ابراز نگرانی لوکزامبورگ از وضعیت نیروگاه هسته‌ای فرانسه

تهران- ایرنا- لوکزامبورگ که بارها نارضایتی خود را از فعالیت نیروگاه فرسوده هسته‌ای «کاتنون» فرانسه ابراز کرده به تازگی با نگرانی جدی‌تری در مورد احتمال بروز اختلال در این مرکز مواجه شده است.

به گزارش دوشنبه ایرنا، فعالیت نیروگاه هسته‌ای «کاتنون» (Cattenom) از مدتها پیش موضوع مناقشه فرانسه و لوکزامبورگ بوده است. این نیروگاه که در سال ۱۹۷۹ میلادی در شمال شرقی خاک فرانسه ساخته شد در نزدیکی مرز لوکزامبورگ قرار دارد.

این نیروگاه یکی از مهمترین منابع تولید برق فرانسه محسوب می‌شود که به نسبت عمرش در زمره تاسیسات فرسوده قرار می‌گیرد. لوکزامبورگ بارها در مورد فرسودگی آن هشدار داده و تعطیلی آن را خواستار شده است. اما این نگرانی این روزها شکل جدی تری به خود گرفته است.

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» در این باره نوشت: به تازگی مشکل خوردگی سیستم امنیتی که در رآکتور «پنتلی ۱» مشاهده شده است. این مشکل در طی توقف فعالیت رآکتور برای یک بازدید فنی کشف شد. این رآکتور یک هزار و ۳۰۰ مگاوات برق تولید می کند و چهار رآکتور مشابه آن در نیروگاه کاتنوم مستقر و هر چهارتا در حال حاضر فعال هستند.

مرکز ایمنی هسته ای در فرانسه این مشکل را «جدی» و مربوط به نوع رآکتور ارزیابی کرده و این بدان معناست که این مشکل می تواند در همه راکتورهایی که در این خانواده قرار می گیرند، بروز کند.

«کلود تورم» (Claude Turmes) و «کارول دشبورگ» (Carole Dieschbourg) وزرای انرژی و محیط زیست لوکزامبورگ با ارسال نامه ای به مرکز ایمنی هسته ای رسیدگی سریع به نیروگاه کاتنون و ارزیابی رآکتورهای آن را خواستار شدند.

«تورم» در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه این سوال را مطرح کرد: چرا پنتلی تعطیل شده است و کاتنون با وجود شباهت نوع رآکتورها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

شرکت برق فرانسه موظف است تا پایان ماه ژانویه (۱۱ بهمن) اسناد کنترل تمامی تاسیسات هسته ای این کشور را مورد بررسی مجدد و مستند قرار دهد. بسته به نتایج این بازنگری، ممکن است لازم باشد در صورت وجود موارد مشکوک به خوردگی بررسی های فیزیکی نیز صورت گیرد و در صورت نیاز تعمیراتی برنامه ریزی شود. این امر ممکن است مستلزم خاموش شدن رآکتورها باشد.

اگزاویه بتل (Xavier Bettel)، نخست وزیر لوکزامبورگ پیش تر هشدار داد که اگر رخداد مهمی در نیروگاه بیش از ساله کاتنون رخ دهد کشورش از نقشه محو خواهد شد.

وی گفته بود که لوکزامبورگ آماده است تا در پروژه تعطیلی این نیروگاه اتمی که آلمان نیز خواستار توقف فعالیت آن بوده، مشارکت مالی کند.
وی گفته بود: نیروگاه کاتنون ما را به وحشت می اندازد و ادامه فعالیت آن بی دلیل است. بزرگترین آرزوی ما تعطیلی آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha