به نظر میرسد با فیلم موقعیت مهدی کمبود آثار مرتبط با جنگ، شهدا و دفاع مقدس در جشنواره فجر پوشش داده میشود و به نوعی این یک ابتکار هوشمندانه است که فیلمی سینمایی همزمان با ساخت یک مینیسریال، تولید شده و بخشی از مخاطبانی که عموما پیگیر سریالهای تلویزیونی نیستند را در بر میگیرد.
بر همین اساس، هادی حجازیفر، سریال هفت قسمتی عاشورا را از دیماه سال گذشته کلید زد. سریالی که با محوریت لشکر ۳۱ عاشورا، یک ابراز ارادتی است به شهدای بزرگ این لشکر. بنابراین چون امکان نداشت که در یک فیلم، به تمام این شهدا پرداخته شود، زمینه تولید سریال فراهم شد.
شهید باکری، هم یکی از شهدای این لشکر است که تصمیم بر آن شد تا به مقام این شهید، در یک فیلم مستقل پرداخته شود. فیلمی که از نوجوانی تا شهادت مهدی باکری را به تصویر کشیده و کار تصویربرداری آن در ۶ استان انجام شده است. این سریال، یک بیگپروداکشن تلویزیونی است که برای تصویر آن، چهار دهه از ۳۰ تا ۶۰ بازسازی شده است. در دیگر بازسازیها، گروه موفق به بازسازی جزیره مجنون در اتوبان تهران – قم شدند که یک حرکت چشمگیر محسوب میشود.
۷۰ درصد فیلم، سکانسهای جنگی است و گروه برای ضبط ۳۰ درصد مابقی سکانسها، به ۶ استان سفر کرده است. با این حجم از تلاشها، کار تصویربرداری این هفت قسمت، یک سال تمام به طول انجامید تا این روزها، مراحل فنی کار انجام شود. این میزان فیلمبرداری در شرایط سخت برای یک سریال هفت قسمتی نشان میدهد که سیمافیلم، به صورت خاص به این پروژه توجه داشته است. اینها نشانههایی است که انتظارات مخاطب را از اثر بالاتر برده و شاید به همین دلیل است که موقعیت مهدی از هماکنون، یکی از بختهای اصلی کسب جوایز در جشنواره فجر این دوره محسوب می شود.
البته که فارغ از مساعدتهای سیمافیلم، سنگاندازیهای بسیاری از سوی نهادها صورت گرفت که سختیهای تولید پروژه را دوچندان کرد. سختیهایی که در طول فیلمبرداری اثر، بارها از زبان کارگردان و تهیهکننده، رسانهای شد که اگر حمایتهای فراتر از تعهد سیمافیلم نبود، کار فیلمبرداری همچنان به طول می انجامید.
این اقدام هوشمندانه سیمافیلم، مسبوق به سابقه است. مثلا در مورد اثر جاودانه رسول ملاقلیپور یعنی سفر به چزابه نیز مشابه چنین اتفاقی رخ داد و در نهایت، هم نسخه سینمایی اثر با اقبال بالایی از سوی مخاطبان و داوران جشنواره مواجه گشت و هم نسخه تلویزیونی اثر به عنوان یک اثر کالت تاریخ تلویزیون کشورمان مطرح شد.
فارغ از سفر به چزابه، سیمافیلم، مشابه این اقدام را در کارهایی چون لیلی با من است، مهمان مامان، بانی چاو و عبور از خط سرخ نیز به انجام رسانده است. نخ تسبیح تمامی این آثار تلویزیونی و سینمایی، محبوبیت آثار و اقبال بالای آنها در جذب و رضایتمندی مخاطبان بوده است.
این اقدام سیمافیلم از جهت دیگر نیز ستودنی محسوب میشود. در شرایطی که تهیهکنندگان و موسسات دولتی اندکی، حاضر به سرمایهگذاری بر روی پروژههایی از قبیل موقعیت مهدی هستند، سیمافیلم با حمایتهای فراوان خود، زمینه ساخت این اثر را فراهم و تمامقد تا مرحله پایانی فنی ادامه میدهد.
اصولا یکی از دلایلی کاهش مخاطب آثار دفاع مقدس، پرداخت کلیشهای سوژه و عدمارتباط مخاطبان با این آثار است اما تجربه نشان داده که سیمافیلم در تمام این سالها توانسته زمینه آشتی گسترده مخاطبان را با این آثار فراهم کند. به همین دلیل، نگاهها و تخمینها نسبت به موفقیت موقعیت مهدی در جشنواره و عاشورا در تلویزیون، بسیار بالاست.
این قرار نانوشته، خود میتواند به یک اصل تضمینی برای ترویج فیلمهایی با محوریت دفاع مقدس و شهادت تبدیل شود. اینکه در راستای منویات یک سریال، فیلم مستقلی ساخته شود و آن فیلم در رقابت با ملودرامهای اجتماعی، پتانسیل حضور در بخش رقابتی جشنواره را به دست بیاورد، خود گویای این حقیقت است که با اثر قابل قبولی مواجه هستیم. کما اینکه درخشیدن اثر در جشنواره، به افزایش مخاطبان تلویزیونی سریال میانجامد که این مقوله به مثابه ترویج درست و منطقی فیلمهای دفاع مقدس است.
این حرکت در نگاه کلان، در جبهه مخالف با آثار سفارشی از این دست قرار دارد. آثاری که عموما با صرف بودجههای گزاف ساخته شده و نه توفیقی در جشنواره به دست میآورند و نه میتوانند تعداد مخاطبان زیادی را متوجه خود کنند.
سیمافیلم اما امروز به پشتوانه تجربه موفق کارهای مشابه دهههای قبلی خود، قدم در گود موقعیت مهدی گذاشته است. فیلمی که انتظار بالایی از آن وجود دارد و از معدود آثار دفاع مقدس سالیان اخیر است که اینگونه تا پیش از نمایش، با اقبالهای مثبت از سوی اهالی رسانه مواجه شده است.
نظر شما