۲۶ دی ۱۴۰۰، ۸:۳۶
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 84613843
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

مرمت بناهای تاریخی کاشمر نیازمند ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

مشهد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر گفت: مرمت ابنیه تاریخی این شهرستان نیازمند تامین ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

رضا یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد بناهای تاریخی این شهرستان موقوفه است که برخی نیاز به مرمت دارند که از جمله برای مرمت اثر شاخصی چون "مدرسه سلطان العلما"، به تنهایی ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی گفت: علاوه بر آن، برای خرید حریم آثار و آزادسازی بناهای تاریخی بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد احتیاج است.

وی با اشاره به ضرورت همراهی اداره اوقاف و امور خیریه در مرمت و حفظ بناهای تاریخی موقوفه، گفت: با مشارکت این اداره و میراث فرهنگی، امسال مرمت گنبد و گلدسته امامزاده سیدحمزه کاشمر عملیاتی می شود.

یوسفی بر ضرورت مرمت اضطراری و بام‌سازی خانه تاریخی دانش و مدرسه سلطان العلمای کاشمر تاکید کرد و گفت: زیرساخت اصلی گردشگری این شهرستان بر محور زیارت قرار دارد  و باید از این ظرفیت نهایت بهره برداری صورت گیرد.

وی اظهار داشت: موزه ها جزو زیرساختهای گردشگری هستند اما باید اذعان کرد که کاشمر در این زمینه توفیقات کمتری به دست آورده است.

وی با اشاره فعالیت پنج دفتر خدمات مسافرتی و ۹ اقامتگاه بومگردی در ۲ شهرستان کاشمر و کوهسرخ، افزود: اگرچه بحران کرونا این اقامتگاهها را از رونق انداخته اما ۲ اقامتگاه دیگر در این منطقه در مرحله دریافت مجوز هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر گفت: پارسال ۱۳ متقاضی برای استفاده از تسهیلات کرونا در حوزه گردشگری و صنایع دستی در این شهرستان نامنویسی کرده بودند و امسال هم ۱۶ نفر معرفی شده اند که پرونده آنها در سامانه کارا در حال بررسی است.

وی از نبود هتل در شهرستان به عنوان یکی از ضعف های زیرساختی حوزه گردشگری یاد کرد و گفت: باوجود ظرفیتها و قابلیت های خوب خطه ترشیز برای جذب گردشگر و زائر، این ظرفیتها چندان معرفی نشده‌ است.

یوسفی دیگر چالش های حوزه صنایع دستی و گردشگری این منطقه را در کنار نبود زیرساختهای مورد نیاز، نبود افراد متخصص و آموزش دیده در این حوزه برشمرد.

وی افزود: اکنون در کاشمر سه سمن فعال در حوزه گردشگری داریم اما در حوزه صنایع دستی به دلیل مهجوریت آن هیچ سمنی فعال نیست که ضرورت دارد فعالان این حوزه وارد عمل شده و  فعالیت خود را پررنگ تر نمایند.

۲۶ اثر تاریخی و سه اثر معنوی شهرستان کاشمر تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۳۰ اثر تاریخی، ۲۸ اثر معنوی و ۲۵ اثر طبیعی هم شناسایی شده که پرونده آنها برای ثبت در دست بررسی است. 

کاشمر یکی از شهرهای زیارتی سیاحتی در جنوب غربی خراسان رضوی است که قدمت ۲۵۰۰ ساله دارد. مسجدجامع، مدرسه علمیه حاج سلطان، بند شاهی، یخدان فروتقه، آبگرم کریز، مسیر ییلاقی کوهسرخ، بقاع متبرک امامزادگان سیدحمزه، سیدمرتضی و سیدمحمد و آرامگاه شهید مدرس از جمله آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری کاشمر هستند و فرش دستباف و فرت بافی نیز از جمله صنایع دستی برجسته این منطقه به شمار می‌روند.

کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha