پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد

شهرری ـ ایرنا ـ مراسم پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه پنجشنبه با حضور خانواده مرحوم و جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم در این مراسم با بیان اینکه نمی توان به راحتی از شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه قبل از پیروزی انقلاب و چه پس از آن گذشت، گفت: ایشان سند هویت و شناسنامه انقلاب است که باید از سیره و روش آیت‌الله هاشمی در جهت حل مشکلات کشور استفاده کرد.

اسحاق جهانگیری افزود: مراسم سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی فرصت مناسبی برای بازخوانی و بازاندیشی شخصیتی است که در سخت ترین شرایط نظام اسلامی ایران حضوری مؤثر و گاهی منحصر به فرد داشت به گونه ای که نام او در میان فعال ترین و تأثیرگذارترین انقلابیون و سیاستمداران ایران می درخشد.

وی با اشاره به اینکه وسعت و قدرت تحلیل دیدگاه آیت الله هاشمی وی را به یک شخصیت چند وجهی در حل مشکلات و معضلات کشور تبدیل کرده بود، بیان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی در طول عمر خودشان لحظه ای از مردم غافل نشد و همیشه توجه داشت که کشور با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند.

معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی از ابتدای آغاز نهضت امام خمینی(ره) در کنار ایشان بود و با قدرت تحلیل و هوش بالایی که داشت توانست به یکی از یاران امام راحل در قبل و بعد از پیروزی انقلاب تبدیل شود.

جهانگیری با بیان اینکه مرحوم هاشمی در کنار تمامی کارهایی که داشت همیشه با قرآن انس داشت، افزود: ایشان همیشه به فکر ساختن کشور و رفاه مردم بود، دقیقا به همین جهت هاشمی شخصیتی متمایز نسبت به دیگران داشت.

وی یادآور شد: هاشمی رفسنجانی با الگوبرداری از شخصیت امیرکبیر که در دوران صدارتش اقدامات بزرگی در کشور صورت گرفته بود پا به میدان گذاشت و توانست اقدامات بسیار مهمی در توسعه زیرساخت های کشور انجام دهد.

این فعال سیاسی با تاکید براینکه مرحوم هاشمی به حوزه توسعه زیرساخت ها به اهمیت سدسازی و سرمایه گذاری در پتروشیمی و فولاد علاقه فراوان داشت، گفت: ایشان به معنای واقعی کلمه مفهوم توسعه را می دانست و به ابعاد مختلف آن اشراف کامل داشت.

وی ابراز کرد: از منظر مرحوم هاشمی نیروی انسانی محور توسعه کشور بود از همین جهت بود که با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در محرومترین نقاط کشور اقدام به پرورش نیروی انسانی ماهر و توسعه مناطق محروم کشور پرداخت به گونه ای که امروز این دانشگاه با پرورش تعداد زیادی افراد تحصیل کرده یکی از ماندگارترین آثار ایشان است.

جهانگیری با بیان اینکه مرحوم هاشمی همواره به یک ایران مدرن و صنعتی در همه ابعاد فکر می کرد و در این میان برای بخش خصوصی نیز در توسعه کشور جایگاه مهمی قایل بود، عنوان کرد: هاشمی افتخار حوزه علمیه بود که بسیاری از تکنوکرات ها از ایشان الگو برداری می کردند.

وی ادامه داد: مرحوم هاشمی در زمانی که در داخل کشور خیلی ها به اهمیت سدسازی و سرمایه گذاری در پتروشیمی و فلزات نمی اندیشیدند، در این امور سرمایه گذاری می کرد و به گونه ای که بسیاری از سدها و صنایع پتروشیمی حاصل کار دوران هاشمی است.

جهانگیری با بیان اینکه اهمیت صنعت سدسازی در سیل های سال های اخیر در خوزستان و گلستان خود را نشان داد، گفت: اگر سرمایه گذاری های هاشمی در صنعت پتروشیمی و فلزات نبود در سال های اخیر که کشور تحت تحریم های شدید است توان تامین کالاهای اساسی مردم را نداشت.

وی خاطر نشان کرد: هاشمی رفسنجانی زمانی که بحث سرمایه گذاری در صنعت مترو تهران را عنوان کرد بسیاری از افراد از جمله خود بنده مخالف بودیم ولی باید اعتراف کرد که ایشان در آن روزگار وضعیت امروز کلان شهر تهران را می دیدند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه مرحوم هاشمی در سیاست داخلی به دنبال استقلال، عزت و پیشرفت ملی و در سیاست خارجی هم به دنبال تعامل سازنده با همه کشورها بود، افزود: در دوران رییس جمهوری ایشان شاهد روابط خوب ایران با سایر کشورها به خصوص کشورهای اسلامی منطقه بودیم.

وی ادامه داد: هاشمی همواره به مردم سالاری اعتقاد داشت و صندوق رای را گره گشای بسیاری از مشکلات کشور می پنداشت به گونه ای هرگز با این صندوق قهر نکرد و با شجاعت مثال زدنی تا آخرین سال های زندگی اش خود را در معرض رای مردم قرار داد.

معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم همچنین به عدم احراز صلاحیت هاشمی رفسنجانی در اوج ناباوری در انتخابات سال ۱۳۹۲ اشاره کرد و گفت: ایشان پس از عدم احراز صلاحیت گفتند من همان هاشمی روزهای قبل هستم و هرگز با اینگونه امور رابطه من با رهبر معظم انقلاب و نظام قطع نخواهد شد، اینگونه اقدامات را افرادی انجام می دهند تا مرا در مقابل نظام قرار دهند.

جهانگیری با بیان اینکه مرحوم هاشمی رفسنجانی مسئولی آینده نگر بود و همیشه برای مشکلات راه حل داشت، افزود: در سیره مدیریت ایشان برای خیلی از مشکلات کشور می توان راه حل پیدا کرد. آقای هاشمی رفسنجانی کارنامه ای از خود به جا گذاشته که برای جمهوری اسلامی بسیار مفید است.

وی ادامه داد: یکی از مسایلی که سیاست ورزان باید توجه داشته باشند این است که چقدر اقداماتی که انجام می دهند در خدمت منافع ملی کشور است.

وی یادآور شد: مرحوم هاشمی همانند سردار سلیمانی حلقه واصل گروه های مختلف سیاسی کشور بود که امروز جامعه ما بیش از هر روز دیگری به اینگونه حلقه های واصل نیاز دارد.

محسن هاشمی رفسنجانی در ادامه این مراسم با بیان اینکه پدرم از شخصیت هایی است که مورد تهاجم افراط قرار گرفت، گفت: در هر صورت ایشان مورد تهاجم افراطی ها قرار گرفت و متأسفانه با شخصیت های زیادی در کشور ما چنین برخوردی شده است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب به این نتیجه رسیدند که ریشه بسیاری از مشکلات در افراط است، افزود: استعمار و استبداد یک ظهور مشخص دارد و مردم به راحتی مبارزه می کنند ولی افراط یک موضوع ذهنی و مبارزه با آن سخت است. انجام چنین مبارزه ای برنامه ریزی دقیق می خواهد.

هاشمی تصریح کرد: افراط در اقتصاد باعث خصولتی شدن بخش زیادی از اقتصاد کشور ما شده و یا افراط در فرهنگ باعث افزایش مخاطبان ماهواره ها شده و یا حتی افراط در سیاست خارجی باعث شده بعضی ها تحریم را هم نعمت می دانند.

وی ادامه داد: طبیعی است که در مقابل افراط میانه روی است و اگر بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم راهی جز بازگشت به اعتدال و میانه روی نداریم و هرچه این بازگشت دیرتر اتفاق بیفتد هزینه آن بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پنجمین سالروز رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی با رحلت جانسوز حضرت زهرا(س) مصادف شده است، گفت: ایشان در طول عمر مبارک خودشان ارادت خاصی به بی بی فاطمه زهرا(س) داشتند.

هاشمی با بیان اینکه مرحوم هاشمی همیشه در سخنرانی ها هرگاه نام حضرت زهرا(س) را می خواستند ببرند اشک از چشمانشان جاری می شد، عنوان کرد: این ارادات ایشان باعث شد وقتی به عربستان سفر کردند از فدک نیز بازدیدی داشته باشند که ایشان همواره این واقعه را توفیق بزرگی برای خودشان می پنداشتند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمد سروش محلاتی استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مرحوم هاشمی معتقد بود ما باید آنچه مصلحت واقعی نظام است را بگوییم و می گوییم ولو اینکه به خودمان آسیب برساند، گفت: ایشان همواره فقط به فکر مصلحت نظام اسلامی بودند.

وی تاکید کرد: مرحوم هاشمی قبل از انقلاب به نحوی از آبرو و حیات خود صرف نظر کرد و بعد از انقلاب هم هرچه داشت برای انقلاب قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha