"وحید کرم الهی" روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حالیکه لرستان میان مسیرهای کوهستانی واقع شده است اما روند احداث راه های ارتباطی در این استان مورد توجه بوده و راهسازی در این استان از طرح های مستمر محسوب می شود.
وی اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آزادراه و چهارخطه در لرستان وجود نداشت که اکنون به ترتیب ۱۷۱ و ۴۴۶ کیلومتر از این زیرساخت های ارتباطی در استان زیربار ترافیک قرار دارد.
وی گفت: آزادراه خرم آباد – پل زال به طول ۱۰۴ کیلومتر واقع در محور سراسری شمال به جنوب و در مسیر بندر امام خمینی (ره) یکی از شاهراههای ترانزیتی استان و کشور محسوب می شود که سال ۸۹ با هزینه حدود هفت هزار و۵۰۰ میلیارد ریال ساخته شد.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان افزود: تغییر مسیر از جاده قدیم و باریک خرم آباد – پلدختر، کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و صرفهجویی چشمگیر سالانه۴۰۰ میلیارد ریال مصرف سوخت (در زمان افتتاح) کاهش ۶۰ کیلومتری طول آزادراه نسبت به مسیر فعلی، کاهش چشمگیر بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئنه از جمله ویژگی های این محور است.
کرم الهی به بهره برداری از آزادراه خرم آباد – بروجرد در سالجاری اشاره کرد و ادامه داد: برای این طرح به طول ۶۷ کیلومتر بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال هزینه شده و ارزش روز آن حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال می رسد.
وی افزود: روانسازی تردد ۲۰ هزار وسیله نقلیه در روز، صرفهجویی سالانه ۷۳ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل، کاهش ۶۰ دقیقهای زمان سفر، کاهش سالانه ۱۹۶ هزار تن انتشار گازهای گلخانهای، کاهش زمان سفر و تصادفات و جلوگیری از تداخل تردد شهری و برون شهری در محور خرمآباد - اراک از مزایای این طرح ملی است.
وی اضافه کرد: طول راههای اصلی لرستان در زمان پیروزی انقلاب ۴۹۳ کیلومتر بوده که این مسیرها در بهمن ۱۴۰۰ معادل ۶۵۷ کیلومتر است همچنین اکنون ۵۷۱ کیلومتر راه فرعی در لرستان زیربار ترافیک است در حالیکه بهمن ۵۷ حتی یک کیلومتر راه فرعی در استان وجود نداشت.
وی با بیان اینکه لرستان در بهمن ۵۷ فاقد راه روستایی آسفالته بوده است اظهار داشت: اکنون چهار هزار و ۱۶۷ کیلومتر راه روستایی آسفالته در استان وجود دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان افزود: در حال حاضر نیز عملیات اجرایی ۱۴۰ کیلومتر آزادراه، ۱۰۲ کیلومتر بزرگراه( چهارخطه) و ۱۵۰ کیلومتر راه آهن برای این استان در دست اقدام است.
کرم الهی تصریح کرد: یکهزار و ۸۷۸ کیلومتر راه های ارتباطی لرستان در سال ۵۷ اکنون به هفت هزار و ۱۱۰ کیلومتر رسیده است و یکهزار و ۳۸۵ کیلومتر راه روستایی در آن زمان هم اکنون ۶ هزار و ۳۸۶ کیلومتر می باشد.
نظر شما