در ادامه گزارش روزنامه ایران در ۲۰ بهمن میخوانیم: رفع مؤثر همه تحریمها به جای رفع ناقص و غیرمؤثر تحریمها در کنار تضمین و راستیآزمایی از جمله مباحثی است که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان حاضر به چشمپوشی از آن نیست. چرا که عدم انتفاع کشورمان از مزایای حاصل از عقبنشینیهای برجامی چیزی جز خسارت محض نمیتواند باشد. به همین دلیل مسئولان کشورمان در اظهارات مختلف، این خطوط قرمز و به خصوص رفع مؤثر و کامل همه تحریمها را اعلام کردهاند.
به عنوان نمونه همزمان با شروع مجدد ادامه مذاکرات دور هشتم، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نوشت: «ظرفیتها و توانمندیهای اقتصادی و تکنولوژیک کشور دارای ساختار یکپارچه است و رفع تحریمها با هر شناسهای باید برای همه بخشها ماهیت یکسان داشته باشد. تجربه قبلی ثابت کرد که بدون رفع جامع و مؤثر تحریمها، انتفاع اقتصادی پایدار از برجام بیشتر شبیه یک سراب است.»
ساختار یکپارچه اقتصادی کشور اشاره به توانمندیهای اقتصادی و سیستمی کشورمان میباشد که قابل تفکیک از یکدیگر نیست. به بیان بهتر نمیتوان با اعمال تحریمها در بخشی از اقتصاد ایران با این بهانه که به سایر دستگاههای اقتصادی ارتباطی ندارد و حتی با این عنوان که بهانه تحریم هم مباحث غیرهستهای است، امیدوار به رفع مؤثر تحریمها بود. رژیم امریکا در طول کارزار فشارحداکثری با شناسهها یا به اصطلاح تگهای مختلف مانند ادعاهای حمایت ایران از تروریسم سعی داشته تا تحریمها را به بهانههای مختلف علیه کشورمان وضع کند.
لازمه رسیدن به توافق خوب نیز همین مهم است که تمامی تحریمهای مربوط به کارزار فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه کشورمان برچیده شود. لازمه عقبنشینی ایران از برنامه صلحآمیز هستهای کشورمان طبق برجام، بازگشت بدون چون و چرای امریکا به تعهدات سال ۲۰۱۵ است و بدون این مسأله نمیتوان انتظار داشت که ایران تحت فشار رسانهای و بازی ضربالاجلها به چیزی کمتر از توافق اولیه در همان سال تن دهد.
فریبکاری امریکا در تفکیک تحریمها
امریکا اکنون باید تصمیمات بزرگی بگیرد. حالا که رژیم ایالات متحده اعتراف کرده که پروژه فشارحداکثری به شکل مفتضحانهای شکست خورده است باید به تعهدات گذشته خود بازگردد و در غیر این صورت اعلام اینکه امریکا خواهان احیای برجام است چیزی جز یک شعار و فریب نیست. از جمله مواردی که مانع اجرای مؤثر و کامل برجام میشود و لازم است تا ایالات متحده نسبت به همه آنها تعیین تکلیف کند قانون کاتسا، ویزا، دستور اجرایی ۱۳۲۲۴، قانون پاتریوت، تحریم چرخه دلار، تحریم بخشهای فلزات، بانکها، پتروشیمی و دستورات اجرایی رئیس جمهور سابق و همه ۱۵۰۰ تحریمی است که این کشور پیش و پس از توافق سال ۲۰۱۵ علیه کشورمان وضع کرد. شکلگیری توافقی متوازن که تعهدات برابر را برای دو کشور در بردارد بدون تصمیمات سیاسی در واشنگتن در خصوص همین موضوعات عملاً غیرممکن است.
برای درک پیچیدگی تحریمها و شناسههای تحریمی ذکر چند مثال میتواند معنای توافق خوب از نظر جمهوری اسلامی ایران را نشان دهد؛ در سالهای ۹۸ و۹۹ امریکا، بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی، شرکت ملی نفت، شرکت ملی نفتکش را با برچسب تروریستی تحریم کرد. به بیان دیگر وزارت خزانهداری امریکا ساختارهای اقتصادی ایران را به استناد قانون کاتسا و اتهام همکاری با سپاه پاسداران مجدداً مورد تحریم قرار داد. حال اگر در مذاکرات کنونی وین تکلیف این تحریمها که با بهانههای واهی علیه کشورمان صورت گرفته مشخص نشود و امریکا حاضر به تصمیم در خصوص شناسههای تحریمی مانند برچسب تروریسم از نهادهای اقتصادی ایران نگردد نمیتوان انتظار رفع مؤثر تحریم را داشت و منافع ملی کشور را تأمین شده دید.
این موضوع در تحریمهای دیگر مانند تحریم بانک ملی ایران نیز دیده میشود. بانک ملی با فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ به دلیل همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران مورد تحریم قرار گرفت. بنابراین یکی از موضوعات مهم مذاکرات همین فریبکاری امریکاست که باعث میشود حتی در صورت توافق احتمالی تحریمها به صورت مؤثر رفع نگردد و حتی بعداً از همین حربه استفاده کند و تحریمهای دیگری را با بهانههای جدید علیه کشورمان مجدداً اعمال کند و اگر این موضوع در مذاکرات کنونی حل نشود مشکلات ساختاری برجام همچنان ادامه خواهد داشت و چیزی جز تقریباً هیچ در انتظار کشورمان نخواهد بود.
جنگ رسانهای امریکا علیه ایران
اما این خواستههای بحق ایران که منافع ملی کشورمان را تأمین میکند در جنگ روایتها وارونهنمایی میشود. انتظار میرود هر چه به لحظات حساس مذاکرات نزدیکتر میشویم بر آتش دشمن در این جنگ رسانهای افزوده شود. خبر معافیتهای تحریمی بیحاصل از سوی ایالات متحده امریکا و بیانیه تروئیکای اروپا برای ضریب دادن به این موضوع نه چندان مهم در کنار خبرسازیهای رسانهها در خصوص نزدیک بودن حصول توافق را میتوان در همین پازل ارزیابی کرد.
طرفهای غربی تلاش دارند تا با شرطی کردن مجدد اقتصاد کشورمان و فشار بر افکار عمومی، لزوم رسیدن به هر توافقی که زیاده خواهیهای امریکا و عقبنشینی از مواضع ضدتحریمی ایران را در بردارد به کشورمان تحمیل کنند. آنها سعی دارند تا ذهنیت غلط و ضد منافع ملی «هر توافقی بهتر از بیتوافقی است» را بار دیگر در اذهان تئوریزه کنند و زمینه برای یک توافق بد را بار دیگر ایجاد نمایند. در این شرایط اگر ایران بر رفع کامل و مؤثر تحریمها اصرار ورزد به عنوان مقصر به جامعه معرفی خواهد شد.
این پروژه فریب، لزوم هوشیاری بیشتر و جهاد تبیین در عرصه افکار عمومی را نیز بیش از پیش نشان میدهد. جامعه باید بداند که توافق خوب، رفع مؤثر همه تحریمها و تحقق منافع مردم ایران در گرو عبور دولت امریکا از کارزار فشار حداکثری است و این عبور نه در اقدامات نمایشی که در اقدامات عملی دولت امریکا قابل تحقق است.
بیشینهسازی قدرت در دستور کار ایران
همزمان با مذاکرات پیچیده رفع تحریم، جمهوری اسلامی از خودتحریمیهای داخلی نیز عبور کرده و وارد مرحلهای جدید از روابط با کشورهای آسیایی و همسایه نیز شده است. همچنین جمهوری اسلامی بدون وابسته کردن مسائل نظامی و امنیتی خود تلاش دارد در مسیر هر چه قدرتمندتر شدن گام بردارد. این درحالی است که اقدامات نظامی ایران در زمان دولت سابق همواره به عنوان اقدامی علیه مذاکرات معرفی میشد. در همین راستا روز گذشته فرمانده هوافضای سپاه پاسداران از رونمایی یک موشک راهبردی جدید در آینده نزدیک خبر داد.
به گفته سردار حاجیزاده «این موشک راهبردی مدت بسیاری است که ساخته شده و در سازمان ما وجود دارد.» دو ماه قبل هم سپاه پاسداران از ۱۱۰ شناور کلاس تندرو هجومی عاشورا رونمایی کرده بود و همچنین در رزمایشهایی انواع موشکها و سلاحهای مختلف از جمله پهپادهای پیشرفته را مورد آزمایش موفقیتآمیز قرار داد. دولت نیز در همین مسیر با حمایت ویژه از صنعت فضایی کشورمان در انتقال پیام مقتدرانه به جهانیان اهتمام ویژه خود را در قدرتمند شدن نشان داده است و همکاری گسترده با کشورهای جهان و خنثیسازی تحریمها را پیگیری میکند.
نظر شما