینی  از مهمترین مزایای طرح های تغذیه مصنوعی است.

وی با اشاره به اینکه با بالا آمدن سطح آب زیرزمینی مدت زمان روشن کردن پمپ های چاه های کشاورزی کاهش می یابد تاکید کرد: صرفه جویی در مصرف برق،صرفه جویی در زمان  کاهش مصرف انرژی در زمان پیک مصرف از دیگر نتایج طرح های تغذیه مصنوعی است.

میانگین بارش ها در سال زراعی بصورت بلند مدت در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۴۰ میلیمتر است.

از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۵۳میلیمتر  باران در این استان ثبت شده بود.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که حدود ۷۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha