۲۰ دی ۱۴۰۰، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 84607817
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تردد پرهزینه خودروها در خیابان های آسیب دیده کرج

کرج - ایرنا - طبق آمار سال های اخیر مدیریت شهری، حدود ۲۰ میلیون متر مربع مساحت معابر کلانشهر کرج برآورده شده است، گذرگاه هایی که بنا به گفته رانندگان، تردد در آنها با تکانه های شدید و در بیشتر مواقع به قیمت خرابی جلوبندی خودروها تمام می شود.

می گویند، مهندسی بخشی از خیابان های کرج همانند دیگر شهرهای کشور مربوط به این سال ها نیست بلکه طول عمر آنها به دهه های ۴۰ و ۵۰  شمسی برمی گردد؛ انبوه درختان کهن و خانه های قدیمی دراطراف آنها این موضوع را گواهی می دهند اما در این حال تعداد خیابان ها و کوچه های جدید این کلانشهرهم کم نیست، معابری که پس از مهاجرپذیری و گسترش حاشیه ها و سکونتگاه های غیررسمی گذرگاه مردم شده اند.

در این حال ساخت تعداد زیادی خیابان اصلی و فرعی برای روان سازی ترافیک هم از دستاوردهای نظام شورایی از اواخر دهه ۷۰ تاکنون است که در حاشیه و متن شهرخودنمایی می کنند.

روی هم رفته، آماررسمی، حدود ۲۰ میلیون متر مربع مساحت معابر کرج را برآورده کرده است؛ اگرچه این مقدار برای تردد میلیونی خودروها هم کافی نیست.

گشودن گذرگاه های جدید و آسفالت معابر قدیمی و نیمه قدیمی با اینکه برای مدتی آسایش تردد در پی دارد اما حفاری های پیاپی دستگاه های خدمات رسان اندک مجالی برای تردد آسان از مسیری صاف و بی دردسر نمی دهد.

تردد پرهزینه خودروها در خیابان های آسیب دیده کرج

حکایت  حوادث خیابانهای کرج کم نیست، شاهد مثال سقوط اتوبوسی بود که هفدهم اردیبهشت ماه سال ۹۵ خاطره ای ناخوشایند در ذهن حدود ۴۲ گردشگرخارجی در کرج نقش بست.

 در میان انبوه خودروها، یکی از خیابان های جهانشهر کرج برای بلعیدن خودروی حامل گردشگران خارجی مانند تمساح دهان گشود و اتوبوس بنز ۳۰۲ را با ۴۲ مسافر به زیرکشید. 

این حادثه اگرچه به خیر گذشت اما گردشگران را با  طنز تلخی از گردشگری البرز، اتوبوس بنز ۳۰۲ و گودال کرج راهی کشور خود کرد.

با اینکه شهرداری کرج در طول ۲ دهه اخیر حدود ۲۵ تقاطع غیر همسطح در این شهر ساخته است و هریک در روان سازی ترافیک بی تاثیر نبوده اند اما گاهی مهندسی ناقص در همین پل ها برای شهروندان آزار دهنده است.

تردد پرهزینه خودروها در خیابان های آسیب دیده کرج

سوی دیگر حکایت معابر کرج زمانی است که بارندگی های شدید رخ می دهد و زیر گذرها و بخشی از معابر دچار آبگرفتگی می شوند، موضوعی که سبب می شود تا شهرداری همزمان با هشدار هواشناسی بلافاصله تمام نیروهای خدماتی و ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین خود را به خط کرده تا بتواند در زمان بارندگی ها،  سیلاب ها و آبگرفتگی را مهار و روان سازی کند.

گاهی آبگرفتگی برخی زیر گذرها به حدی است که خودروها در آب غوطه ور شده و برای امداد رسانی به آنها از آتش نشانی و نیروهای امدادی کمک گرفته می شود.

برخی تقاطع های غیر همسطح هم پس از حدود ۱۰ سال از زمان ساخت آنها دچار آسیب دیدگی شده به طوریکه گاهی بخشی از اسکلت بتنی ریزش و گاه عرشه فلزی آنها منشا سر وصدای فراوان و آزار دهنده  می شود مانند پل هوایی شهدای روحانی که این روزها صدای ورقه های آهنی آن گوش آزار شده و گلایه و شکایت همسایگان را در یی داشته ، موضوعی که علیرضا رحیمی نایب رییس شورای اسلامی شهر بر آن صحه گذاشته و برای رفع این مشکل ضرب الاجل تعیین کرده است.

محمود دادگو که به گفته خودش پدر بزرگ، پدر و ایضا خودش از دوران بلدیه تا شهرداری نوین خاک خورده کار در مدیریت شهری بوده اند و چهار دوره هم ریاست شورای اسلامی کرج را به نام خود ثبت کرد، برای ختم سریال مشکلات خیابان های کرج نسخه ای  پیشنهاد داد که البته در حد حرف باقی ماند.

تردد پرهزینه خودروها در خیابان های آسیب دیده کرج

او برای گریز از حفاری های فراوان و دوخت ودوز خیابان های کرج پیشنهاد مدیریت واحد شهری را داد، موضوعی که هر چند دیگران نیز آن را تکرارکردند اما در سینه ها محبوس ماند و فریادها به جایی نرسید.

دادگو می گفت که باید دستگاه های خدمات رسان طرح های توسعه ای خود را یکپارچه کنند و از دوباره کاری ها پرهیز شود اما اینجا صحبت از پول و اعتبار در میان بود که ردیف کردن همزمان  پول و اعتبار برای چند دستگاه اجرایی کار آسانی نیست.

به هرحال معبری گشوده یا آسفالت می شود و پس از آن است که گویا شرکت های آبفا، مخابرات و گاز منتظر چنین فرصتی هستند تا مسیری صاف پیش روی خود ببینند و در پس توسعه فعالیت های عمرانی، خرابی دیگری به بار آورند.

لکه گیری ناتمام خیابانها به کنار، آنجا که مخابرات و آبفا دریچه ها را از سطح خیابان بالاتر برده تا جائیکه گاهی با  اگزوز، شاسی و دیفرانسیل خودروها برخورد می کنند که نمونه عینی آن خیابان بوعلی شهرک اوج مقابل دانشگاه هنر تهران است. 

 با این اوصاف مدیریت شهری کرج هم کم مقصر نیست و بنا به گفته کارشناسان کم کاری ها هم در این بخش مزید برعلت بوده است  تا جاییکه بسیاری از خیابان ها و کوچه ها دارای چاله های فراوان و خرابی آسفالت شده اند یا  آسفالت دچار رانش و لمیدگی شده است.

دراین حال رانندگان به ویژه صاحبان حدود ۱۳ هزار تاکسی که باید همه روزه از معابر شهر کرج تردد کنند، می گویند: رفت وآمد در این معابر به پرداختن بهای سنگینی برای صاحبان وسایل نقلیه به ویژه خودروهای عمومی تمام می شود.

آنطور که این رانندگان بیان می کنند، هزینه های خرابی جلوبندی خودروها به مراتب در کرج بالا بوده و تعداد زیادی از خودروها در طول سال چند بار قطعات جلوبندی آنها تعویض می شود آن هم دراین شرایط کمبود و گرانی قطعه که هزینه های زیادی روی دست مردم می گذارد.

تردد پرهزینه خودروها در خیابان های آسیب دیده کرج

اینکه  در این سال ها سر جلوبندی سازهای کرج  حسابی شلوغ است شاید درآمدی خوب برای این قشر است اما به گفته صاحبان خودروها، مردم هم عوارض شهری را می پردازند و هم هزینه های گزاف تعمیرات ماشین ها  که به دور از انصاف است.

قهرمان اسماعیلی از تاکسی داران کرج که در خط آزادگان – حسن آباد فعالیت می کند، رفت وآمد در خیابان های پرچاله کرج را پرهزینه و خسارتبار توصیف می کند  و به این جمله بسنده کرد که در روز ۲ تا سه سرویس بیشتر خدمات ارائه نمی دهد چرا که مقرون به صرفه  نیست و باید هزینه اضافی هم پرداخت کند.

این راننده و بسیاری دیگراز صاحبان خودروها از اینکه خیابان ها و کوچه های شهر بر اثر فرسایش آسفالت، حفاری ها و نصب نامناسب دریچه های فلزی مخارات و آبفا به جای رفاه و آسایش ایجاد مزاحمت می کنند، گلایه دارند و  مدیریت شهری و سایر دستگاه های اجرایی را به همتی مضاعف فراخواندند.

به هرحال در این سال ها که موضوع تحریم ها مطرح است اما قیر و آسفالت کالایی نیست که مشمول تحریم و محدودیت باشد و مردم می گویند کشورمان از منابع نفتی و مشتقات آن مانند قیر سرشار است پس نباید  انتظار داشت بسیاری از جاده ها یا معابر شهری در وضعیت مناسبی باشند.

اما می خوانیم  از سرپرست معاونت عمرانی  شهرداری کرج

تردد پرهزینه خودروها در خیابان های آسیب دیده کرج

 معاون حمل و نقل  و سرپرست معاونت  فنی و عمرانی شهرداری کرج در این خصوص  باب صحبت را با نکته ای قابل تامل  آغاز کرد که در سال های گذشته آمار دقیقی از میزان معابر اصلی و فرعی آسیب دیده این کلانشهر و اقدامات صورت گرفته در زمینه بهسازی آنها ارائه نشده است.

محمدرضا احمدی نژاد به موضوع حفاری های دستگاه های اجرایی البرز در کرج اشاره کرد و گفت : به تازگی نشستی برای هوشمند سازی مدیریت این حفاری ها و چگونگی اجرای پروژه های عمران شهری برگزار کرده ایم و تصمیم لازم در این زمینه اتخاذ شده است.

وی در عین حال به برنامه مدیریت شهری کرج در دوره جدید برای ساماندهی معابر اشاره کرد و بیان داشت : اکنون در حال راه اندازی یک سامانه هوشمند برای برآورد دقیق مساحت معابر اصلی و فرعی و نیازهای این معابر هستیم که این سامانه با کمک اداره کل راه وشهرسازی استان البرز در دست فعال سازی است .

احمدی نژاد افزود: با فعال سازی این سامانه ضمن شناسایی کامل معابر اصلی و فرعی با اولویت بندی نسبت به بهسازی، آسفالت و ایمن سازی کامل معابر اقدام خواهد شد.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج بیان داشت: تعمیر و بهسازی معابر این کلانشهر از این پس  از طریق نرم افزار هوشمند مورد بررسی کارشناسانه قرار می گیرد و سپس با اولویت معابر اصلی نسبت به رفع مشکلات در این بخش اقدام خواهیم کرد.

وی یاد آور شد که از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۰ هزار تن آسفالت در معابر کرج پخش شده است اما برای سال ۱۴۰۱ برنامه دقیق و هوشمندی در این بخش ارائه خواهیم کرد.

معاون حمل ونقل و سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج به وضعیت تولید آسفالت در کارخانه آسفالت این کلانشهر اشاره کرد و گفت : روزانه بین ۳۰۰ تن تا یک هزار تن آسفالت در این کارخانه تولید می شود اما به علت افزایش آلودگی هوا در این روزها بخش عمده فعالیت کارخانه آسفالت کرج متوقف شده است.

از صحبت های سرپرست فنی و عمرانی شهرداری کرج چنین بر می آید که باید برای سال آینده منتظر اقدامات جدی از سوی مدیریت شهری این کلانشهر در باب بهبودی معابر کرج بود.

هرچند درطول حدود سه دهه گذشته اقداماتی برای توسعه خیابان ها و گذرگاه های کلانشهر کرج صورت گرفته اما وضعیت عمومی این معابر به گونه ای نیست که مردم از رفت و آمد در آنها رضایت داشته باشند ضمن آنکه مدیریت شهری نوک حمله گلایه های مردمی قرار گرفته است.

با این اوصاف باید منتظر ماند تا سال آینده که آیا مدیریت شهری کرج طی اقدامی هماهنگ با سایر دستگاه های  اجرایی ضمن مدیریت حفاری ها  به صورت هوشمندانه به مطالبات شهروندان در این بخش پاسخ می دهد یا خیر ؟

به هر حال شهروندان به خصوص دارندگان وسایل نقلیه خصوصی و عمومی از این رفت وآمدهای شهری کرج متضرر شده اند و انتظار دارند مدیریت شهری در کمترین زمان ممکن برای ساماندهی خیابان ها و معابر کنده کاری  شده و پرچاله اقدام لازم به عمل آورد تا حداقل رفت وآمد ایمن و کم خسارت در سطح شهر شاهد باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha