۱۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۲۴
کد خبر: 84637871
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ضرب الاجل‌های ساختگی آمریکا و ادعای توافقی متفاوت با ایران

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی ضرب الاجل‌های ساختگی مقام‌های آمریکایی را درباره مذاکرات وین میان ایران و گروه۱+۴ تکرار کرد و به نقل از آن‌ها مدعی توافقی متفاوت از برجام با ایران شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از "وال استریت"، در حالیکه اکنون زمان تصمیم‌گیری سیاسی سخت واشنگتن برای جبران بدعهدی‌ها و نقض برجام است، مقامات آمریکایی با تکرار ادعاها و هراس از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، همچنان بر بکارگیری تاکتیک ضرب‌الاجل‌های تصنعی و ساختگی برای فشار بر تهران در میز مذاکرات وین اصرار دارند.

آن‌ها با بکارگیری تاکتیک تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی و مقصرنمایی ایران در تلاشند تا زمان را برای دستیابی به توافق محدود نشان داده و به زعم خود سریعتر به توافق برسند.

غربی‌ها مفهوم ابداعی کاهش زمان "گریز هسته ای" را درباره ایران به عنوان پشتوانه تعیین ضرب الاجل‌های ساختگی خود مطرح می‌کنند که اشاره به بازه زمان لازم جهت انباشت مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌ای است. آن‌ها ادعا می‌کنند که با محدودیت‌های اعمال‌شده در برجام، این زمان به یک سال رسیده بود و این زمان ابتدا به چند ماه و اکنون به چند هفته رسیده است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آگاه آمریکایی ادعا کرد که دولت بایدن انتظار دارد توافق هسته‌ای احیا شده، ایران را قادر به جمع آوری سوخت هسته‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای در کمتر از یک سال کند.

این روزنامه آمریکایی ادعا کرد مقامات دولتی سال گذشته به این نتیجه رسیدند که برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیشرفته‌تر از آن است تا بتوان یک گریز هسته‌ای ۱۲ ماهه برای آن درنظر گرفت.

وال استریت ژورنال همچنین ادعا کرد این مقامات افزودند که باید به زودی به یک توافق جدید رسید تا به آمریکا و متحدانش زمان کافی برای پاسخ به گسترش برنامه هسته‌ای ایران را بدهد. محدودیت این گریز هسته‌ای بستگی به گام‌های ایران برای از بین بردن، ارسال به خارج یا مسدود کردن ذخایر اورانیوم غنی شده، دستگاه‌های تولید اورانیوم و ظرفیت تولید سانتریفیوژ دارد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حاضر به توضیح در مورد ارزیابی آمریکا از زمان گریز هسته‌ای ایران نشد اما گفت دولت آمریکا اطمینان دارد یک توافق "می‌تواند به نگرانی‌های فوری عدم اشاعه رسیدگی کند."

این مقام آمریکایی در راستای تداوم هراس آمریکا از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران در چارچوب برجام و در پی نقض آن از سوی واشنگتن مدعی شد همانطور که گفته‌ایم، تنها چند هفته برای رسیدن به توافق زمان داریم و پس از این دوره سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بازگشت به برجام را غیر ممکن خواهد ساخت.

این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: مقامات آگاه اعلام کردند که دولت آمریکا در فصل پاییز در چند جلسه تخمین‌های گریز هسته‌ای در احتمالات مختلف را بررسی کرده اند.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دکترین دفاعی خود، ساخت سلاح هسته‌ای را مشروع ندانسته و تاکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

اکنون دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شده بود، پس از نزدیک به ۳۰ روز رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد یک دوره تنفس کوتاه تصمیم‌گیری سیاسی شده که بعد از چند روز ادامه خواهد یافت.

این گفت‌وگوها وارد مرحله‌ای شده است که آمریکا باید درخصوص پذیرش خواسته‌های برحق ایران تصمیم گیری کند. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد؛ هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی‌تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، زمان دستیابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha