تاکید وزیر علوم برهمکاری اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با دانشمندان جهان

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: افق همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم پیش‌بینی این هدف است که هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بتوانند با حداقل یک عضو هیات علمی و دانشمند کشورهای دیگر همکاری علمی و فناوری داشته باشد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل در سیزدهمین نشست معاونان امور بین‌الملل دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با تاکید بر اینکه رشد و توسعه علم منوط به افزایش انتشار آن در سطح جهانی است؛ گفت: باید تلاش کنیم تولیدات و دستاوردهای علمی خود را در دنیا معرفی کنیم و از پیشرفت‌های علمی دنیا نیز بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه وارث تمدن برتر هستیم و باید آن را از طریق توسعه تعاملات به دنیا هدایت کنیم، تاکید کرد: تاریخ درخشان کشور ما اثرگذاری بزرگان و هدایتگری آنان را نشان می‌دهد. مرجعیت علمی دانشمندان ایرانی بسیار بالاست و در این راستا بیش از ۳۰ درصد انتشارات علمی جهان با مشارکت دانشمندان ایرانی است. برای اثرگذاری و اثرپذیری در دنیا، راهی جز تعامل با دنیا نیست. باید از همه ظرفیت‌های موجود باید برای توسعه تعاملات علمی استفاده کنیم.

به گزارش وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری، زلفی گل ادامه داد: افق همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم پیش‌بینی این هدف است که هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بتوانند با حداقل یک عضو هیات علمی و دانشمند کشورهای دیگر همکاری علمی و فناوری داشته باشد و همچنین هر یک از گروه‌های آموزشی در هر سال، بتوانند یک یا چند کارگاه آموزشی بین‌المللی در رشته تحصیلی خود برگزار کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: تقویت ارتباطات علمی با دنیا یک پتانسیل، ظرفیت و فرصت برای معرفی توانایی‌های علمی کشور و اثربخشی در دنیا است. از طریق همکاری‌های علمی می‌توانیم در نظام علمی جهانی، نقش هدایتگری و خط‌دهی داشته باشیم.

زلفی‌گل گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی علم و فناوری این امکان به وجود می‌آید که تمدن غنی علمی و فرهنگی خود را به دنیا بشناسانیم و دنیای امروز بتواند از وجود دانشمندانی مانند ابوعلی سینا که با یکی از تألیفات خود با عنوان علم کیمیا مسیر پژوهش و تحقیق را در سالیان دور سامان داد و نظم نوینی را در مسیر علم و پژوهش ایجاد کرد؛ آشنا شود.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون حدود ۳۰ درصد اعضای هیات علمی و دانشمندان ما در فعالیت‌های علمی بین‌المللی مشارکت فعال دارند؛ گفت: همکاری و فعالیت علمی مشترک با دانشمندان سایر نقاط دنیا باعث اثرگذاری بیشتر علمی جمهوری اسلامی ایران در دنیا می‌شود و رشد علمی در داخل نیز تقویت می‌شود.

وزیر علوم با تاکید بر این که میزان اثربخشی علم به دایره انتشار آن بستگی دارد، گفت: در مباحث علم و فناوری هر چقدر دانستنی‌ها و دستاوردها را به دیگران معرفی کنیم و در اختیار دیگران قرار دهیم به همان اندازه می‌توانیم از علم و فناوری‌های نو استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: دانشگاه‌ها نردبان دانایی جامعه هستند و اگر مسیر تعامل علمی با دنیا از طریق دانشگاه‌ها گسترش یابد، می‌توانیم مرجعیت علمی کشور در دنیا را به سایر زمینه‌های دیگر نیز تسری دهیم.

زلفی‌گل اضافه کرد: اگر سطح تعامل علمی و فناوری ما با دنیا در حد مطلوب باشد و بتوانیم از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری دنیا استفاده کنیم، هرگز به خام‌فروشی و خام‌سوزی رو نمی آوریم و منابع کشور را با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا به بهترین نحو ممکن مورد استفاده قرار می‌دهیم. عملکرد این چنینی قطعاً به نفع نسل آینده کشور نیز خواهد بود.

وی تاکید کرد: در مباحث علمی و فناوری شیوه‌های ثابت و مشخصی در کل دنیا حاکم است و باید از این تجربیات دنیا در مباحث علم و فناوری استفاده کنیم. هر چند در بحث شیوه اجرایی آن با توجه به اقتضائات بومی می‌توانیم تغییرات و شرایط مورد نظر خود را لحاظ کنیم.

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص استفاده مشترک از ظرفیت آزمایشگاه‌های مرجع دنیا، مجلات معتبر بین المللی و انتشار کتاب‌های علمی توسط انتشارات جهانی و به صورت مشترک با دانشمندان دنیا به عنوان زمینه‌های افزایش تعامل علمی با دنیای عنوان کرد: باید قوانین و مقررات همکاری‌های علمی را به روزرسانی کنیم تا زمینه همکاری علمی دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی آسان‌تر از گذشته شود.

وی گفت: بیش از ۸۰ هزار عضو هیأت علمی مشغول فعالیت علمی پژوهشی در کشور هستند. اگر هر یک از اعضای هیات علمی فقط با یک عضو هیات علمی یا با یک گروه پژوهشی از سایر کشورهای دنیا، تعامل همکاری داشته باشد، سطح بالایی از مشارکت علم و فناوری را شاهد خواهیم بود و از این حیث خواهیم توانست دستاوردهای زیادی را در زمینه انتقال و کسب فناوری‌های نو به کشور داشته باشیم.

زلفی گل افزود: برای استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرصت‌های مطالعاتی، حضور اعضای هیات علمی ایرانی در دانشگاه‌های خارجی و همایش‌های بین المللی و حضور اعضای هیات علمی و دانشمندان خارجی در همایش‌های ایرانی باید شرایط تسهیل شود. در این زمینه با استفاده از تجربیات کرونا و بهره گیری از شیوه برگزاری آموزش‌های غیرحضوری لزومی به برگزاری کارگاه‌های حضوری با حضور فیزیکی افراد نیست و می‌توان به راحتی هر ساله شاهد برگزاری چندین کارگاه آموزشی با اساتید معتبر دنیا برای هر گروه آموزشی به شکل غیر حضوری باشیم.

وی گفت: بیش از ۱۸۴۰ مجله علمی پژوهشی در کشور در حال انتشار است که اگر سالانه فقط چند درصد از این تعداد را در نمایه‌های معتبر بین المللی وارد کنیم خواهیم توانست دستاوردهای فراوان علمی و پژوهشی کشور خود را در سطح دنیا معرفی و جایگاه علمی کشور را ارتقا ببخشیم و همچنین زمینه همکاری‌های علمی بیشتر برای اعضای هیات علمی و دانشگاهی کشور را فراهم کنیم.

وزیر علوم درخصوص فعالیت بیش از ۸۰ هزار عضو هیات علمی و تحصیل ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها گفت: اگر امکان همکاری مشترک اعضای هیات علمی فقط با یک عضو هیأت علمی دنیا فراهم باشد، دانشجویان تحت راهنمایی این اعضای هیات علمی امکان گسترده‌ای را برای همکاری علمی با دانشمندان تراز اول دنیا خواهند داشت. شاهد هستیم که برخی از اعضای هیات علمی حتی با بیش از ۱۰ نفر از همکاران خود در دنیا تعامل علمی دارند که این شیوه‌ها باید برای اعضای هیات علمی جوانان آموزش داده شود.

وی تاکید کرد: تجربیات دانشگاه‌های موفق در زمینه تعامل و همکاری علمی با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های دنیا به شکل شیوه‌نامه‌های ابلاغی و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای سایر دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی منتقل شود تا شاهد رشد روزافزون تعاملات علمی در دنیا و اثربخشی آن باشیم.

سیزدهمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با حضور وزیر علوم، معاونان وزارت متبوع و روسای تعدادی از دانشگاه‌ها، مسئولان وزارت‌های ذیربط، به صورت حضوری و برخط امروز برگزار شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha