هوشمند سازی مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفت

یاسوج - ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست  کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پهنه وسیع مناطق حفاظت شده استان و کمبودهای مختلف برای محافظت از آنها گفت: هوشمند سازی حفاظت از این مناطق در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا ، مدیرکل حفاظت محیط زیست و مدیرعامل بانک سپه کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه با هم دیدار کردند و بر تلاش بیشتر و افزایش اقدام های فرهنگی برای حفاظت از محیط زیست تاکید نمودند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست  کهگیلویه و بویراحمد در این دیدار گزارشی از وضعیت کنونی محیط زیست و اقدام های اخیر این اداره برای هوشمند سازی مناطق حفاظت شده استان ارائه کرد.

اسدالله هاشمی گفت: کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار هکتار منطقه تحت مدیریت و دنا با بلند ترین قله ۴ هزار و ۴۰۹ متری ، توپوگرافی کوهستانی، وضعیت حفاظتی به مراتب سختی دارد و باتوجه به کمبود ۲۳۸ نفری محیط بان ،برای جبران این کمبود هوشمند سازی پارک ملی دنا در دستور کار قرار گرفت تا کار بر روی زمین نماند .

براساس استانداردهای جهانی برای حفاظت از هر هزار هکتار یک محیط بان نیاز است ولی در استان برای حفاظت از هر چهار هزار هکتار یک نفر محیط بان فعال است.
وی افزود: با همکاری دانشگاه یاسوج و با نصب ۱۶ ایستگاه ،  بخش اعظمی از ضلع جنوبی پارک ملی دنا بصورت لحظه ای و برخط پایش شبانه روزی می شود و برای ضلع شمالی دنا منتظر ابلاغ اعتبارات سال جاری هستیم که این کار بزرگ را نیز در ضلع شمالی دنا انجام دهیم .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد : در این پایش آنلاین ، سنسورهای ۱۶ ایستگاه  ، حساس به صدای شلیک گلوله ، صدای اره برقی و انواع گازهای متصاعد شده از آتش سوزی هستند که سریع  اطلاعات را به مرکز مانیتورینگ اداره کل در استان گزارش می دهند .
هاشمی، پایش آنلاین هوا را از دیگر اقدامات به روز محیط زیست در استان دانست و گفت: برای نخستین بار،  مرکز استان به سامانه پایش آنلاین هوا مجهز شد تا شهروندان  بتوانند با استفاده از گوشی های هوشمند خود در هر زمان و مکان بصورت آنلاین وارد این سامانه شده و از کیفیت هوا مطلع گردند. 
وی به شناسنامه دار کردن ۱۸ قلاده پلنگ در مساحت  ۱۴ هزار هکتار از دنا اشاره کرد و گفت : در همین ۱۴ هزار هکتار، توسط دوربین های تله ای هوشمند ۲۲ تصویر از پلنگ دنا  به ثبت رسید .

 با کمک اساتید دانشگاه یاسوج با دقت بالا ۱۸ قلاده پلنگ شناسنامه دار شد و این کار بزرگ باعث شد دنا مورد توجه جوامع طبیعت دوست بین المللی قرار بگیرد ضمن آن که هنوز بخش اعظمی از کار در دست اقدام است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تنها راه نجات محیط زیست کشور را مشارکت جوامع محلی در حفاظت دانست و گفت : برای نخستین بار با جوامع محلی قرارداد منعقد شد که در حفاظت ،بویژه  آتش سوزی ها مشارکت بالایی داشته اند .

به گفته وی ، ۲ روستای حاشیه دنا که از نعمت گاز بی بهره بود  توسط محیط زیست استان بصورت رایگان مجهز به آبگرمکن های خورشیدی شدند که این کار باعث شد وابستگی اهالی روستا به قطع درختان بلوط برای گرمایش تا حدود زیادی قطع شود .

شاهرخ امیریان  مدیر شعب بانک سپه منطقه کهگیلویه و بویراحمد با تجلیل از اقدامات به روز محیط زیست استان گفت: حفظ محیط زیست نیازمند کار فرهنگی است و تا بشر به این نتیجه نرسد که طبیعت بخشی از زندگی خویش است هرچند امکانات فیزیکی و لجستیکی داشته باشیم در حفظ آن موفق نخواهیم بود .
وی افزود: از لحاظ فرهنگی در حوزه حفاظت از محیط زیست نیازمند ورود همه اقشار مردم هستیم ضمن آنکه بانک سپه بعنوان نخستین بانک ایرانی حامی محیط زیست در استان خواهد بود .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha