۳ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۲۱
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 84623221
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سوء استفاده آمریکا از پول مسدود شده افغانستان

کابل - ایرنا -شماری از آگاهان و کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان از سوء استفاده آمریکا از پول های مسدود شده افغانستان در آمریکا و تلاش خانواده قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر برای دریافت غرامت از این پولها در شرایطی که بیش از نیمی از مردم افغانستان با گرسنگی مواجه اند انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا،بیست سال پیش حدود ۱۵۰ تن از خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از طالبان و القاعده به دادگاه آمریکا شکایت کردند. ۱۰ سال طول کشید تا بالاخره دادگاه آمریکا فهرستی از متهمان را تهیه کند و آنان را مسئول حادثه فاجعه‌بار ۱۱ سپتامبر معرفی کند. در آن زمان، دادگاه حکم کرد تا خانواده‌های قربانیان این حادثه در حدود هفت میلیارد دلار غرامت بگیرند؛ اما در آن زمان، طالبان در میان گرد و خاک جنگ در افغانستان، دور از دسترس هر دادگاهی بود.

حالا با سقوط جمهوریت و سلطه طالبان در افغانستان، به نظر می‌رسد آدرسی برای دادگاه حادثه ۱۱ سپتامبر پیدا شده است تا حق قربانیان این حادثه را از طالبان بگیرد.

نیویورک‌تایمز گزارش داد که خانواده‌های این قربانیان از دولت آمریکا خواسته‌اند تا از پول‌های مسدود شده افغانستان در آمریکا برای پرداخت غرامت به آنان استفاده شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفته است که به طالبان اجازه دسترسی به سرمایه‌های ارزی مسدود شده افغانستان داده نخواهد شد. او در تازه‌ترین نشست خبری خود گفته است که به دلایل مختلف اکنون آمریکا این پول‌ها را آزاد نمی‌کند. یکی از این دلایل به گفته او موجودیت نام چهره‌های کلیدی گروه طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد و آمریکا است.

جن ساکی همچنین گفت که "وضعیت این بودجه موضوع دعاوی جاری است که توسط برخی قربانیان ۱۱سپتامبر مطرح شده است."

استاد مسعود استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل ، سخنان مقامات آمریکایی برای جبران خسارت قربانیان یازده سپتامبر از محل بیش از ۹ میلیارد دلار دارایی مسدود شده افغانستان را محکوم کرد.

وی اظهار داشت مردم افغانستان هیچ نقشی در حادثه ۱۱ سپتامبر نداشته اند چرا باید خسارت کاری که دیگران کرده اند را بدهند.

یک استاد دیگر دانشگاه کابل نیز  گفت این اقدام آمریکا تاثیری در مسببان اصلی حادثه سپتامبر  ندارد بلکه مردم عادی افغانستان دچار مشکل می شوند.

وی  که خواست نامش ذکر نشود  اظهار داشت آمریکا همواره تلاش می کند که به بهانه های مختلف دارایی کشورهای مختلف را در آمریکا نگه دارد.

او اظهار داشت در صورتی که واشنگتن از  این پول که شدت مردم افعانستان به ان نیاز دارند برای غرامت اختصاص دهد در گرسنگی و جان باختن  زنان و کودکان افغان شریک  است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha