عبدالحسن بهرامی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این شرکت با استفاده از توان داخلی و تکیه بر متخصصان خود برای نخستین بار در کشور اقدام به ساخت پلنوم کامپوزیتی توربین ملی گاز کرده است.
وی بیان کرد: پلنوم قطعه از توربین گاز است که نقش دهانه ورودی هوا را ایفا میکند که این قطعه در گذشته از جنس آلیاژ ضد زنگ ۳۱۶ با وزن تقریبی ۲ هزار کیلوگرم تولید میشد.
بهرامی ادامه داد: با توجه به محدودیتهای ساختی در نمونه فلزی در کشور و شرایط تحریمی این شرکت با تحقیق و توسعه موفق به طراحی و ساخت نمونه کامپوزیتی پلنوم توربین گاز شده است.
وی عنوان کرد: طراحی پلنوم کامپوزیتی از نظر هندسی به گونهای است که سرعت و فشار هوای ورودی در همه جای پلنوم یکنواخت بوده و این در حالی است که در نمونه فلزی به دلیل مشکلات ساختی نمی توان چنین طراحی را انجام داد.
مدیر واحد دانش بنیان مانا ابتکار مهر ایرانیان نیز گفت: در نمونه کامپوزیتی انحناهای ایجاد شده بر روی بدنه موجب توزیع یکنواخت سرعت و فشار هوای ورودی می شود.
جلال سویزی افزود: وزن پلنوم کامپوزیتی ۳۰۰ کیلوگرم است و بطور کلی مزایای پلنوم کامپوزیتی نسبت به فلزی شامل سبکی، توزیع یکنواخت فشار هوای ورودی، بهبود عملکرد توربین گاز، هزینه تعمیر و جابجایی پایین، هزینه پایین ساخت نسبت به نمونه فلزی و مقاومت به خوردگی بالا است.
وی یادآورشد: این قطعه نسبت به نمونه خارجی آن (ساخته شده توسط شرکت معتبر آلمانی) ۶۰ درصد کاهش قیمت داشته است و موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است.
نظر شما