علاءالدین ازوجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سالهای اخیر متاسفانه شاهد تداوم معضل آلودگی هوا در استان تهران بهخصوص کلانشهر تهران هستیم که علل این آلودگی در ۲ دسته منابع متحرک آلودگی هوا همچون خودروهای سبک و سنگین و منابع ثابت همچون واحدهای تولیدی و کارخانجات تقسیم میشود.
وی یادآورشد: برای هریک از این ۲ دسته میتوان زیرمجموعههایی از جمله نبود توسعه حمل ونقل عمومی، بارگذاری جمعیتی بیش از توان اکولوژیکی و عمر بالای ناوگان حمل و نقل عمومی تعیین کرد.
ازوجی اظهارداشت: راهکارهایی که سازمان مدیریت استان تهران برای بهبود این وضعیت به دنبال اجرای آن از طریق مراجع ذی صلاح است را می توان در ۱۱ دسته به عنوان سیاستهای فعال در حوزه مدیریت آلودگی هوا بیان کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: نخستین راهکار الزام به رعایت رهیافتهای سند آمایش سرزمین و جلوگیری از رشد و توسعه مناطق در بارگذاریهای جدید و دارای اهمیت بسیار است.
وی خاطرنشان کرد: از راهکارهای دیگر میتوان به توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان حمل و نقل، توسعه و بهسازی شبکه معابر، توسعه فضای سبز، ارتقای کیفیت سوخت و حمایت از تولید خودروهای هیبریدی اشاره کرد.
ازوجی ادامه داد: الزام خودروسازان به ارتقای کیفیت محصولات، فرهنگسازی و ترویج استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، استقرار دولت الکترونیک و جلوگیری از بروز پدیده بیابانزدایی نیز از دیگر راهکارهای قابل اجرا محسوب می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: آنچه که در نگرش این دنبال میشود، اتخاذ سیاستهای پیشگیرانه آلودگی هواست که به مراتب هزینههای اجتماعی کمتری به همراه دارد.
نظر شما