ضرورت مداخلات خانواده‌محور برای فرد دارای اوتیسم

تهران- ایرنا- کارشناس ارشد انجمن اوتیسم ایران با تاکید بر ضرورت مداخلات خانواده‌محور برای فرد دارای اوتیسم گفت: «مداخلات خانواده محور» از این جهت دارای اهمیت هستند که بیشترین زمان کودک در خانه، همراه با پدر و مادرش می‌گذرد.  

سیدمحمدعلی میری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به نقش خانواده در پیشرفت آموزشی فرزند دارای اوتیسم تاکید کرد و افزود: حتی پس از کلاس‌های توانبخشی کودک برای ادامه تمرین و انجام تکالیف به خانواده سپرده می‌شود. در اصل مداخلات خانواده محور، یک بازی دو سر برد است.

وی اضافه کرد: بعد از این که خانواده در امور مربوط به فرزند دارای اختلال اوتیسم درگیر می‌شود به نقش مثبت و مفید خود پی خواهد برد که این نقش از منظر دیگر باعث می شود استرس و افسردگی خانواده کمتر شود و در نهایت بتواند به فرزندش کمک کند.  

کارشناس ارشد انجمن اوتیسم ایران ادامه داد: خانواده این توانایی را دارد که آموزش‌های لازم را در سطح خودش ببیند و آن تمرینات و مداخلات را انجام دهد و پیش برود. لازم است خانواده در بحث توان‌بخشی در جریان آموزش‌هایی که به کودک ارایه می‌شود قرار گیرد و بداند این مداخلات چیست و چطور می تواند به فرزندش کمک کند.

میری با اشاره به اینکه انجمن اوتیسم ایران در حال برگزاری دوره‌های «آموزش مهارت‌های مراقبتی» به خانواده‌ها است، افزود: با برگزاری این دوره‌ها، خانواده مهارت مراقبت از یک کودک یا یک فرد دارای اوتیسم را به دست خواهد آورد.

به گفته وی، این دوره‌ها از سوی آکادمی اوتیسم وابسته به انجمن اوتیسم ایران برگزار می‌شود.

خانواده‌های دارای اوتیسم جهت اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت انجمن اوتیسم ایران به نشانی https://irautism.org مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.

به گفته کارشناسان،  ۷۵ تا ۸۸ درصد بچه‌هایی که در طیف اوتیسم قرار دارند، علامت‌هایی از این اختلال را در دو سال اول زندگی‌ نشان می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha