خانواده و موضوع فرزندآوری به عنوان مهمترین مباحث جامعه است

تهران- ایرنا- نایب رییس انجمن روانشناسی اسلامی گفت: در حال حاضر دو موضوع مهم خانواده و فرزندآوری به عنوان مهمترین مباحث جامعه مطرح است که باید همه به آن توجه ویژه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «مهدی هادی» روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران افزود: بحث خانواده از منظر روانشناسی اسلامی دارای اهمیت بسیار است و همه باید بدانیم خانواده فقط ازدواج کردن و صاحب فرزند شدن نیست، بلکه خانواده نیازمند مراقبت است و معتقدیم یکی از بهترین میان برها برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی بحث خانواده است و همه می دانیم که خانواده سلول حیاتی جامعه ای است که ما عضو آن هستیم.

وی با بیان اینکه در جامعه امروزی  فرزندآوری بسیار مهم است، اظهار داشت: با توجه به اینکه آمارهای جهانی محرمانه نیست کشورهایی که نتوانستند خانواده شان را ساماندهی کنند، اکنون معضلات پیچیده اجتماعی دارند و دل نگرانی غیرقابل توصیف اجتماعی دارند و نمی توانند مشکلات را حل کنند و هرچقدر وزیر تنهایی و بسته حمایتی برای خانواده ها و برنامه های دیگر تعریف کنند، نتیجه ندارد.

حجت الاسلام هادی ادامه‌داد: در برخی از کشورها برای مقابله با اضطراب و افسردگی آژانس دارند و به مردم و نوه و فرزند کرایه می دهند که این خانم یا آقای تنها گرفتار مشکلات با کمک نوه یا بچه اجاره ای حالش خوب شود و این یعنی یک انحراف در مسیر طبیعی بشریت است.

وی معتقد است: خداوند برای تربیت نوزاد به مادر ثواب و جایزه تعیین می دهد، مادران اگر احساس نداشتن فرزند به آنان دست دهد به راحتی نمی توانند جایگزین داشته باشند. یکی از عاقلانه ترین کارهایی که انسان می تواند انجام دهد این است که از تجربه دیگران استفاده کنند چون همه می دانیم که وقتی فردی به دنبال فرزندآوری نرفته است بعد از ۵۰ سالگی چه مشکلاتی خواهد داشت.

نایب رییس انجمن روانشناسی اسلامی اضافه‌کرد: روانشناسی جهان به این نتیجه رسیده است که اگر انسان ها در میانسالی احساس مولد بودن نداشته باشند حال دل و روان شان خوب نیست،‌ مادری که یک فرزند را به دنیا می آورد شبیه خداوند متعال شده است چون کار خداوند خلقت و تربیت است و شما به عنوان یک مادر پرورش‌دهنده هستید و هم حال خود و هم حال جهان خلقت را خوب می کنید، پدران نیز توجه کنند مادران زمینه ساز و فراهم‌کننده تربیت هستند اما نمی شود جای خالی یک پدر را در زندگی انسان با چیزی پر کرد.

وی تصریح‌کرد: مادران همراهان عاطفی فوق العاده ای هستند و پدران اعتماد به نفس، قانونگرایی و اطاعت از قوانین را به فرزند یاد می دهند. یکی از نیازهای غیرقابل جبران انسان ها نیاز به امنیت است و هرکسی امنیتش با مشکل مواجه شود آسیب می بیند.

حجت الاسلام هادی ادامه‌داد: مبحث خانواده اساسی ترین یک بحث در جامعه است، در این زمینه مشوق ها، دانش ها و مهارت های خوبی ارائه شده است و باید تذکر بدهیم و هر هفته به خودمان یادآوری کنیم که خانواده مهمترین سلول جامعه است و معتقدم اگر مردی در خانواده خوب باشد احتمال اشتباه در خانواده کمتر است.

ازدواج را برای جوانان آسان کنیم

«زهرا نبی‌لو» مادر شهید «مسعود عسگری» و خواهر شهید «مصطفی نبی‌لو» نیز در پیش از خطبه های نمازجمعه درباره این دو شهید گفت: پسرم و برادرم هر دو مثل هم بودند، هر دو اهل کمک به دیگران، خوش اخلاق، ولایتمدار، باایمان،  بااخلاق؛ مومن ، انقلابی، بابصیرت، زمان شناس و مکان شناس بودند و با بصیرت امام زمان (عج) و امام جامعه را شناختند.

وی تصریح‌کرد: مصطفی ۱۲ ساله بود که انقلاب پیروز شد و قبل از ۱۵ سالگی وارد جبهه شد اما مسعود امام و جنگ را ندید و یک سال پس از جنگ به دنیا آمد و از دایی خودش الگو گرفت و سه سال بعد از جنگ سوریه التماس کرد تا به سوریه برود. او  خلبان و غواص بود و توانایی زیادی داشت و شرایط پیش آمد و خدا خریدارشان شد.

وی ادامه داد: بعد از شهادت مسعود، مصطفی تلاش زیادی برای دفاع از دین، اسلام و مسلمانان جهان را داشت و برای جنگ با سوریه تلاش کرد. داعش که به وجود آمد و  دید دور کشور کلی فتنه ها وجود دارد تا صدای ایران را خفه کنند و خیلی از کشورها اسلامی هستند اما بیداری آن کشورها مانند ایران نیست، گفت «ما سرمان را جلوی دشمن کج نمی کنیم»؛ این شهدا بودند که برای دفاع از کشورمان ایران به سوریه رفتند.

نبی‌لو بیان‌داشت: این دو محکم ایستادند و وظیفه مسلمانی خودشان را برای شنیدن صدای دیگر مسلمانان شنیدند و به آنان کمک کردند.

وی خاطرنشان‌کرد: با وجود اینکه افتخار مادر شهید بودن را دارم و با وجود اینکه پسر و برادرم شهید شده‌اند، اما خجالت می کشم و امیدواریم خودمان هم شهید شویم تا برای دین و انقلاب بتوانیم کاری انجام دهیم. البته معمولا خانم ها در این زمینه نمی توانند کاری انجام دهند اما در فضای مجازی می توانند صدای آنان را به گوش همه برسانند.

این خواهر شهید ادامه‌داد: اکنون در شرایطی از جامعه قرار داریم که دولت انقلابی روی کار آمده است و امیدواریم همه چیز درست شود، اما باید برای جوانان کاری انجام داد و با سختگیری مانع ازدواج جوانان نشویم، چون دشمن از ازدواج و بچه آوردن جوانان را منصرف می کند و ما هم با سختگیری کار را مشکل‌تر می کنیم.

این مادر شهید به برخی از مشکلات موجود جوانان نیز اشاره کرد و افزود: ازدواج را آسان بگیریم تا جوانان زیر یک سقف باشند و از گناه به دور شوند، متاسفانه اکنون جوانان به ظاهر، شغل و درآمد اهمیت زیادی می دهند، اما همین که نیاز به ازدواج داشت و بتواند زندگی را اداره کند می تواند موثر باشد، نباید جوانان دنبال کار اداری باشند اکنون مهمترین مساله نان حلال است نه نوع شغل.

وی معتقد است که باید خودمان دست جوانان را بگیریم، چون اکنون خانه های آنچنانی، زندگی های مجلل، طلاق و دعواهای خانوادگی باعث شده که جوانان نسبت به زندگی دلسرد شوند؛ پس ما باید سخت نگیریم و ازدواج را برای جوانان آسان کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha