بزرگترین پروژه آبرسانی حومه غربی کهگیلویه منتظر اعتبار

یاسوج - ایرنا - بیش از یک دهه از عمر پروژه آبرسانی حومه غربی شهرستان کهگیلویه می گذرد و این طرح بزرگ و تاثیرگذار با تزریق قطره چکانی اعتبارات تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طرح های ناتمام یکی از دغدغه های دولت ها در سال های اخیر بوده که اجرای به موقع آنها فرصتی برای جهش سریع توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد است و تأخیر در اجرای آنها این فرصت را به تهدیدی برای توسعه تبدیل می کند.

 از بین رفتن توجیه پذیری طرح، افزایش قیمت تمام شده طرح، تحمیل نرخ تورم بر کشور و زیان حاصل از عدم بهره برداری همه از نتایج تأخیر در تکمیل طرح های عمرانی است .
برخی از تحقیقات انجام شده توسط محققان ،عدم انجام تعهدهای پیمانکاران و تزریق قطره چکانی اعتبارات را موثرترین عامل و عوامل محیطی را کم اثرترین عامل در تاخیر پروژه ها می دانند.

حوزه دهدشت غربی شهرستان کهگیلویه با مساحت هفت هزار هکتار، دارای ظرفیت های زیادی در زمینه کشاورزی است ولی این منطقه به دلیل ارتفاع زیاد نسبت به رودخانه مارون با کمبود آب مواجه است و ماهیت تپه ماهوری این دشت نیز باعث بروز مشکل در امر آبیاری آن شده است.

با برسی های انجام شده از هفت هزار هکتار اراضی موجود، حومه غربی تنها پنج هزار و ۶۴۷ هکتار قابل کشاورزی است که در صورت اجرای طرح آبرسانی، آب مورد نیاز این اراضی به روش های تحت فشار و ثقلی تامین می شود.

بزرگترین پروژه آبرسانی حومه غربی کهگیلویه منتظر اعتبار

پروژه طرح تامین آب اراضی دهدشت غربی با پیش بینی اعتباری بالغ بر۸۰۰ میلیارد ریال در بهمن ماه سال ۸۹ کلنگ زنی شده و در خرداد سال ۹۰ عملیات عملیات اجرایی آن آغاز شد.

 این پروژه در سال ۹۰ با هدف اشتغال زایی یکهزار نفری، آبیاری و رفع کمبود آب منطقه دهدشت غربی طراحی و به مرحله اجرا در آمد، اما پس از گذشت ۱۰ سال به دلیل کمبود اعتبار، همچنان باید منتظر ظهور معجزه ای برای بهره برداری باشد.

پیمانکار این در در سال ۹۳ در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا معارضات ملکی، عدم تامین لوله توسط کارفرما و پرداخت مطالبات در قالب اوراق مشارکت و عدم نقد شدن این اوراق را از مهمترین مشکلات این پروژه اعلام کرد.

بزرگترین پروژه آبرسانی حومه غربی کهگیلویه منتظر اعتبار

ایمان کیانی با اشاره به تخصیص کم اعتبار سالانه برای پروژه گفت: با تزریق قطره چکانی برای بهره برداری از این طرح عظیم باید ۴۰ سال دیگر حوصله کرد.

 پیمانکار پروژه آبرسانی به اراضی دهدشت غربی هزینه مورد نیاز برای بهره برداری از این طرح در سال ۹۳ را بالغ بر ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

سید جواد ساداتی‌ نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد ۹ مهر ۱۴۰۰ در بازدید از پروژه آبرسانی حومه غربی در گفت و گو با ایرنا  بر شتاب بخشی در اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: توسعه کشاورزی یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است.

بزرگترین پروژه آبرسانی حومه غربی کهگیلویه منتظر اعتبار

وزیر جهاد کشاورزی در این سفر بر تامین منابع مالی پروژه آبرسانی حومه غربی با همکاری وزارت نیرو نیز خبر داد.

ساداتی نژاد گفت: وزارت نیرو باید نسبت به تکمیل ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی این طرح اقدامات لازم را انجام دهد.

وی منابع مالی برای بهره برداری از این طرح را ۶۵۰ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: با بهره برداری از این طرح برای یک هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

رئیس منابع آب شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه پروژه آبرسانی به دهدشت غربی با هدف تامین آب اراضی دهدشت غربی شامل روستاهای لیر بزرگ، لیر کوچک و حوزه چنگلوا شروع شده است، گفت: با اجرای این پروژه بیش از پنج هزار هکتار از این اراضی به کشت محصولات کشاورزی اختصاص می یابد.

بزرگترین پروژه آبرسانی حومه غربی کهگیلویه منتظر اعتبار

سید هادی خاضع اظهار داشت: فاز اولیه این طرح شامل ایستگاه پمپاژ ثانویه، مخزن ۵ هزار متر مکعبی، محوطه سازی و قسمتی از خط انتقال در حال حاضر حدود ۵۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان می کند: عملیات فاز دوم این پروژه شامل سد انحرافی، آبگیر و اصلاح پمپاژ اولیه است.

خاضع تصریح کرد: پیش بینی می شود با توجه به سفر هیات دولت و در اولویت قرار گرفتن این طرح روند اجرایی آن  تسریع داده شود.

مسئول اجرای طرح آبرسانی حومه غربی دهدشت این طرح متاسفانی طی ۱۰ سال گذشته روند اجرای خوبی نداشته است.

علی دوستی مهمترین مشکل این طرح را شامل کم تعهدی پیمانکاران در اجرا و عدم تخصیص اعتبارات لازم اعلام کرد.

وی  با اشاره به انعقاد قرارداد جدید شرکت آب منطقه ای با پیمانکار جدید افزود: با تامین اسناد مورد نیاز به زودی پیمانکار  معرفی خواهد شد.

 دوستی مشکل اصلی این طرح را مربوط به اعتبارات در نظر گرفته در سالهای اخیر دانست و گفت: متاسفانه بودجه تخصیص یافته در طی این ۱۰ سال ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

وی بر همکاری نمایندگان مجلس و هیات دولت در تخصیص اعتبارات لازم از دیگر منابع تاکید کرد و افزود: در غیر این صورت روند اجرایی طرح همچنان کند خواهد بود.

بزرگترین پروژه آبرسانی حومه غربی کهگیلویه منتظر اعتبار

دوستی اظهار داشت: بودجه تخصیص یافته در سال ۹۸ بالغ بر ۲۰  و ۹۹ نزدیک به ۶۵ میلیارد ریال بوده که این میزان اعتبار تنها برای پرداخت حقوق پرسنل هزینه می شد.

وی  اظهار داشت: با توجه به قولهای مسئولان در قراردادن این طرح در اولویت های وزارت نیرو پیش بینی می شود روند اجرایی با سرعت بیشتری انجام شود.

دوستی پیشرفت فیزیکی این طرح را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: در صورت تخصیص ۶۰ میلیارد تومان سفر هیات دولت پیشرفت فیزیکی آن افزایش خواهد یافت.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در یکسال گذشته ۵۴ میلیارد ریال برای تسریع در روند اجرایی پروژه آبرسانی به اراضی حومه غربی دهدشت تخصیص یافت.

کیامرث حاجی زاده بیان کرد: تاکنون از این میزان اعتبار که از محل ملی و استانی بوده ۱۴۰ میلیارد ریال به پروژه تزریق شد.

وی اظهار کرد: این پروژه از سال ۹۰ آغاز به کار کرده است که به دلیل عدم تخصیص منابع مالی کافی رشد خوبی نداشته است.

حاجی زاده افزود: حدود ۳ سال پروژه آبرسانی به حومه غربی دهدشت به دلیل کمبود اعتبار تعطیل شده بود.

وی تصریح کرد: با دستور استاندار، تعامل نماینده شهرستان های کهگیلویه و بهمئی و چرام و لنده و پیگیری ‌های مستمر از سازمان برنامه و بودجه کشور، آب منطقه‌ای استان و وزارت نیرو علاوه بر جذب اعتبارات یک سال گذشته در سفر ریاست جمهور اعتبار خوبی نیز برای این طرح در نظر گرفته شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: امید است با برنامه ریزی منظم یک خط آن به عنوان فاز اول در موعد مناسب و در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

شهرستان کهگیلویه با ۱۵۳هزار نفر جمعیت بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که درصد کمی از این اراضی آبی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha