راهبردهای امیدبخش دولت سیزدهم برای رفع مشکلات کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - دولت سیزدهم یکی از مطالبات به حق مردم کرمانشاه که انتصاب استاندار بومی بود را در ۱۵ دی ماه محقق کرد و با معرفی «بهمن امیری‌مقدم» از مدیران بومی و خوشنام کرمانشاهی، راهبرد خود را بر مبنای توجه جدی به خواسته‌های مردم این دیار و تلاش برای رفع مشکلات این استان ترسیم کرد.

پس از استقرار دولت مردمی آیت الله رئیسی، مردم کرمانشاه از تریبون‌های مختلف یکی از مطالبات جدی خود را انتصاب مدیری از جنس مردم و فرزندی از این دیار اعلام کردند که رئیس جمهور به این خواسته به حق و انتظار چندین ساله لبیک گفت و هفدهمین استاندار سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی را از میان مدیران توانمند این استان انتخاب کرد.

مردم یکی از مهمترین کلید واژه‌های دولت سیزدهم است که رئیس جمهور مردمی این واژه را قبل و بعد از انتخابات به صورت جدی در سخنان خود مطرح کرد و قلبا به آن اعتقاد دارد و در دوران تبلیغات انتخاباتی بدون شعار و بدور از هیجان و با صداقت کامل با مردم حرف زد و امروز نیز به تدریج در حال تحقق برنامه‌هایش برای ایجاد رفاه در زندگی مردم است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

این استان ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی فعال است و این ظرفیت در کنار سایر بخش ها از جمله کشاورزی، معدن، گردشگری و خدمات می‌تواند به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری کمک فراوانی کند و روند توسعه استان را تسریع ببخشد.

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کرمانشاه را در پاییز امسال ۱۳.۲ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی را ۴۲.۲ درصد اعلام کرد. طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه»، نرخ بیکاری استان در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ هم ۲.۵ درصد کاهش پیدا می کرد تا به میانگین کشوری برسد. در سال ۹۸ با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بیکاری کرمانشاه کاسته شد و نرخ بیکاری آن پس از پنج سال دوباره به ۱۵.۷ کاهش یافت. سال ۹۹ اما این هدفگذاری محقق نشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه نیز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با بیان اینکه بر اساس لایحه بودجه سال آینده ۳۷ هزار و ۴۳۵ شغل خالص در استان ایجاد خواهد شد، گفت: برای تحقق این هدف باید به رشد هفت درصدی دست پیدا کنیم.

آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی تلویزیونی با مردم کرمانشاه در ۱۹ خرداد امسال و قبل از برگزاری انتخابات برنامه هایش برای کرمانشاه را مطرح کرد و با اشاره به ظرفیت های فراوان استان در حوزه های مختلف و مرز مشترک با کشور عراق گفت: با تکمیل شدن زیرساخت های لازم این استان می‌تواند قطب صادرات به کشورهای همسایه باشد.

اما تاکید بیشتر آیت الله رئیسی بر روی داغ بزرگ بر پیشانی این استان مرزی و کمتربرخوردار بود؛ داغی به نام بیکاری که گریبانگیر همه خانواده های کرمانشاهی را گرفته و آنها را آزار می دهد؛ رئیس جمهور مردمی در گفت و گو با مردم استان به این نکته نیز به خوبی اشاره کرد و مشکل بیکاری در استان کرمانشاه را رنجی ۴۰ ساله عنوان کرد و اظهار داشت: استانی که ۱۰ هزار شهید و ۱۹ هزار جانباز دارد نشان دهنده این است که مردم تا پای جان خود برای ارزش های این انقلاب جنگیدند و با وجود این همه ظرفیت در بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری، تمدن و فرهنگ، نباید امروز جزو استان های بیکار کشور باشد.

یکی از مهمترین راهبردهای دولت برای کرمانشاه همین رفع بیکاری و ایجاد اشتغال است به طوریکه آیت الله رئیسی در جلسه رای اعتماد به استاندار کرمانشاه با جدیت آن را مطرح کرد و با اشاره به کثرت نیروهای جوان، مستعد و انقلابی در استان کرمانشاه، گفت: اشتغال جوانان مهم‌ترین دغدغه مردم استان است که آنها و ما را رنج می‌دهد لذا اولویت استاندار باید رسیدگی به این موضوع و تلاش برای حل مسأله بیکاری باشد.

رییس‌جمهور همچنین با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از برنامه مدون در اداره این استان، گفت: استان کرمانشاه نقش و جایگاه ویژه‌ای در دوران دفاع مقدس داشته و مردم این استان دِین خود را به ایران و انقلاب ادا کردند و ما هم باید نسبت به این مردم مقاوم و ارزشمند وظایف‌مان را انجام دهیم.

آیت الله رئیسی همچنین بر لزوم توجه استاندار جدید به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های مختلف جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی استان کرمانشاه در برنامه‌ریزی و اداره این استان تأکید کرد.

رئیس جمهور مردمی در تحقق برنامه‌هایش پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به یکی از مدیران جوان، انقلابی و نخبه کرمانشاهی سپرد تا جوانان این استان نیز در کابینه سهمی داشته باشند و در سایر رده های مدیریتی همچنان از توان جوانان این استان بهره گرفته می‌شود.

وزیر کشور نیز در سفر روز دوشنبه ۲۰ دی ماه خود به استان کرمانشاه برای معرفی استاندار جدید در فرودگاه و در جمع خبرنگاران، گفت: این استان و موضوعات و مشکلات آن به‌ویژه بیکاری مورد توجه رئیس جمهور قرار دارد و این‌ موضوع را هم به بنده و هم به استاندار جدید و سابق تاکید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه ما در استان کرمانشاه اشتغال‌زایی و رفع بیکاری است، افزود: رییس‌جمهور هم این را به استاندار جدید تذکر دادند و مرتب به بنده هم یادآوری کرده‌اند و از این رو باید همه دست‌به‌دست هم دهیم و خیلی کارها انجام شود و از ظرفیت‌های متعدد استان بهره گرفته شود.

استاندار جدید کرمانشاه نیز که ۲۴ روز از انتصابش می گذرد و مردم به او و دولت سیزدهم برای رفع مشکلاتشان بسیار خوشبین هستند از روز اول به درستی مانور خود را بر روی رفع بیکاری و ایجاد اشتغال آغاز کرد و یکی از مهمترین کلید واژه های او در سخنرانیهایش بعد از مردم، ایجاد شغل و رفع معظل بیکاری است.

«بهمن امیری مقدم» در ۲۲مین روز از انتصابش در نشستی خبری شرکت کرد و با بیان اینکه کرمانشاه عقب افتادگی زیادی دارد، گفت: من تکلیف دارم با کمک مردم و همه دلسوزان این دیار عقب افتادگی ها را جبران و استعدادهای فراوانی که وجود دارد را شکوفا کنم.

استاندار کرمانشاه در ادامه به برخی ظرفیت های استان نیز اشاره کرد و افزود: ما در صنعت گردشگری، حوزه کشاورزی و دامپروری، پزشکی و سایر بخش‌ها توانمندی‌های زیادی داریم که باید همه دلسوزان این دیار دست به دست هم داده تا بتوانیم با شکوفا کردن آن زمینه را برای توسعه استان خود فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: کرمانشاه خانه همه ماست، خانه ای که نیاز به بازسازی دارد و این کار با مشارکت همه مردم و آن هایی که دلشان برای این دیار می تپد راحت تر میسر می شود.

امیری مقدم با بیان اینکه مدیران کارآمد، دلسوز، انقلابی، پاکدست و خدمتگذار نیاز اصلی استان است، گفت: قطعا از وجود چنین افرادی استفاده می کنیم، افرادی که قطعا می توانند باری از دوش مردم بردارند.

استاندار کرمانشاه همچنین در جلسه شورای اداری استان رفع موانع و مشکلات سرمایه گذاری و تولید را یکی از اولویت‌های اصلی و مهم استان دانست و تاکید کرد باید توسط مدیران همه دستگاه‌ها با جدیت دنبال شود.

امیری مقدم همچنین با تاکید بر ضرورت تکریم سرمایه گذاران، عنوان کرد: روند اداری درخواست‌های سرمایه گذاری باید در حداقل زمان ممکن طی شود و ادارات تا پایان پروژه و زمان بهره برداری در کنار کارآفرینان باشند.

امیدها برای رفع مشکلات تاریخی کرمانشاه و از همه مهمتر نرخ بیکاری بالای آن با استقرار دولت سیزدهم و شروع به کار استاندار جدید بیش از گذشته شده است. اکثر مردم استان در دیدارهای مختلف با مسوولان و به خصوص شخص استاندار آمادگی خود را برای کمک به دولت برای تحقق برنامه هایش در استان را اعلام کرده‌اند و همه امیدوار و خوشبین به رویکرد جدید دولت مردمی در راستای رفع مشکلات مردم این دیار هستند.

امروز زمینه برای رفع بیکاری، ایجاد اشتغال، توسعه کرمانشاه و رفع مشکلات تاریخی این دیار فراهم است و دولت و مردم متحد و همدل و همصدا برای یک هدف مشترک تلاش می کنند و جامعه با امید و انگیزه به آینده نگاه می کند و کرمانشاهیان انتظار دارند که مطالبات به حقشان در دولت سیزدهم محقق شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha