دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر و امیدواری به تصمیم امیدبخش دولت در گلستان

گرگان- ایرنا- گنجینه های فرهنگ و هنر به عنوان ارکان هویت ساز سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای نسل آینده ایران است که به تاکید شماری از کارشناسان و صاحبنظران، دولت جهادی سیزدهم می تواند با حمایت های ویژه در سفر استانی به خروج آن از تنگناهها و انزوا کمک کند.

به گزارش ایرنا، به اعتقاد شماری از کارشناسان و صاحبنظران بی‌توجهی به فرهنگ و هنر، گلستان را با وجود پیشینه پروسعت فرهنگی و هنری با چالش‌های فراوانی مواجه ساخته است که انتظار است دولت مردمی سیزدهم با تدابیری خاص سیاست‌گذاری‌های اصولی  برای حمایت و پشتیبانی همه جانبه از گنجینه های  فعال هنرمند و نخبگان فرهنگی  نام آور داشته باشد.

برآیند بررسی ها نشان می دهد که توجه به فرهنگ و هنر  تا حد زیادی منجر به کاهش آسیب های اجتماعی، هویت سازی فعال و نخبه پروری می شود که باید برای  تاثیرگذاری بیشتر از گنجینه های ارزشمند اصحاب فرهنگ  تدابیر و سیاست های حمایتی ویژه ای دولت  در دستور کار خود بگذارد.

به اعتقاد کارشناسان تحقق عدالت فرهنگی در استان کم برخوردار گلستان با وجود ظرفیت ها و تنوع فرهنگی، هنری و قومیتی نیازمند افزایش اعتبارات و رفع مشکلات زیرساختی است.

استان مهاجر پذیر گلستان نیازمند بودجه اختصاصی فرهنگی است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان  در این ارتباط گفت: کمک به توسعه اقتصاد، فرهنگ و هنر با حمایت ویژه  از بخش های خصوصی دارای مجوز، بستر سازی عرصه ی اشتغال و کارآفرینی هنرمندان، فرهنگ مداران؛ ایجاد صندوق های حمایتی و همچنین افزایش پوشش های بیمه ای، از جمله نیازهای ضروری حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و قرآن استان است.

محمد رعیت در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیاز به توجه ویژه در شرایط حساس گلستان، با توجه خاص به حضور متنوع  ۱۶  قومیت، همچنین مرزی بودن، نیاز و نگاه ویژه به مدیریت کلان در خصوص  مهاجرت های روزافزون به استان، تخصیص اعتبارات و بودجه ریزی های اختصاصی در حوزه های فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه، ضروری است.

دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر و امیدواری به تصمیم امیدبخش دولت در گلستان

وی با اشاره به طرح ها و پروژه های در دست اقدام که نیازمند جدی تخصیص بودجه فرهنگی هنری است، تصریح کرد: تالار بزرگ مرکزی گرگان، نگارخانه تالار فخرالدین اسعدگرگانی، تکمیل مجتمع فرهنگی، هنری آزادشهر و کردکوی، تکمیل پروژه های منطقه محروم از جمله خانه فرهنگ سیمین شهر، انبارالوم و کتابخانه نگین شهر، احداث پردیس سینمایی وارنا و دکتر بسکی، از جمله طرح ها و پروژه های در دست اقدامی است که تا کنون توجه خاصی به آن ها نشده است.

وی بیان کرد:ارتقای چارت سازمانی با توجه به واگذاری وظایف جدید به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های تخصصی و به ویژه فضای مجازی، همکاری با شهرداری های استان برای ساخت پلاتو به منظور اجرای برنامه های هنری و فرهنگی و تجهیز و تکمیل در شهرستان ها، ایجاد هنرستان هنرهای زیبا در گرگان و گنبد با توجه به استقبال چشمگیر هنرجویان جوان و پویا، تهیه ی تجهیزات فنیِ مورد نیاز مجتمع های فرهنگی و هنری استان، ایجاد شبکه ها و کانون های مردمی فرهنگی برای اصلاح ساختارها، رفع آسیب ها همچنین توجه به حوزه ی آموزش منابع انسانی، از جمله نیازهای زیرساختی و ساختاری استانی و شهرستانی گلستان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان همچنین گفت: افزایش سطح سرانه ی اعتبارات فرهنگی و هنری استان ها بویژه استان محروم گلستان، توجه ویژه به قابلیت ها و قالب های اثرگذار فرهنگ و هنر به عنوان بستر اصلی و اثربخش تصحیحِ جامعه توجه به تخصص و تجارب کارکنان و هنرمندان  به منظور برون رفت از چالش های موجود، پیشگیری از آزمون و خطای تکراری در دستگاه های فرهنگی با توجه به مشکلات و آسیب های موجود در جامعه، نیازمند توجه ویژه دولت سیزدهم به مقوله فرهنگ و هنر به ویژه در مناطق محروم هستیم.

رعیت بیان کرد: گلستان آمادگی آن را داشته تا برای نخستین بار در کشور، مجموعه های فرهنگی هنریِ ویژه ی مادران، بانوان و دختران ایران اسلامی و استان گلستان را به صورت کاملا اختصاصی در دو شهر بندرگز و گنبد راه اندازی کرده و خدماتی شایسته را به این قشر تأثیرگذار و جامعه ساز ارایه دهد.

کمبود سالن های سینمایی استاندارد در گلستان

مدیر انجمن سینمای جوانان گلستان در این ارتباط گفت: چرخه تولید سینمای گلستان با چالش ها و مشکلات فراوانی از جملهکمبود بودجه و منابع اعتباری، فقدان حمایت مالی کافی و سرمایه‌گذاری برای تولید فیلم، عدم پشتیبانی از فیلم‌سازان، ضعف زیرساختها، عدم تجهیزات کافی و به روز رسانی تاسیسات برای توسعه فعالیت های سینمایی در این استان روبرو است که  با توجه به پتانسیل بالای سینمایی استان و  نقش تاثیرگذاری آن در نشر فرهنگ نگارستان اقوام امیدواریم با حمایت، تصمیمات و سیاست های دولت سیزدهم برطرف شود.

مهدی صاحبدل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کمبود سالن‌های سینمایی از اصلی‌ترین معضلات سینمای گلستان است،  وجود تنها  سینماهای استاندارد در شهرستان های گرگان و گنبد، باعث محدودیت هایی در اکران فیلم ها شده که یک ضعف اساسی محسوب می شود و  امیدواریم دولت سیزدهم به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

این کارگردان جوان گلستانی تصریح کرد: سینمای سیار با تجهیزات محدودش در شرق و غرب گلستان برای کودکان روستاها و مناطق محروم توسط انجمن سینمای جوانان گلستان امیدآفرینی می کند ولی همانطور که می دانیم سینما به عنوان مرهمی برای کودکان محروم گلستان که هر ساله با بلایایی چون سیل و زلزله دست به گریبان هستند، می باشد و باید به عنوان اولویتی برای کاهش آسیب های این قشر در نظر گرفته شود.

سال ها چشم به راهی هنرمندان گلستانی برای بهره برداری تالار مجتمع بهارستان

در همین ارتباط رییس هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان گفت: وزارت ارشاد تا قبل از دولت نهم به گروه های نمایش بابت اجراهای عمومی مبلغی به عنوان کمک هزینه اجرای عمومی پرداخت می کرد، در دولت نهم و دهم قطع شد و از دولت یازدهم به بعد از گروه ها بابت اجرا در سالن دولتی مبلغی هم دریافت می گردد که این روزها این مبلغ به اندازه ای رسیده است که اجرای عمومی را برای اغلب گروه ها غیرممکن یا بسیار سخت نموده است.

سید محمد مهدی صمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: دولت قبل سعی در این داشت از بخش های فرهنگی و هنری به درآمد برسد درحالی که بدیهی است دولتی که قصد فرهنگ سازی داشته باشد در این بخش ها نگاه درآمدزایی نخواهد داشت.

وی افزود: هنرمندانی که فارغ التحصیل بهترین دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران هستند و یا به شکل تجربی سال ها آموزش دیده اند، این روزها وقت این رسیده کشور از دانش آموختگان تئاتر در پیشبرد اهداف فرهنگی و ترویج آن در جامعه بهره ببرد ولی با کمال تاسف رها شده و هیچ جایگاه مشخص و درستی برای این قشر وجود ندارد و به یقین نیاز مبرم به جایی به عنوان مرجع تغذیه فکری و مالی هنرمندان تئاتر است.

وی بیان کرد: در بیشر کشورهای دنیا شهرداری ها متولی حمایت و تامین هزینه های تئاتر برای بهره بردن شهروندان از آثار هستند ولی در این استان شهرداری ها خود را فقط درگیر پروژه های عمرانی کرده و به فرهنگ و فرهنگ سازی اهمیت داده نشده و نمی شود.

صمدی گفت: رفتار دولتمردان به خصوص کارکنان وزارت ارشاد با هنرمندان به گونه ای بوده که گویی مزاحم آرامش و آسایش آنها هستیم و انگار نه انگار که این دستگاه عریض و طویل برای خدمت رسانی به همین جامعه دایر شده است.

وی اظهار داشت: پروژه های بزرگ نیمه کاره چاله های پرنشدنی استان گلستان شده است که هر چه دولت می ریزد این پروژه ها می خورند اما تمام نمی شوند.

وی تصریح کرد: هنرمندان گلستانی سال ها چشم به راه بهره برداری تالار مجتمع بهارستان هستند بلکه کمی جای نفس کشیدن در تالار تخصصی فخرالدین اسعد گرگانی باز شود که درد بزرگی است که این تالار تخصصی برای تئاتر ساخته شده ولی بیشتر این مکان آکوستیک و تخصصی تئاتر در اختیار ادارات و سازمان ها برای برپایی همایش و جلسات گذاشته می شود.

دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر و امیدواری به تصمیم امیدبخش دولت در گلستانتشکیل شورای راهبردی فرهنگ و هنر نیاز ضروری گلستان

مدرس و کارآفرین هنرهای زیبای استان گلستان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: استان به لحاظ طبیعی بسیار زیبا بوده ولی با وجود هنرمندان عالی از نظر هنرهای تجسمی و زیباسازی شهرها در استان بسیار ضعیف عمل شده است چون بودجه ها به هنرمندان، بزرگان فرهنگ وهنر، پاسداران حقیقی صنعت هنر، سینما و تئاتر داده نمی شود

فرشته سلیمانی اظهارداشت: سیستم مالی زنجیره و منسجم و شورای راهبردی فرهنگ و هنر در شهرداری ها به معنای واقعی کلمه نداریم و چون نیست پول های فرهنگی ریزه ریزه و خورد می شود بدون هیچ بازده ای که مخاطب شهروند آن را ببیند.

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته زمانی که رئیس جمهور، استاندار و شهردار منطقه ای عوض می شود سیستم سرجای خود به ادامه کار و فعالیت زیر نظر شورای راهبردی از پیشکسوتان خبره و هنرمندان نوآور جوان برای زیباسازی مناطق می پردازد و صفر تا صد طرح ها و پروژه ها با امضا و اجرای آن شورا و بودجه اختصاصی صورت می گیرد.

وی افزود: زیباسازی مناطق محروم اندک تسکینی برای دردهای کودکان فقیر نشین است در حالی که در عمل بیشتر به مناطق مرفه نشین توجه شده چه اشکالی دارد با گلدان های زیبا، نقاشی های ساختمان و پاک کردن مکرر زباله های آن مناطق همت مضاعفی گمارده شود که این امر بی شک با یک شورای راهبردی هنرمند فعال با بودجه اختصاصی جامعه عمل می پوشد.

استان گلستان ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور در بدو ورود به گلستان از سوی آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان، علی‌محمد زنگانه استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسوولان استانی مورد استقبال قرار گرفت.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور، معاون امور بانوان و خانواده، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و وزیران کشور، جهادکشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، امور اقتصادی و دارایی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آیت‌الله رییسی را در این سفر یک روزه همراهی می‌کنند.

بازدید از طرح‌های صنعتی، زیرساختی، راه، کشاورزی، دیدار با نخبگان، خانواده شهدا و قشرهای مختلف مردم، حضور در نشست شورای اداری و نشست خبری با رسانه های گلستان از جمله برنامه‌های رییس‌جمهور در سفر به این استان است.

بررسی میدانی مشکلات پهنه آبی خلیج گرگان، آخرین وضعیت طرح طبیعت‌گردی جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر، بازدید از پروژه ۱۰ هزار هکتاری سایت میگوی گمیشان و بررسی میدانی آخرین اقدامات انجام شده در منطقه آزاد اقتصادی اینچه‌برون دیگر برنامه های آیت‌الله رییسی در سفر یک روزه به گلستان است.

آیت الله رییسی در ۱۵ سفر پیشین استانی خود به استان‌های هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر و گیلان سفر کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha