اعتبارات موجود پاسخگوی نیاز حوزه بهداشت و سلامت دانش‌آموزان نیست

ساری - ایرنا - معاون سلامت و تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش سرانه سلامت دانش‌آموزی کشور از ابتدای امسال تا پایان آذر را حدود یک‌هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و خواستار کمک مجلس برای افزایش آن از محل هدفمندی یارانه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده شد.

صادق سعادتی‌فرد جمعه شب در حاشیه سفر وزیر آموزش و پرورش به مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این‌که در حوزه بهداشت مدارس چالش‌های متعددی وجود دارد که با سرانه موجود نمی توان هیچ کاری برای حل آنها انجام داد ، اظهار کرد: حدود پنج هزار مدرسه ما سرویس بهداشتی ندارند که می‌طلبد برای کاهش این چالش از ظرفیت‌های خیران، گروه‌های جهادی، نهادهای مردمی و بخشی از منابع دولتی استفاده شود تا مقداری از این مشکلات را حل کنیم.

وی وجود سوءتغذیه و کمبود برخی ویتامین‌ها در دانش‌آموزان در برخی مناطق محروم را از نگرانی‌های وزارت آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: علاوه بر مسائل بهداشتی مدارس، روی دیگر ماجرای سلامت دانش‌آموزان سوءتغذیه بخشی از دانش‌آموزان ما در مناطق محروم است. به طوری که برخی مطالعات تا هفت درصد سوءتغذیه را هم گزارش کردند. طبیعتا دانش‌آموزی که دچار سوءتغذیه باشد در فراگیری دروس و نکات آموزشی و پرورشی دچار مشکل می‌شود.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برخی داده‌ها نشان می‌دهند که حدود ۳۵ درصد دانش‌آموزان دختر ما با فقر آهن مواجه هستند. این فقر آهن قطعا در بهره هوشی، رشد ذهنی و جسمی دانش‌آموزان اثر سوء دارد.

اعتبارات موجود پاسخگوی نیاز حوزه بهداشت و سلامت دانش‌آموزان نیست

سعادتی‌فرد اظهار کرد: به استناد برخی گزارش‌ها حدود ۷۵ درصد دانش‌آموزان ما دچار کمبود ویتامینD هستند که این کاستی هم در فرآیند رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموز می‌تواند اخلال ایجاد کند.

وی افزود: با توجه به این‌که در اثنای بررسی لایحه بودجه۱۴۰۱ هستیم انتظار داریم نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق توجه ویژه‌ای به حوزه بهداشت مدارس و سلامت دانش‌آموزان داشته باشند.

محرومیت دانش‌آموزان از منابع سرانه سلامت

این مسئول با بیان این‌که منابع سرانه سلامت کشور با تولیتش وزارت بهداشت شرایط مناسبی دارد، تصریح کرد: وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان دریافت می‌کند که سهم وزارت آموزش و پرورش و حوزه سلامت و بهداشت دانش‌آموزی از این اعتبار صفر است. درخواست ما این است که مجلس از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها توجه ویژه‌ای به سلامت دانش‌آموزی داشته باشد.

سعادتی فرد افزود: اگر برای سلامت دانش‌آموزان و وضعیت بهداشتی‌شان اکنون هزینه نکنیم قطعا در آینده باید برای درمان این دانش‌آموزان هزینه‌های به مراتب بیشتری بپردازیم و خانواده‌ها و نظام درمان با چالش‌های بیشتری مواجه خواهند شد.

تمرکز بر گسترش آموزش حضوری

معاون سلامت و تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای آموزش در دوران کرونا و پساکرونا گفت: متعاقب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به این که دانش‌آموزان دو سال از آموزش‌های حضوری به صورت تمام‌وقت دور بودند، تصویب شد که آموزش‌های حضوری توسعه یابد.

وی خاطرنشان کرد: البته در روزهای اخیر با سویه جدیدی مواجه شدیم که قدرت و سرعت همه‌گیری بیشتری دارد و چالشی جدی برای ما ایجاد کرده است. در عین حال آموزش و پرورش این آمادگی را دارد که با رعایت پروتکل‌ها و حفظ و مراقبت سلامت دانش‌آموزان نسبت به استمرار و گسترش آموزش‌های حضوری اقدام کند. اخیرا هم این اختیار به استانداران محول شد که به اقتضای شرایط در هر استان نسبت به آموزش حضوری، مجازی یا ترکیبی اقدام کنند.

این مسئول با برشمردن برخی چالش‌های دوری دانش‌آموزان از کلاس درس گفت: دور بودن دانش‌آموزان از فضای مدرسه چالش‌های جدی ایجاد کرد که یکی دور شدن بچه‌ها از  فضای آموزش و پرورشِ تمام‌ساعت است. یعنی ساعت‌های ۶گانه آموزشی را نتوانستیم از طریق فضای مجازی به طور کامل و دقیق اجرا کنیم و آموزش و پرورش ۶ ساعته به آموزش و پرورش تک‌ساعته تبدیل شد که افت تحصیلی دانش‌آموزان را به دنبال داشت.

چاقی ۲۵ درصد دانش‌آموزان 

وی افزود: از طرفی موج کرونا باعث کم‌تحرکی و افزایش چاقی دانش‌آموزان شد که در کوتاه‌مدت و درازمدت عارضه‌های جدی بر سلامت دانش‌آموز دارد. در حال حاضر به ازای هر چهار دانش‌آموز یک دانش‌آموز ما دچار اضافه وزن یا مبتلا به چاقی است. استمرار این روند در درازمدت عوارض زیادی برای سلامت اجتماعی کشور خواهد داشت.

اعتبارات موجود پاسخگوی نیاز حوزه بهداشت و سلامت دانش‌آموزان نیست

سعادتی‌فرد گفت: از سوی دیگر این دور بودن دانش‌آموزان از مدرسه اجتماعی شدن و جامعه‌پذیری آن‌ها را با اخلال مواجه می‌کند. معتقدیم فعالیت در مدرسه، به ویژه فعالیت‌های ورزشی می‌توانند به جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن بچه‌ها کمک کنند.

وی گفت: در دوره اخیر که بازگشت‌پذیری بچه‌ها به مدارس سخت شد، ورزش جزو موضوعاتی است که می‌تواند باعث تسهیل و تشویق دانش‌آموزان برای حضور در مدارس باشد. به همین دلیل تلاش‌مان این است که برگشت‌پذیری بچه‌ها به مدارس را با ابزار ورزش تسهیل کنیم.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سیاست وزارتخانه آموزش حضوری است و امیدواریم که بتوانیم با توجه به چالش‌هایی که در دو سال کرونایی داشتیم، هم با جذب منابع مردمی و هم با تامین منابع مالی دولت به ویژه از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها و به طور خاص از محل تبصره ۱۴ بودجه، با کمک نمایندگان مجلس گام‌هایی برای سلامت دانش‌آموزان برداریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha