معاون فرماندار میاندوآب: تغییر فرهنگ زندگی عاملی در کاهش فرزندآوری است

مهاباد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میاندوآب با اشاره به لزوم فراهم کردن زمینه برای فرزندآوری گفت: در بحث کاهش نرخ رشد جمعیت، شرایط اقتصادی و معیشتی به اندازه تغییر فرهنگ زندگی اثرگذار نیست.

به گزارش ایرنا، صمداکبری روز چهارشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده میاندوآب با محوریت فرزندآوری اظهار داشت: این در حالی است که در خانوارهای برخوردار و مرفه میزان فرزندآوری به مراتب پایین تر از خانواده های کم برخوردار است.

وی با بیان اینکه در برخی استان‌های کم‌برخوردار کشور میزان فرزندآوری بالاست، افزود: مسایل اقتصادی و معیشتی یک علت در کاهش جمعیت است ولی عامل اصلی نیست و تغییر فرهنگ زندگی مهم‌ترین عامل در این زمینه است.

وی با اشاره تغییر ذائقه برخی خانواده‌ها و تمایل به نگهداری حیوانات در منزل، اضافه کرد: هزینه نگهداری یک حیوان بسیار زیاد است که اگر خانواده‌ای از نظر اقتصادی در تنگنا باشد نمی‌تواند به نگهداری حیوانات اقدام کند.

معاون فرماندار میاندوآب: تغییر فرهنگ زندگی عاملی در کاهش فرزندآوری است

وی با بیان اینکه همچنین تغییر فرهنگ زندگی بر قشرهای مختلف جامعه همچون کارمندان در فرزند آوری اثرگذار است، افزود: در رابطه با فرهنگ‌سازی، نهادهای فرهنگی هم اقدام قابل قبولی ندارند که وضعیت موجود مصداق بارز این گفته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میاندوآب همچنین با اشاره به نگرانی مقام معظم رهبری در رابطه با کاهش رشد جمعیت، اظهار داشت: برای برطرف کردن این دغدغه، باید همه ارگان‌ها پای کار باشند و به مقوله فرهنگ‌سازی به عنوان شاخص توسعه یک جامعه توجه زیادی شود.

دادستانی نسبت به هرگونه قصور در جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در میاندوآب هشدار داده است

اکبری همچنین با اشاره به ورود سگ‌های بلاصاحب به شهر گفت: نارضایتی و مطالبه شهروندان در جمع‌آوری این سگ‌ها حق آنان است و با اینکه تعداد سگ‌ها در سطح شهر افزایش یافته ولی با تغییر مدیریتی که در شهرداری روی داده و اقداماتی که اجرای آنها شروع شده، امیدواریم در این دوره مدیریتی شهرداری بسیاری از کارها منتج به نتیجه شود.

وی با تاکید بر تشکیل اورژانسی کارگروه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در میاندوآب افزود: باید تصمیم‌گیری در این زمینه توسط شهردار انجام گیرد و پس از بررسی تخصصی، در اسرع وقت تصمیم عاجل و راه چاره ای برای جمع‌آوری سگ‌ها پیدا شود.

اکبری‌ با اشاره به ورود دادستانی به موضوع جمع‌آوری سگ‌های ولگرد گفت: دادستان میاندوآب به عنوان مدعی‌العموم ضمن تذکر کتبی، زمانی را هم مشخص کرده تا این مشکل حل شود و در غیر آن صورت با عوامل دخیل که در این موضوع قصور داشتند، برخورد خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به فرارسیدن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگ‌داشت مقام زن، گفت: امور بانوان فرمانداری میاندوآب  در حوزه فعالیت خود جدی و فعال است و مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز در جهت رعایت حال بانوان در اداره‌های خود اهتمام داشته و بخشنامه های صادره در این راستا را اجرا کنند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط بانوانی که نوزاد شیرخوار دارند بیشتر مدنظر قرار گیرد، افزود: باید توجه به بانوان نسبت به مردان در اداره‌ها متفاوت باشد و با توجه به نقش ویژه بانوان در خانواده و جامعه، باید در اداره فضایی ایجاد شود و آنان بتوانند نسبت به انجام وظایف محوله در اداره و خانه احساس آرامش کنند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار میاندوآب  در ادامه با اشاره به جمع‌آوری زباله‌ در روستاها با پیگیری بخشداری‌های شهرستان، گفت: جمع‌آوری زباله جزو وظایف دهیاری و در ردیف بودجه‌ای دهیاران آمده است و دهیاران باید نسبت به جمع‌آوری و دفن اصولی زباله‌ها اقدام کنند.

نرخ فرزندآوری در میاندوآب ۱.۹ درصد برای هر مادر است

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب هم در این جلسه اظهار داشت: نرخ رشد جمعیت در کشور از سال‌های گذشته روند کاهشی به خود گرفته و همچنان ادامه دارد، به طوری که هر چقدر میزان زاد و ولد کاهش یابد، جمعیت به سمت پیری می‌رود.

سهراب حیدری افزود: از سال ۱۳۹۴ به بعد با کاهش محسوس رشد جمعیت در کشور مواجه هستیم و این در حالی است که در دهه‌های اول انقلاب نرخ رشد جمعیت در کشور ۳.۸ و چهار درصد بود (به ازای هر ۱۰۰ نفر، چهار نفر متولد می‌شد) ولی پس از دهه ۹۰، رشد جمعیت در کشور سیر منفی به خود گرفته است.

معاون فرماندار میاندوآب: تغییر فرهنگ زندگی عاملی در کاهش فرزندآوری است

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ نرخ رشد جمعیت در کشور ۱.۹ درصد بود و در سال ۱۳۹۶ به ۱.۷ درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ بدترین نرخ رشد جمعیت در کشور با یک درصد نرخ رشد ثبت شد، گفت: این نشان می‌دهد که در ۲ دهه آینده جمعیت جوان در کشور کاهش می‌یابد و ایران به احتمال وارد نیروی جوان از کشورهای دیگر باشد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون این شرایط را در بیشتر کشورها مشاهده می‌کنیم، افزود: با این اوصاف و با توجه به نرخ رشد جمعیت، در سال ۱۴۳۰ ایران با جمعیتی میانسال و پیر مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان‌های برخوردار که سیاست فرزند کمتر را پیش گرفته‌اند، از ۱.۷ کمتر است، گفت: پنج سال پیش نرخ فرزندآوری در میاندوآب ۲.۳ درصد به ازای هر مادر بود ولی اکنون به ۱.۹ درصد رسیده است.

معاون فرماندار میاندوآب: تغییر فرهنگ زندگی عاملی در کاهش فرزندآوری است

 وی سقط‌های جنین به صورت عمدی را عامل دیگری در کاهش جمعیت عنوان کرد و اظهار داشت: وجود قوانین سختگیرانه می‌تواند تا حدودی از این معضل جلوگیری کند.

در سال گذشته نزدیک ۱۰ میلیارد ریال برای سرم و واکسن هاری در میاندوآب هزینه شد 

حیدری همچنین با اشاره به وجود گله سگ‌های بلاصاحب در شهر میاندوآب اظهار داشت: این مهم در میاندوآب به یک فاجعه تبدیل شده و شاید قبلا به صورت تکی وارد شهر می‌شدند ولی اکنون به صورت گله‌ای حتی در هسته مرکزی شهر مشاهده می‌شوند.

وی با بیان اینکه این سگ‌ها ناقل بیماری و چهره شهر را ناخوشایند جلوه می‌دهند، گفت: باید دستگاه‌های متولی در این راستا اهتمام جدی داشته باشند.

وی افزود: در سال گذشته نزدیک ۱۰ میلیارد ریال برای سرم و واکسن هاری در این شهرستان هزینه شد که هزینه تحمیلی برای شبکه بهداشت و درمان است.

در این جلسه معاون شهردار میاندوآب  از آماده سازی سایت جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در جوار کارخانه آسفالت خبر داد.

کیوان نوحی افزود: از سازمان برنامه و بودجه استان برای این مهم بودجه تخصیص یافته و این مکان در زمینی به مساحت یک هکتار در حال تسطیح و فنی کشی است و ۲ اکیپ برای زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در ۲ ناحیه شهرداری فعالیت خود را آغاز کرده اند.

ارایه راهکار و پیشنهاد توسط برخی حاضران جلسه در مرتبط با موضوع جلسه به ویژه فرزندآوری و کمک به رشد جمعیت پایان بخش آن بود.

میاندوآب با ۲۸۵ هزار نفر جمعیت دارد و در جنوب آذربایجان غربی واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha