عضو شورای شهر: حضور در صدر چند شهر آلوده جهان، زیبنده تهران نیست

تهران - ایرنا- رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر از استاندار تهران خواست نسبت به تشکیل جلسه و هماهنگی لازم بین دستگاه‌های ذی ربط درخصوص آلودگی هوا اقدام کند و گفت: حضور در صدر چند شهر آلوده جهان، زیبنده تهران نیست.

به گزارش ایرنا، مهدی پیرهادی روز سه‌شنبه در هفتمین جلسه شورا با ارایه نطق پیش از دستور در خصوص معضلات زیست محیطی تهران، گفت: پدیده آلودگی هوا یکی از رهاوردهای توسعه صنعتی که با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی و توسعه حریم شهرها، تردد بی قاعده خودروهای شخصی و مصرف بالای سوخت به یکی از بحرانی ترین معضلات شهری بلکه ملی تبدیل شده است. 

وی افزود: آلودگی هوا کلاف سردرگمی است که رشته اش از دست مردم و مسئولان در آمده و روز به روز بر شدت آن افزوده می شود. 

پیرهادی افزود: ابعاد این آثار در زمینه محیط زیست شهری به حدی است که حتی برنامه‌های کلان کشور نیز به طور محسوس از این نابهنجاری متاثر شده است. 

عضو شورای اسلامی با بیان اینکه در تهران سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهندژ عنوان کرد: آلودگی هوا بر اساس آمار موجود سالانه حدود چهار هزار مرگ زودرس را در شهر تهران ایجاد می‌کند که خسارات هنگفتی را بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می کند. 

به گفته وی، اگرچه بخشی از این آلودگی ریشه در ویژگی های جغرافیایی شهر تهران دارد، اما سوءمدیریت و چند پارگی قانون و اجرا و کشمکش‌های تمام نشدنی میان نهادهای مسئول، این معضل را چند ده برابر کرده است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: توسعه جمعیت شهری و فقدان اقدامات لازم برای پایش و کنترل آلودگی هوا از یک طرف، و وجود منابع متعدد آلاینده از قبیل خودروها، صنایع، وسایل گرمایشی، فعالیت‌های ساختمانی و تجاری از طرف دیگر، افزایش روز به روز آلاینده ها را در این شهر به دنبال داشته است.

وی عنوان کرد: موقعیت جغرافیایی و وجود رشته کوه ها در اطراف تهران به انباشته شدن آلودگی هوا کمک می کنند. 

پیرهادی ادامه داد: در فصول سرد سال پدیده نام آشنای اینورژن یا وارونگی، متهم ردیف شماره یک این پرونده، شناخته می‌شود. 

وی افزود: حال آنکه اگر دیگر متهمان این پرونده را نیز در یک خط کنیم در می یابیم که نقش سایر عوامل انسان ساخت، کم از پدیده جغرافیای طبیعی شهر تهران نیست، و یا حداقل در تشدید آن به شدت موثر است. 

به گفته وی، عواملی نظیر تکمیل شدن شبکه حمل و نقل ریلی پاک، عدم نوسازی و بازسازی اتوبوس های فرسوده و دودزا، نبود هماهنگی و ضعف در اجرای قوانین، عدم توسعه انرژی های تجدیدپذیر، به کارگیری سوخت نامناسب دیزل ها و صنایع، عدم نصب فیلتر جاذب ذرات و کاتالیست‌های مناسب، به ویژه برای صنایع خودروهای سنگین با سوخت گازوئیل و مازوت، عدم بکارگیری خودروهای استاندارد هیبریدی و برقی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی نظیر تپسی و اسنپ در این میان، از اهمیت بسزایی برخوردار است. 

عضو شورا با بیان اینکه تنها قربانی مشترک این عوامل، اعداد و آمار های وحشتناکی از صدمات جدی جسمی و روحی کودکان، جوانان و سالمندان شهرمان است ، گفت: علائمی نظیر تضعیف سیستم ایمنی بدن، کاهش ظرفیت شش ها، افزایش نرخ مرگ و میر و اینها تنها بخشی از مشکلات جسمی است که گریبان مردم را می‌گیرد.

وی افزود: اگر به این میزان، صدمات روحی، افسردگی ها و غیر نیز افزوده شود، اوج فاجعه ناپیداست. 

وی گفت: هر چند بر اساس قانون هوای پاک که مهمترین منبع معتبر قانونی در این زمینه است، وظایف و مسئولیت هر یک از دستگاهها صراحتا مشخص شده است و بخش بزرگ آن متوجه نهادهای دولتی است، لیکن مدیریت شهری هم در این خصوص باید تمام تلاش خود را داشته باشد.

وی عنوان کرد: مدیریت شهری با فرهنگسازی و اطلاع رسانی مشارکت حداکثری مردم را به صحنه آورد و همچون سایر دستگاه ها به وظایفی که در قانون تعیین شده ، به درستی عمل کند.

وی تاکید کرد: به ویژه در دوره جدید مدیریت شهری که شهردار  تهران به عنوان یک عضو ثابت هیات دولت محسوب می شوند، با کمک سایر دستگاه ها و نهادها ، این موضوع را با اهتمام جدی در هییت دولت پیگیری کند. 

پیرهادی با بیان اینکه موضوع سلامت شهروندان موضوعی راهبردی است، عنوان کرد: تعریف چشم انداز و معرفی راهکار و برنامه های اجرایی نظیر توسعه حمل و نقل پاک، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن موتور سیکلت ها و خودرو های سبک و سنگین و موتور سیکلت های آلاینده با طرح های تشویقی و همچنین استفاده از خودرو های هیبریدی و برقی، توسعه شبکه مترو در تهران، می تواند موجب برون رفت از این وضعیت باشد .

وی ادامه داد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، جایگزینی‌ سوخت‌های پاک و بیوزیستی، تغییر سوخت نیروگاه‌های پیرامون شهر، توسعه شبکه پایش و سیستم هشدار، عدم پلاک گذاری خودروهای آلاینده، هوشمند سازی حمل و نقل شهری، هماهنگی در اجرای قوانین با رعایت اولویت، از راهکارهای کاهش آلودگی است.

وی ادامه داد: معاینه فنی دقیق خودرویی در سایر شهرها و همچنین انجام معاینه فنی موتور سیکلت ها ، نظارت دقیق بر اجرای قوانین و الزام دستگاه‌ها، تشکیل ستاد یا دبیرخانه فرابخشی و در نهایت پیگیری شهرداری برای برخورداری از تسهیلاتی نظیر سهم دولت در خرید اتوبوس کمک دولت در این خصوص می تواند نقطه عطفی در برون رفت از این معضل کهنه و ریشه دار شهر تهران باشد.


عضو شورا تاکید کرد: رسیدگی به وضعیت نابسامان آلودگی هوای تهران به عنوان پایتخت کشور ایران که مرتبا در صدر چند شهر آلوده جهان است، نه تنها از جایگاه بین المللی زیبنده ملت بزرگ ایران نیست بلکه در شان مردم عزیزمان نیز نخواهد بود .

وی خاطرنشان کرد: نشست های مشترک و اتخاذ راهبرد های همسو در زمینه رفع آلودگی هوا، با نهاد های مختلف امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است.

به گفته این عضو شورای تهران،  اجرا نشدن قانون هوای پاک، که بیش از 18 سازمان و وزارتخانه در آن نقش دارند، نیازمند هماهنگی از سوی وزارت کشور و استانداری تهران خواهد بود. 

وی از  استاندار تهران خواست نسبت به تشکیل جلسات و هماهنگی لازم بین دستگاه ها و نهاد ها قبل از هرگونه آلودگی هوا اقدام کند.  

پیرهادی همچنین از دادستان تهران، در خصوص تشکیل جلسه، برای راه اندازی کارگروه پیگیری آلودگی هوا در دادستانی تهران، تشکر کرد و گفت: اما این قطعا کافی نیست و تا برخورد قاطع با دستگاه ها و وزارتخانه هایی که به وظایفشان در این خصوص به درستی عمل نمیکنند، این حق عامه مردم محقق نمی شود .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha