۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84634650
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زباله‌های بیمارستانی کرونا سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند

تهران – ایرنا – گزارش منتشر شده سازمان جهانی بهداشت در روز سه‌شنبه حاکی است سرنگ‌های دورریخته شده، کیت‌های آزمایشی استفاده شده و بطری‌های واکسن کووید – ۱۹، دهها هزار تن زباله پزشکی تولید می‌کند که سلامت انسان و محیط زیست را مورد تهدید قرار می‌دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این سازمان تاکید کرد این مواد که بخشی از آن می تواند آلوده باشد، زیرا ویروس کرونا می تواند روی سطح زنده بماند، به طور بالقوه کارکنان بخش بهداشت و درمان را در معرض سوختگی، جراحات ناشی از برخورد با سوزن و میکروب های بیماری زا قرار می دهد.

همچنین جوامع نزدیک به محل دفن زباله ها ممکن است از طریق هوای آلوده ناشی از سوزاندن ضایعات بیمارستانی، کیفیت پایین آب یا آفات ناقل بیماری تحت تاثیر قرار گیرند.

این گزارش خواستار کاهش استفاده از بسته بندی هایی شده است که باعث تولید پلاستیک می شوند.

در این گزارش تخمین زده شده که حدود ۸۷ هزار تن تجهیزات حفاظت شخصی یا معادل وزن چند صد نهنگ آبی از طریق یک پورتال سازمان ملل تا نوامبر ۲۰۲۱ سفارش داده شده که البته اکثر آن احتمالا به زباله تبدیل شده است.

این گزارش همچنین به حدود ۱۴۰ میلیون کیت آزمایشی با ظرفیت تولید ۲ هزار و ۶۰۰ تن زباله پلاستیکی و ضایعات شیمیایی برای پر کردن یک سوم از حجم یک استخر شنای المپیک اشاره دارد.

بعلاوه در این گزارش تخمین زده شده که حدود ۸ میلیارد دُز واکسن توزیع شده در سراسر جهان، ۱۴۴ هزار تن ضایعات به شکل سرنگ، سوزن و جعبه های ایمنی تولید کرده است.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت به نمونه های خاصی از مکان های تجمیع زباله های بیمارستانی اشاره ای نشده، اما چالش هایی چون دفع محدود ضایعات در بخش های روستایی هند و حجم بالای ته نشست های تاسیسات قرنطینه ای در ماداگاسکار مورد توجه قرار گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت یادآور شد حتی قبل از همه گیری کرونا، حدود یک سوم از مراکز بهداشتی برای مدیریت زباله های موجود از تجهیزات کافی برخوردار نبودند و این میزان در کشورهای فقیر به ۶۰ درصد می رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha