۸۰ درصد یادمان‌های دفاع مقدس برای پذیرایی از راهیان نور آماده است

شهرکرد- ایرنا- دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج با بیان اینکه ۸۰درصد یادمان‌های دفاع مقدس در خوزستان برای پذیرایی از راهیان نور آماده است،گفت: در صورتی که ستاد ملی مقابله با کرونا برای روزهای پایانی امسال و نوروز ۱۴۰۱ مجوز سفر صادر کند، برنامه راهیان نور در قالب خودروهای شخصی اجرا می‌شود.

سردار عباس مطهری روز پنجشنبه در گردهمایی فعالان ایثار و شهادت و خادمین شهدا چهارمحال و بختیاری در شهرکرد افزود: از مجموع ۸۵ یادمان مصوب ستاد مرکزی راهیان نور کشور، مدیریت ۳۷ یادمان و اردوگاه بر عهده مجموعه قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج قرار دارد که پس از ۲ سال توقف برنامه‌های راهیان نور، این یادمان‌ها از ۱۵ بهمن امسال تا ۱۵ فروردین سال آینده آماده پذیرایی از مسافران و زائران مناطق عملیاتی هستند.

وی با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی موجب تغییر در رویه اجرای برنامه‌های راهیان نور در سال جاری شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صورتی که شهرهای مبدا و مقصد در سفر راهیان نور در شرایط کرونایی زرد یا آبی قرار داشته باشند، امکان اعزام زائران وجود خواهد داشت.

مطهری یادآور شد: اولویت اعزام و حضور زائران در مناطق عملیاتی دفاع مقدس در قالب خودروهای شخصی تعریف شده است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های مربوطه برای این نوع از سفر راهیان نور نام‌نویسی کنند.

وی به فراهم‌سازی امکان بازدید از مناطق عملیاتی و ارائه خدمات اقامتی و رفاهی در یادمان‌ها و اردوگاه‌ها برای زائران اعزامی با خودروهای شخصی اشاره کرد و گفت: پس از ۲ سال وقفه در اجرای برنامه راهیان نور چالش‌هایی همچون فرسایش یادمان‌ها، افزایش هزینه تامین تجهیزات و کمبود منابع مالی پیش روی قرارگاه راهیان نور قرار گرفت که با  این وجود و در همراهی مردمی از سه ماه قبل مقدمات برپایی مجدد این سفرها با برگزاری دوره‌های توانمندسازی خادمان شهدا در استان‌ها به ویژه استان‌های میزبان فراهم شد.

نام‌نویسی ۱۹ هزار داوطلب خادمی شهدا در سال جاری

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج به نام‌نویسی بیش از ۱۹ هزار داوطلب خادمی شهدا در بازه زمانی تعیین شده در آذر امسال اشاره کرد و افزود: آمار داوطلبان خادمی شهدا با در نظر گرفتن ۷۵ هزار خادم در سال ۱۳۹۸ هم‌اکنون به ۹۴ هزار نفر افزایش‌یافته است.

مطهری این ظرفیت نیروی انسانی را قابل‌توجه خواند و اظهار داشت: با توجه به آنکه در هر دوره برگزاری راهیان نور حدود ۱۴ هزار نیروی خادم شهدا به کار گرفته می‌شود و یادمان‌های موجود گنجایش پذیرش تعداد بیشتری از خادمان را ندارد، لازم است عرصه فعالیت و خدمت خادمان شهدا با ایجاد گروه‌های تخصصی گسترش یابد.

مطهری افزود: ایجاد گروه‌های تخصصی همچون گروهای پزشکی، مهندسی، هنری، تاسیسات و رسانه می‌تواند ابعاد جدیدی از خدمت را همچون دوران دفاع مقدس رقم بزند به ویژه آنکه این گروه‌ها در قالب گروه‌های جهادی توان رسیدگی به امور مردم را نیز دارند.

وی تمرکز فعالیت‌های جهادی خادمان شهدا در مناطق سکونت‌گاهی خود را نیز متذکر شد و اظهار داشت: این نیروهای داوطلب در نقش مبلغان و با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و هنری، مردم را به حضور در راهیان نور دعوت کرده و یا در رسیدگی به خانواده شهدا به خصوص خانواده شهدای مدافع حرم و همچنین ساماندهی گلزارهای شهدا نقش‌آفرینی کنند.

راهیان نور فناوری نرم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دفاع مقدس، شهید و شهادت همچون اقیانوسی است که هر فرد به اندازه توان خود از آن بهره برده است، گفت: راهیان نور فرصتی برای شناخت شهدا و مسیر آنان است و هر فردی که به در آرزوی شهادت است باید نگاه به وجه الله داشته باشد.

وی به بیانات امام راحل (ره) و اهمیت حفظ انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: در وصیت‌نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، تبعیت از ولایت و تبعیت از جمهوری اسلامی مورد تاکید این شهید قرار گرفته است و اگر امروز به دنبال حفظ انقلاب هستیم باید بدانیم که همان عواملی که باعث شد انقلاب ۵۷ شکل بگیرد و رژیم فاسد و طاغوتی پهلوی را سرنگون شود، می‌تواند به حفظ انقلاب منجر شود.

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج، سخنان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در جمع فرماندهان سپاه و تاکید وی بر الگوهای عملی و رفتاری در پذیرش دین و هویت اسلامی را یادآور شد و اظهار داشت: بزرگ‌ترین ویژگی شهدا معنویت آنان است و این معنویت خارج از تبعیت از ولایت نیست و اگر به تاریخ اسلام مراجعه شود می‌توان دریافت، کسانی در یادها و گذر ایام زنده مانده‌اند که با ولی زمان خود انس داشته‌اند و در زمانه حاضر نیز خادمان شهدا، بسیجیان و همگان باید با ولی امر مانوس باشند و بدانند ولایت از آنان چه می‌خواهد.

وی جایگاه مردم در حکومت اسلامی را نیز متذکر شد و گفت: در صورتی که مردم در صحنه حاضر نباشد نظام اسلامی نیز معنا نمی‌یابد به‌ گونه‌ای که در صدر اسلام زمانی که مردم یثرب با پیامبر (ص) پیمان بستند و حضرت محمد (ص) به مدینه هجرت کردند، حکومت ایشان شکل گرفت و یا قیام سیدالشهدا به واسطه دعوت مردم کوفه از وی آشکار شد و این نشان می‌دهد که اگر دین و ولی نیز حاضر باشد اصل سوم مردم هستند که لازم است در صحنه حضور یابند.

مطهری در ادامه گفت: امام راحل نیز بر همین اساس و به پشتوانه مردم، تعیین حکومت کردند و انقلاب مردم ایران را منحصر به ایران ندانسته و آن را زمینه‌ساز حکومت جهانی اسلام به پرچم‌داری امام زمان (عج) عنوان کردند.

وی، ولایت، مردم و اسلام ناب را عامل تداوم انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: هر کدام از این سه شاخصه احکامی دارد که امتداد بخش جریان انقلاب در جهان است.

به گزارش ایرنا، در گردهمایی ۵۰۰ نفره فعالان ایثار و شهادت و خادمین شهدا چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام جواد شفیعیان دبیر شبکه ملی وارثون و مسوول شبکه تخصصی موسسات مردم‌نهاد ایثار و شهادت کشور در سخنانی به تشریح جایگاه نظام جمهوری اسلامی و ضرورت جهاد و ایستادگی در برابر استکبار پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha