نماینده مجلس: لامرد توانمندی های شگرف در توسعه صنعتی دارد

شیراز-ایرنا-عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لامرد توانمندی های شگرف در توسعه صنعتی دارد،گفت:بزرگترین حوزه گازی پس از پارس جنوبی در این نقطه قرار دارد و فاصله آن تا دریا نزدیک به ۳۰ کیلومتر است که از طریق دو اتوبان و آزادراه به کرانه‌های خلیج فارس متصل می‌شود.

سید موسی موسوی روز پنجشنبه در آیین تولید حداکثری کارخانه آلومینیوم جنوب در شهرستان لامرد، اظهار کرد: وسعت منطقه ویژه اقتصادی لامرد بالغ بر ۱۵۰۰ هکتار است و استقرار صنایعی همچون آلومینیوم، فولاد، پتروشیمی و...در این منطقه پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: قرارداد  طرح آلومینیوم با اعتباری بالغ بر ۱.۲ دهم میلیارد دلاری و با همکاری شرکت NFC چین و شرکت‌های داخلی نظیر سرمایه گذاری غدیر انرژی و سازمان ایمیدرو در سال ۹۴ تأمین اعتبار شد.

وی با اشاره به آغاز ساخت  و عملیات اجرایی نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر انرژی گفت: نمایندگان مجلس و در کمیسیون انرژی تمام تلاش و فعالیت‌های خود را بر روی نیروگاه‌ها با ظرفیت های ۲۰ و ۵۰ و نهایت ۱۰۰ مگاواتی می‌گذارند تا به سرانجام برسد اما کار ساخت این نیروگاه عظیم با همکاری سرمایه گذاری غدیر یک کار بسیار پیچیده و سخت بود که  این مهم امروز محقق شد.
 
وی گفت: این نیروگاه تقریباً با نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر برابری می‌کند که خود گویای بزرگی و عظمت این طرح است و امیدواریم با بهره‌برداری از آن هم نیروی برق مورد نیاز کارخانجات آلومینیوم لامرد تامین و هم مازاد بر آن به شبکه داخلی متصل و نیاز خانگی و سایر مصارف صنعتی را تامین نماید.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه لامرد و مهر می تواند عسلویه دوم صنایع معدنی ایران باشد افزود:  از شاخصه‌های آن می توان به احداث یک شهرک ۵۴ هزار نفری در کنار این صنایع اشاره کرد که در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و همچنین با طرح انتقال آب دریا از خلیج فارس به این منطقه، آب موردنیاز صنایع نیز تأمین خواهد شد.

 موسوی با بیان اینکه منطقه لامرد همانند جاسک و مناطق آزاد چابهار می‌تواند به عنوان یک پسکرانه مهم برای اقتصاد و تولید ایران محسوب شود گفت: سرمایه‌گذاران زیادی هم اکنون آماده همکاری در زمینه پتروشیمی و پترو پالایشگاه هستند که هیچ مشکلی بابت تامین اعتبار و استقرار این صنایع ندارند.

 وی افزود: این سرمایه‌گذاران نیازمند تأمین خوراک هستند و اگر امروز خوراک آن صنایع تأمین شود، آنها آماده همکاری و سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند که می‌تواند اشتغال تعداد زیادی از مردم را فراهم کند.

او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مهندس اکبر ترکان رئیس پیشین هیات عامل آلومینیوم جنوب و نیز دکتر محمدعلی حیاتی نماینده فقید شهرستان‌های لامرد و مهر گفت: در دهه هشتاد بیش از ۷۰ منطقه جغرافیایی به عنوان نقاط هدف انتخاب شد تا از این مناطق ارزش افزوده کسب شود که از این میان مناطق ویژه پارسیان و لامرد انتخاب شدند.

از بخش خصوصی برای توسعه آلوم شهر استقبال می شود

 احسان انصاری مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد نیز، اظهار کرد: با همراهی و حمایت سازمان ایمیدرو و هم چنین پیگیری ها و تلاش های نماینده  لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی شاهد توسعه زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی لامرد هستیم.

وی افزود: نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر انرژی لامرد یکی از پروژه های مهم و اساسی که در تولید برق پایدار کارخانجات و شرکت های منطقه ویژه نقش اساسی ایفا می کند، نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر انرژی لامرد است که با آغاز بکار این مگا پروژه گام بلندی در تامین انرژی پایدار در منطقه ویژه اقتصادی لامرد برداشته خواهد شد.

انصاری گفت: در ارتباط با بسترهایی که برای توسعه صنایع پایین دست آلومینیوم وجود دارد و فراهم بودن شرایط برای ایجاد چرخه صنایع پایین دست آلومینیوم به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر در زنجیره تولید آلومینیوم و با توجه به جذابیت های سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی، شهرک صنایع پایین دستی (آلوم شهر) برای ساخت قطعات و همچنین محصولات نیمه ساخته آلومینیومی در مجاورت مجتمع آلومینیوم جنوب احداث خواهد شد که بخشی از آلومینیوم تولیدی  بصورت مذاب به عنوان ماده اولیه صنایع مذکور به صنایع مستقر در آلوم شهر منتقل خواهد گردید.

وی افزود: این کار علاوه بر صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی باعث تشکیل خوشه صنعتی آلومینیوم در آلوم شهر می گردد. کارخانه بزرگ آلومینیوم جنوب با سرمایه گذاری یک میلیارد و دویست میلیون دلاری سازمان ایمیدرو و سرمایه گذاری  غدیر ایجاد شده است.

 انصاری در پایان اظهار داشت: در حال حاضر شرکت هایی از بخش خصوصی برای توسعه آلوم شهر اعلام آمادگی نموده اند که با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بی نظیر منطقه ویژه اقتصادی لامرد، از سرمایه گذاران جهت استفاده و بهره وری از این فرصت مغتنم دعوت به عمل می آوریم.

 لامرد و مُهر از شهرستان های استان فارس هستند که به ترتیب در فاصله ۳۶۵ و ۳۳۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha