چهارمحال و بختیاری در طرح توسعه گلخانه‌ها رتبه نخست کشور را داراست

شهرکرد-ایرنا- مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهادکشاورزی گفت: چهارمحال و بختیاری از نظر درصد تحقق طرح توسعه گلخانه‌ها رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

داریوش سالم‌پور چهارشنبه شب در نشست بررسی طرحهای باغبانی چهارمحال و بختیاری افزود: این استان موفق شده است در طی ۱۰ ماه امسال مساحت گلخانه‌های موجود را از هشت هکتار برنامه ابلاغی به ۲۸ هکتار برساند که این حجم از افزایش مساحت برابر با ۳۵۰ درصد عملکرد بیشتر است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در دی‌ماه امسال و بررسی مسائل مرتبط با اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها در استان افزود: بر اساس مباحث مطرح شده در این نشست مقرر شد تا برای تامین آب موردنیاز گلخانه‌ها پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

سالم‌پور شائبه آزادسازی قیمت انرژی و ضرورت استقرار گلخانه‌ها در مناطق مستعد اقلیمی همچون مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری را یادآور شد و گفت:اگر چه از نظر کارشناسی یکی از اصول مهم در اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها در کشور، مکان‌یابی و جانمایی صحیح برای احداث گلخانه‌ها است اما با توجه به اجرای مجتمع گلخانه پارس‌آباد مغان در شمال اردبیل و دیگر موارد مشابه می‌توان گفت که چهارمحال و بختیاری نیز مستعد اجرای این طرح است.

سالم‌پور اظهار داشت: صاحبان اراضی واقع در دشت‌های وسیع استان که پیش از این به کشت سیب‌زمینی در این دشت‌ها مشغول بوده‌اند در حال حاضر به دلیل کمبود منابع آبی به سمت کشت محصولات پربازده‌تر متمایل شده‌اند و از آنجایی که اصل توسعه گلخانه‌ها بهبود بهره‌وری از آب است، ضروری است تمامی دستگاه‌ها برای ایجاد چنین فضایی همکاری لازم را داشته باشند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهادکشاورزی در خصوص تامین گاز برای اجرای گلخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری نیز اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود مجتمع‌های گلخانه‌ای و اراضی شخصی که از نظر مطالعات و مدارک کامل و مورد تایید هستند، شناسایی شوند و نیاز گازی آن‌ها مشخص و به مجموعه‌های مدیریتی وزارتی اعلام شود تا پیگیری‌ها در این رابطه در رده‌های بالاتر دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه بحث اصلی در توسعه گلخانه‌ها، افزایش بهره‌وری از آب است، یادآور شد: در تغییر اراضی کشت روباز به گلخانه مشکلاتی در رابطه با پروانه‌های بهره‌برداری وجود دارد که این موضوع در حال پیگیری است.

وی همچنین در ادامه به روند اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: با گذشت ۵ سال و ۱۰ ماه از آغاز اجرای این طرح، نزدیک به ۱۵ هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شده است که این وسعت از گلخانه‌ها به نسبت کشاورزی در فضای باز، یک و نیم میلیارد مترمکعب آب کمتری مصرف کرده و برابر با میزان تولید در فضای باز، محصولات کیفی درجه‌یک را با کمترین ضایعات روانه بازار کرده است.

سالم‌پور اثرات اجتماعی و اقتصادی اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها در کشور را نیز متذکر شد و گفت: این اثرات به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار که از جمله مناطق مستعد ایجاد گلخانه نیز به شمار می‌روند، مشهودتر است.

وی وسعت محیط‌های کنترل‌شده و زیرپوشش پلاستیک و شیشه برای کشت محصولات کشاورزی در دنیا را سه میلیون هکتار اعلام کرد و ادامه داد: اگر یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از تونل‌های کوچک، شیشه‌ای و خورشیدی کشور چین از این وسعت جهانی کاسته شود می‌توان گفت که یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار گلخانه بنا به تعریف استاندارد آن در جهان وجود دارد.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور سهم ایران از وسعت گلخانه‌های جهان را ۲۴ هزار هکتار معادل یک و نیم درصد از سطح جهانی بیان کرد و گفت: با این میزان از سهم، ایران در رتبه ۱۲ کشورهای جهان از نظر وسعت گلخانه‌ها قرار دارد اما در بحث توسعه این محیط‌های کنترلی کشاورزی به همراه چین و مکزیک جزء سه کشور برتر دنیا محسوب می‌شود.

سالم‌پور مساله تامین آب را مهمترین موضوع در راستای توسعه گلخانه‌ها در کشور دانست و افزود: به دلیل تغییرات اقلیمی، بارش کم و تبخیر زیاد، آب از جایگاه مهمی در این زمینه برخوردار است اما به طور کلی مولفه‌های دیگری نیز برای توسعه گلخانه‌ها تعریف شده است که باید به آن‌ها توجه کرد.

وی به موفقیت کشورهای اروپایی چون هلند، ایتالیا و فرانسه در بحث گلخانه‌ها اشاره و تصریح کرد: اگر چه چنین کشورهایی با مشکل کمبود آب مواجه نیستند اما حرکت آن‌ها در این حوزه بر روی فناوری و خدمات فنی و مهندسی متمرکز شده است از این رو نباید هدف از توسعه گلخانه‌ها در کشور را تنها به تولید محصول و صادرات آن به مناطق اوراسیا و کشورهای عربی محدود کرد بلکه لازم است صادرات سازه، تجهیزات گلخانه‌ای و دانش و خدمات فنی و مهندسی نیز مورد توجه قرار گیرد.

سالم‌پور پیشرفت‌های کشور در تولید سازه‌های گلخانه‌ای و برخی تجهیزات جانبی را در مدت ۱۰ سال اخیر مطلوب خواند و اظهار داشت: در حال حاضر ایران در زمینه طراحی، ساخت و تولید سازه گلخانه‌ای به ویژه محصولات پلاستیکی در مرحله خوداتکایی قرار دارد و با وجود مشکلات متعدد، توانایی تولید در این حوزه را داراست.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور افزود: در حوزه تامین اعتبارات برای اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها در چهار سال گذشته از محل اعتبارات اشتغال روستایی، صندوق توسعه ملی و از محل تبصره‌های بودجه سنواتی اقدامات مناسبی شکل گرفته است و در سال جاری نیز با پیگیری‌های انجام شده در مرحله نخست هشت هزار میلیارد تومان برای بخش کشاورزی تخصیص یافت که از این مبلغ حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به استان‌ها ابلاغ شده است.
پروانه تاسیس ۲۰۰ هکتار گلخانه خصوصی در استان صادر شده است 

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به تعیین اولویت‌های توسعه‌ای و بهبود و ارتقای محصولات و خدمات کشاورزی در استان گفت: در حال حاضر برای حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی، پروانه تاسیس گلخانه‌های خصوصی صادر شده است که این اقدام در ادامه به ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات و آورده از سوی متقاضیان نیاز دارد و امید می‌رود این موضوع در سطح وزارتخانه مطرح و حمایت‌های لازم در این راستا در اختیار استان قرار گیرد.

عطاالله ابراهیمی نیاز به ارائه تسهیلات در بخش توسعه باغات در استان را نیز ضروری دانست و افزود: بخش مهمی از طرح‌های تامین و انتقال آب استان در محدوده مناطقی واقع شده است که از ظرفیت بالایی برای ایجاد باغ برخوردار است و تا پایان سال آینده و در ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۱۲ هزار هکتار در این حوزه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی به موضوع حذف و جایگزینی باغات قدیمی و کم‌بهره اشاره و تصریح کرد: اجرای طرح اصلاح باغات استان به مساعدت و همراهی بیشتر مالکان و همچنین تعامل مدیریتی در سطوح بالاتر نیاز دارد.

ابراهیمی نیاز به سرشاخه کاری به ویژه سرشاخه کاری گردو در مناطقی همچون بازفت را یادآور شد و در ادامه گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی از مهمترین ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که در طی مطالعات انجام شده حدود ۲۰ گونه گیاهی با اولویت اقتصادی برای کشت در اراضی استان مشخص شده است که تلاش می‌شود سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این زمینه جذب و اجرایی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه متوسط شیب استان ۳۴ درصد است، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار را برای استان مهم ارزیابی کرد و افزود: توجه به توسعه این نمونه از باغات می‌تواند علاوه بر صرفه اقتصادی در حفظ منابع آب‌وخاک موثر باشد.

وی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز برای ارتقای سطح دانش کشاورزی در استان ضروری خواند و گفت: هم‌اکنون ۵۰ شرکت در استان در بخش‌های مختلف علمی و پژوهشی مرتبط با کشاورزی فعال هستند که حمایت از این شرکت‌ها از اولویت‌های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha