۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۴۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84611782
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمل غیرمجاز دام در خراسان شمالی ۸۹ درصد افزایش یافت

بجنورد-ایرنا- کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۹ ماهه امسال ۲ هزار و ۸۲۰ راس دام غیرمجاز در استان کشف شد که این رقم نسبت به سال ماقبل آن ۸۹ درصد افزایش دارد.

فریدون اوغازیان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال ۲ هزار و ۷۸۶ راس دام سبک و ۳۴ راس دام سنگین که به صورت غیرمجاز حمل می شد، شناسایی شد، این رقم در مدت مشابه سال گذشته یکهزار و ۳۷۵ راس دام سبک غیرمجاز و ۱۱۱ راس دام سنگین غیرمجاز بود.

وی افزود: امسال ۵۷ فقره پرونده حمل غیرمجاز و یا قاچاق دام و فرآورده های دامی به مراجع قضایی ارسال و در این زمینه ۱۴۱ خودرو توقیف و با متخلفان برخورد قانونی شد.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: امسال حمل غیرمجاز پرندگان زنده به تعداد چهار هزار و ۲۷۲ قطعه شناسایی شد.

وی، بیمار بودن دام، هویت‌گذاری نکردن با پلاک های بارکددار، حمل به مقاصد نامعلوم و با خودروهای  غیربهداشتی،  منفعت طلبی و  سود جویی و فرار از دریافت مجوزهای لازم برای کنترل دام در مبدا و مقصد را از علت های حمل غیرمجاز و یا قاچاق دام عنوان کرد.

وی درباره علت افزایش میزان شناسایی تخلف ها گفت: جلوگیری از کشتار دام آبستن و فاقد پلاک و برگزاری گشت های مشترک بین جاده ای باهمکاری نیروی انتظامی به تعداد ۳۲ مورد در سطح استان  نقش موثری در کشف قاچاق دام زنده بوده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره صدور مجوز برای حمل دام گفت: صدور مجوزها در سالجاری نسبت به سال قبل ۳۴ درصد افزایش یافت و دلیل آن کشتار دام خریداری از عشایر و دامداری های روستای توسط دولت در سطح استان بوده است

اوغازیان تصریح کرد: امسال ۵۲۷ هزار و ۳۳۳ راس دام سبک با نظارت بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی استان به مقصد سایر استان ها حمل شد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۴۴۲ هزار و ۹۶۸ راس دام بود  

وی اظهار داشت: در سال جاری ۶ هزار و ۴۱۰ راس دام سنگین با مجوز دامپزشکی استان به سایر مناطق حمل شده است که این رقم در ۹ ماهه سال گذشته ۶ هزار و ۶۵۷ راس گزارش شده است.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال جاری ۲۲ هزار و ۵۵۴ راس دام سبک و ۱۲۶ راس دام سنگین با نظارت های دامپزشکی به استان وارد شده است.

خراسان شمالی قطب دامپروری کشور است و در این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha