معلولان جنگ افغانستان خواستار آزادی دارایی کشورشان در آمریکا شدند

تهران- ایرنا - جمعی از معلولان جنگ دو دهه اخیر در افغانستان روز چهارشنبه با برپایی تظاهراتی در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار در شرق این کشور فرمان اخیر رئیس جمهوری امریکا برای تصرف پول های بلوکه شده کشورشان را محکوم کردند و از دولت آن کشور خواستند دارایی های ملت افغانستان را به آنها بازگرداند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری "سلام وطندار" افغانستان، جمع کثیری از معلولان جنگ چند سال اخیر در افغانستان که با اشغال آمریکا نیز همراه بود، امروز در ننگرهار با راه‌اندازی یک راه‌پیمایی اعتراضی‌آمیز خواستار آزادسازی ذخایر ارزی کشورشان شدند و تصمیم اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اختصاص ۳.۵ میلیارد دالار از دارایی‌های کشور به خانواده‌های قربانیان حمله‌های ۱۱ سپتامبر را محکوم کردند.

براساس این گزارش، راه‌پیمایان که اعتراض‌شان را از برابر نماینده‌گی بانک مرکزی آغاز کردند و در جادۀ «پشتونستان» پایان دادند، با حمل دست نوشته هایی آزادسازی کامل دارایی های توقیف شده افغانستان در آمریکا را خواستار شدند و با سردادن شعارهایی علیه آمریکا گفتند که این کشور باید از تصمیم‌های ظالمانه علیه مردم افغانستان دست بردارد.

آنها معتقدند که شهروندان افغانستان در روی‌داد ۱۱ سپتامبر نقشی ندارند و آمریکا به‌دنبال بهانه است تا ثروت افغانستان را اختلاس کند. آمریکا نه‌تنها باید دارایی‌های افغانستان را آزاد کند؛ بلکه باید زیان‌هایی که در ۲۰ سال گذشته به مردم افغانستان وارد کرده است را نیز جبران کند.

معترضین همچنین از سازمان ملل متحد و جامعۀ جهانی خواستند در کنار مردم افغانستان بیایستند و بر آمریکا فشار بیاورند تا تمام دارایی‌های افغانستان را آزاد کند و در اختیار افغان‌ها بگذارد.

گفتنی‌ است که پیش از این نیز، همچون ننگرهار در دیگر مناطق افغانستان نیز اعتراض‌هایی علیه تصمیم اخیر جو بایدن به راه افتاد که هزاران تن در آن ها شرکت کرده بودند. معترضان این تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا را ناعادلانه خوانده‌اند.

در عین حال امروز پایتخت افغانستان شاهد راهپیمایی صدها ورزشکار این کشور از رشته‌های مختلف بود که شعار «مرگ برآمریکا»، «مرگ برجوبایدن»، «پول‌های ما را آزاد کن» و «حادثه ۱۱ سپتامبر ربطی به افغانستان ندارد» سردادند.

این دسته از ورزشکاران خشمگین افغان ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا برای مصادره ذخایر ارزی کشورشان، با تجمع و راهپیمایی در برابر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل، از سازمان ملل متحد خواستند صدای شان را به گوش زمامداران آمریکایی برساند.

ورزشکاران معترض، مصادره ذخایر ارزی افغانستان برای خانواده‌های کشته شدگان حمله ۱۱ سپتامبر را غیرعادلانه و ظلم آشکار درحق مردم افغانستان دانستند.

دو روز قبل نیز ساکنان استان بامیان افغانستان در اعتراض به مصادره ذخایر ارزی افغانستان به دستور جو بایدن تظاهرات کردند.

تظاهرات ضدآمریکایی در افعانستان از حدود ۱۰ روز قبل آغاز شده است و شهروندان افعان در بسیاری از استان‌های افعانستان مصادره ذخایر ارزی افعانستان در آمریکا را به شدت محکوم کردند.

رئیس جمهوری آمریکا اخیرا دستور داده است نیمی از دارایی های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در اختیار بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر قرار بگیرد و نیمی از آن برای امور بشردوستانه افغان ها هزینه شود.

وجوهی که در ایالات متحده نگهداری می‌شود پس از فروپاشی دولت مرکزی افغانستان در ماه اوت از سوی واشنگتن مسدود شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha