متهم شدن پاریس به تلاش برای تجزیه مالی تا اخراج یک خبرنگار فرانسوی

تهران- ایرنا- روابط پرتنش پاریس-باماکو با اظهارنظر تند نخست وزیر مالی که فرانسه را به تلاش برای تجزیه این کشور متهم کرد و نیز اخراج یک خبرنگار فرانسوی از مالی وارد مرحله تازه‌ای شده است.

به گزارش ایرنا، روابط فرانسه و مالی روزهای پرتنشی را تجربه می کند. اختلاف میان باماکو با کشورهای اروپایی پس از دو کودتای نظامی پی در پی در این کشور آغاز شد. در آغاز کشورهای غربی دلیل اختلاف را امتناع قدرت فعلی به برگزاری انتخابات آنگونه که پیشتر انتظار آن می‌رفت، عنوان کردند. اما به تدریج مساله نگرانی از جایگزین شدن نیروهای روسی متعلق به بخش خصوصی به جای نظامیان اروپایی در این کشور غرب آفریقا مطرح شد.

باماکو از برخی کشورهای اروپایی همچون دانمارک مستقیما گفته از این کشور خارج شوند. همچنین اتهاماتی چون مداخله در امور داخلی را علیه فرانسه مطرح می‌کند.

رادیو فرانسه امروز گزارش داد: «چوگل مایگا» نخست وزیر مالی امروز «لژیونرهای» فرانسوی را «مزدورانی» خواند که در قالب نیروهای نظامی در خاک مالی تمرین نظامی می کنند.

متهم شدن پاریس به تلاش برای تجزیه مالی تا اخراج یک خبرنگار فرانسوی

وی امنیت را اولویت اصلی کشورش خواند و گفت: هدف این نیروها تجزیه مالی است.

از سوی دیگر، مقامات مالی خبرنگار نشریه فرانسوی زبان «جوان آفریقا» را که در فرانسه چاپ و منتشر می شود از این کشور اخراج کردند.

به گزارش رادیو فرانسه، «بنژامن روژه» خبرنگار نشریه «جوان آفریقا» که روز ۶ فوریه (۱۷ بهمن) وارد مالی شده بود، دیشب با حضور پلیس در هتل محل اقامت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت.

وی که ویزای معتبر داشت امروز از این کشور اخرج شد.

مدیریت «جوان آفریقا» که نشریه تخصصی با موضوع آفریقاست این اقدام را محکوم کرد.

متهم شدن پاریس به تلاش برای تجزیه مالی تا اخراج یک خبرنگار فرانسوی

«عبدالله دیوپ» وزیر امور خارجه مالی در ویدئویی که به تازگی منتشر شده، اعلام کرد که کودتاگران در مالی بر منافع فرانسه دست گذاشته اند و همین امر به بروز تنش در روابط میان دو کشور منجر شده است.

پاریس اختلاف میان باماکو با کشورهای اروپایی را پس از دو کودتای نظامی در این کشور، امتناع قدرت فعلی به برگزاری انتخابات آنگونه که پیشتر انتظار آن می‌رفت، عنوان می کند. این در حالی است که دیوپ می‌گوید: موافقان برگزاری انتخابات در ۲۷ فوریه (۸ اسفند) امیدوارند همان افراد قبلی به قدرت بازگردند.

دیوپ فرانسه را به حمایت از کودتاهای قبلی کشورش متهم کرد و افزود: فرانسه که خود را مدافع دمکراسی می خواند وارد دیگر کشورها می شود و سران دولتی آنها را منصوب می کند.

به گزارش ایرنا، مالی در غرب آفریقا روزگاری مستعمره پاریس بود. پس از استقلال مالی نیز روابط دو جانبه به شکل گسترده و در زمینه های گوناگون از جمله نظامی ادامه یافت.  

فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین فرانسه رسما در فوریه ۲۰۱۳ آغاز مداخله ارتش فرانسه را برای ریشه‌کن کردن «تندروها» در کشور مالی اعلام کرده بود. در پی این اعلام، پاریس حدود ۵ هزار و ۱۰۰ سرباز را در منطقه "ساحل" از جمله مالی مستقر کرد.

مالی با تجربه دو کودتای پی در پی در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ وارد بحران امنیتی و سیاسی شده است. کودتای اخیر سومین کودتا در ۱۰ سال گذشته (۲۰۱۲) و پنجمین در تاریخ این کشور پس از کودتای سال های ۱۹۶۸ و ۱۹۹۱ میلادی است.

«امانوئل ماکرون» رئیس ‌جمهوری فرانسه پس از کودتای نظامی در مالی۲۰۲۰ در ماه ژوئن از کاهش عمده نیروهای فرانسوی خبر داده بود. به این ترتیب پاریس از شش ماه پیش سازماندهی مجدد نیروهای نظامی خود را در مالی با ترک سه پایگاه در شمال این کشور آغاز کرده است. فرانسه همچنین در نظر داشت پنج هزار نیروی نظامی مستقر در منطقه ساحل آفریقا را تا سال ۲۰۲۳ به ۲هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha