استاندار: سیستم اداری آذربایجان‌غربی در جذب سرمایه‌گذار مناسب نیست

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان‌غربی با گلایه از بروکراسی اداری کسل کننده در جذب سرمایه گذار، گفت: سیستم اداری استان در این زمینه مناسب نبوده و سست عمل می کند.

به گزارش ایرنا، محمد صادق معتمدیان روز یکشنبه در بازدید از شرکت "رویان پژوه" آذربایجان در ارومیه با تاکید بر اینکه دولت عزم جدی در جذب سرمایه گذار و توسعه دارد، اظهار داشت: نباید وقتی فردی دارای تخصص، سابقه، استعداد و ِعرق ملی است، با سنگ اندازی مانع سرمایه گذاری وی شد، کم کاری مدیران در این رابطه به هیچ وجه قابل قبول نیست و هیچ توجیهی ندارد.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت با بهره مندی از شرکت‌های دانش پژوه در دستور کار قرار گرفته است، افزود: طبق اطلاعات جهاد کشاورزی، شاهد کاهش مصرف ۳۰ درصدی آب در  گیاهانی هستیم که  در شرکت‌های دانش بنیان به وجود آمده‌اند که بهره وری بالایی نیز داشته است.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد گیاهان تولیدی در شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌غربی به دیگر استان‌های کشور صادر و مصرف خارجی دارد، بیان کرد: اینکه کشاورزان آذربایجان‌غربی تمایلی به بهره مندی از این ظرفیت کم نظیر ندارند یک ایراد است که باید توسط رسانه‌ها فرهنگ سازی و برای رفع آن اقدام لازم انجام شود.

در این بازدید مشکلات مربوط به اعطای ۲ هکتار زمین به شرکت رویان پژوه آذربایجان مطرح شد که استاندار آذربایجان‌غربی ضمن اولتیماتوم به مدیران برای رفع مراحل اداری، ضرب الاجل یک هفته‌ای در این زمینه تعیین کرد.

معتمدیان با تاکید بر اینکه "نباید برای استعلامات زاید وقت را تلف کرد گفت: بخشدار این منطقه باید به صورت میدانی وارد عمل شده و مشکلات این حوزه در کارگروه زیربنایی مطرح و در رابطه با حل آن سریعا تصمیم گیری شود.

همچنین در این بازدید استاندار آذربایجان‌غربی ضمن هماهنگی برای پرداخت وام ۱۰۰ میلیارد ریالی برای این شرکت دانش پژوه، دستورات لازم برای بررسی‌ اختصاص ۱۰ هکتار زمین جهت احداث یک باغ مادر برای کشت نهال‌های اصلاح شده را صادر کرد.

به گزارش ایرنا، شرکت رویان پژوه آذربایجان در تولید انواع پایه‌های رویشی، نهال‌های اصلاح شده و عاری از بیماری و نشاء گیاهان دارویی به روش کشت بافت، فعال است.

در این بازدید، تولید انواع گیاهان زینتی از جمله لیسیانتوس، سانسوریا، ارکیده و برگ انجیری، گیاهان دارویی همچون زرشک سیاه، بلوبری و کاپاریس و گردوی کشف بافی از برنامه‌های آتی این شرکت دانش بنیان عنوان شد.  

نظارت بر شهرک‌های صنعتی افزایش یابد

در دومین بازدید امروز استاندار آذربایجان‌غربی از شرکت آذرباطری ارومیه، وی با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت بر شهرک‌های صنعتی، گفت: اینکه یک نگاه درآمدزایی به تخلفات داشته باشیم به هیچ وجه درست نیست؛ باید مانع بروز تخلف شد نه اینکه منتظر باشیم تا پس از وقوع آن اقدام به جریمه واحد اقتصادی کنیم.

وی ادامه داد: اینکه اقدامی نکنیم و منتظر باشیم تا پس از انجام تخلف، جریمه لازم صادر شود خود مشوقی برای انجام تخلف است.

معتدمیان در این بازدید با ورود به مشکلات مربوط به شرکت آذر باطری ارومیه در رابطه با عدم رعایت حریم پنج متری، در تماس تلفنی با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار رفع مشکلات مربوط به این حوزه شد و افزود: این شرکت در دهه ۷۰ شروع به کار کرده و عملا در آن دوره قوانینی در رابطه با ضرورت رعایت حریم پنج متری برای تامین امنیت واحدهای اقتصادی مطرح نبوده است؛ از سویی دیگر نیز این شرکت طی تعهدنامه محضری اعلام کرده که هر گونه خسارت در این رابطه به عهده خود شرکت باشد.

وی افزود: سازمان شهرک‌های صنعتی باید با نظارت دقیق، عزم جدی برای رعایت قوانین مربوط به حریم پنج متری توسط واحدهای اقتصادی تازه تاسیس داشته باشد.

معتمدیان در این بازدید به بدهی ۱۳۸ میلیارد تومانی ایران خودرو به شرکت آذر باطری ارومیه نیز ورود کرد و در تماسی با مدیرعامل ایران خودرو خواستار پرداخت بدهی به این شرکت شد که با پاسخ مثبت همراه بود.

وی همچنین از مدیرعامل شرکت مخابرات آذربایجان‌غربی خواست تا به موضوع قطعی‌های مکرر تلفن و اینترنت شرکت آذرباطری ارومیه سریعا ورود و نتیجه را به معاونت اقتصادی اعلام کند.

در حاشیه این بازدید مدیرعامل شرکت بکتاش ارومیه نیز که در زمینه تولید میز و صندلی مدارس فعال است خواستار رسیدگی و توجه شخص استاندار به مشکلات شرکت تحت مدیریت خود شد.

معتمدیان ضمن اختصاص بخشی از این بازدید به مشکلات این شرکت تولیدی، در تماس تلفنی با رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور و هماهنگی با مدیریت استانی این سازمان خواستار حمایت از تولیدکنندگان این صنعت شد.

به گزارش ایرنا، آذرباطری ارومیه بیش از ۸۰ درصد نیاز ایرانخودرو و ۴۰ درصد نیاز سایپا را تامین می‌کند.

هم اکنون شرکت ایران خودرو بیش از ۱۳۸ میلیارد تومان و شرکت سایپا بیش از ۳۸.۵ میلیارد تومان به شرکت آذر باطری ارومیه بدهی مالی دارد.

آذرباطری ارومیه بیش از ۹۸ درصد مواد اولیه محصولات تولیدی خود را از داخل کشور تامین می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha