بررسی اولویت‌های اجرایی شهرستان بن با حضور استاندار چهارمحال و بختیاری

شهرکرد - ایرنا - شورای اداری چهارمحال‌ و بختیاری در روز پنجشنبه ۱۶ دی با حضور استاندار و جمعی از مدیران استانی و به میزبانی شهرستان بن برگزار شد که علاوه بر بررسی مهم‌ترین اولویت‌های اجرایی این شهرستان، راهکارهای رفع مشکلات در تامین آب شرب، توسعه خدمات اینترنتی و ساخت مسکن نیز در این نشست ارائه شد.

به گزارش ایرنا، غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه در جریان پنجمین سفر شهرستانی خود به همراه تعدادی از مدیران استان به صورت میدانی از مناطق مختلف شهرستان بن بازدید کرد.

حضور در نشست شورای اداری به میزبانی شهرستان بن، ادای احترام به شهدای این شهرستان، بازدید از طرح‌های صنعتی، حضور در یادواره شهدا شهرستان بن و دیدار با خانواده شهدا از جمله برنامه‌های سفر روز پنجشنبه استاندار چهارمحال و بختیاری به این شهرستان به شمار می‌رود.

مشکل کمبود آب شرب در شهرستان بن جدی است 

امام جمعه شهر بن در این نشست با بیان اینکه در تابستان سال گذشته، مشکل کمبود آب شرب و قطعی آن به طور مرتب موجب نگرانی‌های بسیاری برای مردم شد، گفت: چاه‌های حفر شده برای دستیابی به آب و رفع مشکل نیز به دلیل بروز خشکسالی، چندان نتیجه‌ای نداشت و باید تلاش شود مدیریت این موضوع به گونه‌ای شکل بگیرد که تجربه سال قبل تکرار نشود.

حجت‌الاسلام سید حسن میرافضلی به طرح انتقال آب بن به بروجن نیز اشاره کرد و افزود: لوله‌گذاری این طرح در شهرستان بن به پایان رسیده است اما در مورد آبگیر همچنان ابهاماتی برای مردم وجود دارد و سهم شهرستان از این طرح نیز نامشخص است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات مطلوب انجام شده در حوزه بهداشت و درمان شهرستان بن در سال‌های اخیر گفت: با وجود این اقدامات همچنان مشکل نبود پزشک متخصص در این شهرستان مشهود است که پیشنهاد می‌شود از ظرفیت مرکز استان برای حضور پزشکان متخصص در برخی روزهای هفته در شهر بن استفاده شود تا از میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی مرکز استان نیز کاسته شود.

میرافضلی طولانی شدن طرح ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب بن را نیز یادآور شد و گفت: با وجود آنکه این طرح به بهره‌برداری نرسیده است اما شعب فاضلاب واگذار شده و اتصال فاضلاب شهری و رها شدن آن در محدوده شهر نگرانی‌های را از بابت آلوده شدن آب شرب منطقه و دیگر مشکلات بهداشتی به وجود آورده است.

وی یکی دیگر از مشکلات شهرستان را مربوط به اختلافات مردم محدوده شیخ شبان با منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست درباره مالکیت اراضی این منطقه بیان و تصریح کرد: بخشی از اراضی آزاد شده است اما مردم همچنان برای ابتدایی‌ترین امور خود و برنامه‌های خوداشتغالی با مجموعه‌های اداری درباره زمین مشکل‌ دارند که لازم است به این موضوع رسیدگی شود.

میرافضلی اظهار داشت: مشکل بیکاری در شهرستان بن مهم است و مردم این شهرستان وابستگی شغلی بسیاری به امور باغبانی دارند که در صورت تداوم خشکسالی‌ها، فرصت‌های شغلی این بخش نیز از بین خواهد رفت و به نظر می‌رسد اهتمام چندانی نیز برای حل مشکل بیکاری شهرستان وجود ندارد.

وی طولانی شدن فرآیند ساخت مصلای شهر بن را نیز متذکر شد و افزود: برای رفع مشکلات بهتر است مدیران استانی در جمع مردم شهرستان حضور یابند و با آنان صحبت کنند که امید می‌رود در دولت انقلابی این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

امسال ۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای شهرستان بن در چهارمحال و بختیاری مصوب شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امسال از محل منابع مختلف ۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و اجرای طرح‌های شهرستان بن مصوب شده است، گفت: تاکنون ۴۷ درصد از این اعتبار تخصیص یافته است.

علی شهریارپور مبلغ اعتبارات استانی شهرستان بن را در سال جاری ۲۶ میلیارد و ۳۳ میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: از این اعتبارات تاکنون ۱۲ میلیارد و ۷۹۲ میلیون تومان تخصیص یافته است که معادل ۴۹ درصد از اعتبارات را شامل می‌شود.

وی افزود: ۶۰ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان دیگر نیز از سایر منابع برای شهرستان مصوب شده است که تاکنون ۴۶ درصد آن برابر با ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان محقق شده است.

شهریارپور درباره اعتبارات طرح‌های راه‌سازی بن به لاران و انتقال آب بن به بروجن را نیز یادآور شد: برای طرح بن به لاران ۵۰ میلیارد تومان مصوب شده است و در طرح بن به بروجن نیز علاوه بر ۲۴۰ میلیارد تومان ردیف اعتباری، ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات متوازن نیز در نظر گرفته شده است.

باند دوم جاده بن تا شیخ شبان در سال آینده زیر بار ترافیک می‌رود

مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در ادامه این نشست طرح راه‌سازی بن به لاران را از جمله طرح‌های مهم شهرستان بن بیان کرد که در استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان در حال اجراست و ادامه داد: عمده اقدامات انجام شده تاکنون مربوط به بخش چهارمحال و بختیاری است که در مجموع و در حال حاضر در ۲ قطعه به طول ۱۳ کیلومتر، عملیات اجرایی آن دنبال می‌شود.

حسین علی مقصودی مبلغ قرارداد ۲ قطعه در حال ساخت طرح بن به لاران را ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در قطعه اول سه کیلومتر  و ۵۰۰ متر و در قطعه دوم ۲ کیلومتر آسفالت‌ریزی به پایان رسیده است که امید می‌رود تا سال آینده این طرح در محدوده بن تا شیخ شبان زیر بار ترافیک برود.

وی یادآور شد: مقدمات برگزاری مناقصه برای قطعه‌های سوم و چهارم این محور در محدوده آزادگان و تا انتهای حوزه استحفاظی نیز در حال انجام است که با بهره‌برداری از آن تحول مهمی در شهرستان و استان روی خواهد داد.

مقصودی در ادامه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ساختمان فرمانداری، فرهنگسرا و زمین چمن و دوومیدانی شهرستان بن را در مجموع ۱۹ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این طرح‌ها به عنوان طرح‌های نیمه‌تمام و برای جذب اعتبارات مورد نیاز در طرح‌های قابل ارائه سفر رییس جمهوری گنجانده شده‌اند.

وی همچنین به قرار گرفتن طرح ساخت سالن بحران شهرستان بن در طرح‌های سفر رییس جمهور نیز اشاره کرد و ادامه داد: محدوده بافت‌های فرسوده در این شهرستان گسترده است که تلاش می‌شود در سه طرح بازآفرینی بخشی از آن در سال جاری بازسازی شود.

مقصودی در ادامه تعداد متقاضیان تایید شده در طرح مسکن ملی شهرستان بن را ۱۷۰ نفر بیان کرد و گفت: تاکنون ۱۵۰ نفر از این تعداد متقاضی واریز وجه اولیه را انجام داده‌اند.

وی تعداد افراد ثبت‌نام کننده از شهرستان بن در طرح نهضت ملی مسکن را تا ۱۵ دی، ۸۴۱ نفر برشمرد و افزود: تاکنون ۴۴۶ نفر از این تعداد ثبت‌نام کننده واجد شرایط بودند که مراحل پالایش اطلاعات و بررسی درخواست‌ها همچنان ادامه دارد.

۵۴ مدرسه در شهرستان بن به شبکه اطلاعات متصل شدند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری نیز به عنوان یکی دیگر از مدیران حاضر در این نشست گفت: در راستای توسعه طرح‌های ارتباطات و فناوری در شهرستان بن تاکنون ۱۶ کیلومتر فیبر نوری از بن تا شیخ شبان با اعتباری بالغ‌بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اجرا شده است.

مرتضی بلالی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۱، مسیر فیبر نوری شهرکرد به بن از طریق بن به هوره و شهرستان سامان از بن‌بست ارتباطی خارج خواهد شد، افزود: در حوزه ارتباطات و اینترنت پرسرعت روستایی نیز هشت روستای بالای ۲۰ خانوار شهرستان به اینترنت پرسرعت ثابت دسترسی دارند.

وی تصریح کرد: اتصال چهار روستای آزادگان، پَهنا، تومانک و لارک به اینترنت پرسرعت در برنامه‌های سال جاری قرار دارد و مردم ساکن در روستای حیدری این شهرستان نیز از خدمات اینترنت نسل سوم و چهارم برخوردار هستند.

بلالی راه‌اندازی سه دستگاه ICTدر روستاهای شیخ شبان، بارده و یان چشمه، صدور سه مجوز دفتر پیشخوان و معرفی چهار پرونده برای دریافت تسهیلات حوزه ارتباطات و فناوری را از دیگر اقدامات اجرایی در شهرستان بن بیان کرد و یادآور شد: برای سفر رییس‌جمهور به استان نیز ارائه پنج طرح توسعه ارتباطات و فناوری شهرستان بن با پیش‌بینی ۲۷ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان بن به ۶۸ هکتار زمین نیاز دارد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: بر اساس طرح نهضت ملی مسکن لازم است در مدت چهار سال یک هزار و ۷۰۴ واحد مسکونی در شهرستان بن ساخته شود که برای اجرای آن تامین ۶۸ هکتار زمین نیاز است.

فرشید ریاحی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن نیز ۱۷۰ نفر در شهرستان بن به عنوان متقاضی مسکن نام‌نویسی کردند، افزود: برای ۹۳ نفر از متقاضیان تاکنون زمین اختصاص‌یافته است که با توجه به برخی درخواست‌ها برای تغییر در مساحت و تعداد طبقات، پیگیری‌های لازم در این رابطه ادامه دارد.

وی به پیش‌بینی سه میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی روستای شهرستان بن در سال آینده نیز اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه مسکن روستایی نیز ساخت ۲۰۰ واحد در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

ریاحی درباره اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۰ را نیز گفت: در موضوع تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی مبلغی برابر با ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال برای شهرستان بن در سال جاری مصوب شد که در قالب ۶ طرح در چهار روستا با پیشرفت ۸۳ درصدی در حال انجام است.

وی همچنین تعداد سهمیه این شهرستان از تسهیلات مسکن روستایی در سال جاری را ۱۵۰ فقره بیان کرد و یادآور شد: تاکنون ۲۵ درصد از سهمیه اختصاص داده شده به اجرای کامل واحد روستایی منجر شده است.

ایجاد آزمایشگاه مرکزی در شهرستان بن از اولویت‌های بخش بهداشت و درمان است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نبود آزمایشگاه مرکزی در شهرستان بن و برخی نارضایتی‌ها از آزمایشگاه‌های خصوصی موجود در این شهرستان موجب شده است تا ساخت این مرکز در اولویت قرار گیرد، گفت: خانه بهداشت بارده نیز از دیگر نیازمندی‌های بخش درمان و بهداشت در این شهرستان است که به زودی با برگزاری مناقصه، روند اجرایی آن تسریع می‌شود.

ارسلان خالدی‌فر افزود: عملیات ساخت پایگاه اورژانس یان چشمه نیز تاکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و مهم‌ترین موضوع در رابطه با بهره‌برداری از آن به تهیه آمبولانس باز می‌گردد که در این خصوص به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی یادآور شد: تلاش می‌شود مجوز ایجاد پایگاه اورژانس منطقه بارده نیز در آینده اخذ شود.

۱۰ طرح در حوزه ورزش و جوانان برای شهرستان بن تعریف شده است

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه سرانه ورزشی شهرستان بن از رقم مطلوبی در مقایسه با دیگر شهرستان‌ها برخوردار است، گفت: ۱۰ طرح ورزشی و حوزه جوان با اعتباری افزون بر ۷۷  میلیارد تومان برای اجرا در این شهرستان در مدت چهار سال آینده در نظر گرفته شده است.

حمید کریمی افزود: سالن یک هزار و ۲۰۰ نفری شهر بن، زمین چمن مصنوعی، سالن تمرینی چندمنظوره، توسعه پیست اسکی بارده، پیست موتورسواری و احداث خانه جوان را از جمله طرح‌های جدید تعریف شده در این شهرستان است که در سفر رییس‌جمهور نیز ارائه خواهند شد.

وی با بیان اینکه شهرستان بن در تنوع رشته‌های ورزشی با مشکل مواجه است، یادآور شد: تکمیل سه طرح مهم این شهرستان نیز شامل احداث سالن ورزشی رزمی، پایگاه قهرمانی گرداب بن و زمین چمن بن در سال ۱۴۰۰ با اعتبار افزون بر چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پیگیری می‌شود.

شهرستان بن در فاصله ۲۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است که بر اساس آخرین سرشماری‌ها بیش از ۲۸ هزار نفر در این شهرستان سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha