مهدی قائمیان روز پنجشنبه در پایان جلسه بررسی وضعیت صادرات کیوی مازندران که در فرمانداری شهرستان تنکابن برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کیوی تولیدی مازندران را عاری از هرگونه آفت توصیف کرد و افزود : منطقه غرب مازندران یکی از باکیفیت ترین کیوی کشور و حتی دنیا را تولید می کند و این کیوی تولید شده تقریبا عاری از آفت و بیماری ها است.
وی اظهار داشت : متاسفانه در زمانی که کیوی ایران می بایست صادر می شد ، طرف هندی که یکی از بزرگ ترین مشتریان این محصول تولیدی ایران است ، اعلام کرد که برای مشخص شدن شپشک مشاهده شده در چند محموله به طور موقت جلوی واردات کیوی ایران را می گیرد.
قائمیان با بیان اینکه برای رفع این مشکل در کوتاه مدت نیاز به رایزنی و دیپلماسی اقتصادی بود ، خاطرنشان کرد : خوشبختانه سفارت ایران در دهلی نو همراه با مسوولان داخل کشور پیگیر این موضوع هستند و با رایزنی های که صورت گرفته هفته آینده این مشکل برطرف خواهد شد.
وی بر ضرورت صادرات بیشتر کیوی از غرب مازندران تاکید کرد و افزود : برای این منظور می بایست تولید کننده ، سورتینگ و سردخانه دار ، انباردار و صادرکننده با هم افزایی بیشتر این روند را افزایش دهند و اگر محموله ای هم مشکل دار بود باید جلوی آن گرفته شود چرا که به نفع همگان خواهد بود.
صادرات کیوی ایران که مازندران بزرگ ترین تولید کننده آن محسوب می شود از حدود یک ماه پیش به خاطر مشاهده شپشک در چند محموله ارسالی به کشور هند متوقف و باعث نگرانی تولید کنندگان ، سورتینگ داران و صادر کنندگان شده بود.
پیش از این مسوولان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کردند که کیوی دارای شپشک مربوط به یکی از استان های همجوار بود که به همراه بخشی از کیوی مازندران از طریق گمرک استان دیگری به خارج صادر شد.
مازندران بیش از ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت کیوی دارد و سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول از این سطح برداشت می شود. هندوستان مهم ترین مقصد صادرات کیوی مازندران است.
زنجیره صادرات کشور شناسنامهدار میشود
معاون قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور همچنین از حل ریشه ای ایجاد بعضی مشکلات در صادرات محصولات کشاورزی کشور خبر داد گفت : از سال آینده تمامی بازیگرانی که در زنجیره صادرات قرار دارند دارای کد اختصاصی خواهند شد تا اگر مشکلی هم به وجود آمد کل صادرات کشور با چالش مواجه نشود.
قائمیان از صادرکنندگان ایرانی خواست تا برای تصاحب بازارهای جهانی با توسل به روش حرفه ای تلاش بیشتری به خرج دهند و تاکید کرد : در بحث صادرات بازاریابی و تبلیغات بسیار مهم است که متاسفانه صادرکنندگان ما نسبت به آن بی توجه و بی اعتنا هستند.
وی یادآور شد : برای موفقیت در صادرات نیاز داریم که فرهنگ سازی و آموزش برای تولید کننده تا صادرکننده را از هم اکنون در دستور کار قرار دهیم و رسانه ها نیز باید به ما کمک نمایند.
مازندران خاستگاه کیوی در ایران است. سابقه کشت این گیاه در استان به سال ۱۳۴۷ بر می گردد که با آوردن دو نهال از فرانسه و غرس آن در رامسر شروع شد و سپس در سایر نقاط غرب مازندران گسترش یافت تا جایی که امروز شهرستان تنکابن با داشتن سه هزار و ۸۵۰ هکتار باغ و برداشت سالانه حدود یکصد هزار تن محصول کانون باغداری کیوی به شمار می رود.
نظر شما