۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۲۶
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84645692
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرکز ثابت شنوایی کودکان کردستانی راه‌اندازی شد

سنندج-ایرنا- نخستین مرکز ثابت شنوایی کودکان سه تا پنج سال کردستان در سنندج افتتاح شد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان روز پنجشنبه در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از موفقیت‌آمیز بودن طرح غربالگری نوزادان و به منظور رصد صد در صدی و شناسایی افرادی که ممکن است از طرح غربالگری نوزادان جا مانده باشند و یا در سال‌های اول کودکی دچار مشکل شده‌ باشند، اقدامات لازم برای راه اندازی مرکز ثابت شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال انجام و این مرکز راه اندازی شد.

ناصر کریمیان افزود: مرکز شنوایی کودکان در سال‌های گذشته به صورت سیار در سطح شهر و روستاها فعالیت داشته و از این پس هم به صورت سیار و هم به صورت پایگاه دائم فعال خواهد بود.

وی یادآور شد: طرح شنوایی نوزادان و شیرخواران و کودکان سه تا پنج سال همزمان با کل کشور در سطح استان در مراکز غربالگری شنوایی در حال اجرا است که از اهداف این برنامه تشخیص و مداخله به موقع و زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی است که در سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله انجام می‌شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان اضافه کرد: تمام این مراحل برای خانواده‌ها از غربال تا مداخله و تجویز سمعک و کاشت حلزون تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار گرفته و بار مالی را از دوش قشر کم درآمد و بی بضاعت جامعه برمی‌دارد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه۱۸ هزار و۵۰۰نوزاد تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و همچنین تا پایان ۹ ماهه ۱۲هزار و ۵۰۰ کودک ۳ تا ۵ سال مورد سنجش شنوایی قرار گرفته‌اند.

طرح غربالگری شنوایی از جمله طرح هایی است که چند سالی است در کشور اجرا می‌شود و کردستان در این زمینه در زمره استان‌های برتر کشور قرار دارد.

تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام می‌شود و فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی کودکان است.

۱۱۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha