۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۰۵
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84623763
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیدا و پنهان نخستین سفر یک مقام ارشد کشورهای عربی خلیج فارس به لبنان

تهران-ایرنا- سفر وزیر خارجه کویت به بیروت که نخستین سفر یک مقام ارشد کشورهای عربی خلیج فارس به لبنان پس از بحران دیپلماتیک بوجود آمده بر سر اظهارات وزیر سابق اطلاع رسانی این کشور درباره جنگ یمن محسوب می‌شود، تنها در صورتی موفق خواهد بود که باعث تغییر رویکرد این کشورها در مقابل مردم لبنان شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سفر شیخ «احمد ناصر محمد صباح» وزیر خارجه کویت به بیروت در حالی صورت گرفت که اعضای شورای همکاری خلیج فارس و لبنان یک دوره چندماهه از تنش دیپلماتیک را پس از بحران بوجود آمده بر سر اظهارت «جرج قرداحی» درباره جنگ یمن، پشت سر گذشته‌اند.

جرج قرداحی وزیر سابق اطلاع رسانی لبنان حدود سه ماه پیش در یک مصاحبه تلویزیونی با بیهوده خواندن جنگ یمن و ادامه تجاوزات ائتلاف سعودی، خشم برخی کشورهای عربی را برانگیخت و عربستان، امارات کویت و بحرین، کاردار و سفرای لبنان را از کویت، ریاض، دبی و منامه اخراج کردند و از سفرای خود در لبنان خواستند که این کشور را ترک کنند. عربستان حتی در اعتراض به اظهارات قرداحی درباره جنگ یمن کلیه واردات از  لبنان را ممنوع کرد.

در نهایت پس از استعفای قرداحی در راستای جلب رضایت حکام عرب، رفته رفته از حجم تنش‌ها کاسته شد و حالا وزیر خارجه کویت می گوید با هدف پایان دادن به این تنش‌ها به بیروت سفر کرده است.

وزیر خارجه کویت روز شنبه، درباره اهداف این سفر که در واقع اولین سفر یک مقام ارشد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به لبنان پس از این تنش‌های دیپلماتیک محسوب می‌شود، گفت که برای بازسازی اعتماد با لبنان و نشان دادن همبستگی با مردم آن کشور به بیروت سفر کرده است.

شیخ احمد ناصر محمد صباح دیروز پس از دیدار با نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان همچنین گفت که سفر او با دیگر کشورهای عربی خلیج فارس هماهنگ شده است.

مقام کویتی امروز هم در سخنانی تاکید کرد که شورای همکاری خلیج فارس قصد دخالت در امور داخلی لبنان را ندارد .

این ادعا در حالی است که اساسا بروز تنش در روابط دو طرف ناشی از مداخله جویی در امور داخلی لبنان بوده است و ریشه این درگیری دیپلماتیک و اصرار برای استعفای یک مقام دولتی در لبنان که از طرف عربستان مطرح و از سوی کشورهایی مانند کویت و امارات ادامه پیدا کرد ، دخالت آشکار در امور داخلی یک کشور محسوب می شود.

طرح ادعا علیه حزب الله لبنان از سوی شورای همکاری خلیج فارس چیزی غیر از دخالت در امور داخلی یک کشور نیست . سناریو سازی علیه جریان مقاومت در حالی است که تمامی مقامات لبنانی همواره حزب الله را بخشی از حاکمیت این کشور خوانده و بر لزوم حضور آن در دولت تاکید داشته اند.

به نظر می رسد چنانچه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مایل به کاهش تنش با لبنان هستند، می بایست ابتدا سیاست های خود که عامل اصلی بروز تنش در این کشور را مورد بازنگری قرار دهند و قدم اول برای برطرف کردن این سیاست های غلط رفع  تحریم مردم این کشور است ، تحریمی که از سوی کشورهایی مانند عربستان به امید تغییر رویکرد مردم لبنان و عدم حمایت از جریان مقاومت در این کشور اعمال شده است، سیاستی که نه تنها  نتیجه مثبتی برای تحریم کنندگان نداشته که بالعکس آنها را کلافه و مردم لبنان را مقاوم تر کرده است . 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha