۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۲۶
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84645678
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهارمحال و بختیاری می‌تواند به قطب گیاهان دارویی تبدیل شود

شهرکرد -ایرنا- مسوول طرح و برنامه و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت: چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت مطلوبی در توسعه کشت گیاهان دارویی و توسعه زنجیره تولید است و توان تبدیل شدن به قطب تولیدات گیاهان دارویی را دارد.  

شاهین رستم‌پور چهارشنبه شب در جلسه باغبانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان پتانسیل و ظرفیت بالای برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کشت گیاهان دارویی دارد، افزود: هم‌اکنون ۲۸ طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار و تامین انتقال آب برای این طرح‌ها تهیه و طراحی شده است،که تاکنون این ظرفیت و پتانسیل مغفول مانده و خاک و منابع طبیعی این استان هدر رفته است.

به گفته وی، در مناطق جنگلی استان که جنگل‌ها به دلایل مختلف از بین رفته، زراعت توسعه یافته است که این امر یک ضربه به منابع طبیعی و عاملی برای هدر رفت آب و خاک است و باید این جنگل‌ها توسعه یابد تا به سرمایه و دارایی برای استان تبدیل شود.

وی بر توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه گلخانه‌ها به عنوان یک ظرفیت برای استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش سطح تولید محصولات تاکید کرد و گفت: برای توسعه گلخانه‌ها در استان، دانش و افراد بومی متخصص در این حوزه به اندازه کافی وجود ندارد و برای افزایش دانش بومی و تربیت نیروی متخصص به ارائه آموزش و آگاه‌سازی مردم و بهره‌برداران و افزایش نظارت دقیق نیاز است.

به گفته وی،هم‌اکنون بهره‌برداران و فعالان توسعه گلخانه در استان به دلیل پایین بودن آگاهی و دانش فنی در اجرای طرح‌ها و دست سازهای گلخانه‌ای دچار مشکل هستند و نظارت فنی دقیق‌تر بر اجرای این طرح‌ها از سوی متخصصان انجام شود.

رستم‌پور اظهار داشت: توسعه شهرکهای کشاورزی ، باغات در اراضی شیبدار، کشت گیاهان دارویی و طرحهای گلخانه‌ای در مناطقی که پایداری تولید وجود دارد، در سفر رییس جمهور مورد تاکید قرار گیرد تا بتوان از اعتبارات سفر برای توسعه این حوزه‌ها استفاده کرد.

به گفته وی، برای توسعه کشاورزی و افزایش بحث سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان نیاز به اجرای مطالعات اجتماعی است که بتوان با استفاده از این مطالعات میزان مشارکت مردم را برای اجرای طرحهای توسعه‌ای افزایش داد.

وی اظهار داشت: برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی، این افراد به مناطق مستعد و مناسب سرمایه‌گذاری هدایت شوند که برای تحقق این امر نیاز به مطالعات جامع است تا سرمایه‌گذاران بر اساس ظرفیت و اقلیم مناطق برای سرمایه‌گذاری هدایت شوند.

توسعه باغات در اراضی شیب‌دار از سیاست‌های وزرات جهادکشاورزی است  

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی نیز به اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار به عنوان یکی از سیاست‌های این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: این استان ظرفیت و پتانسیل خوب برای توسعه این طرح دارد.

داراب حسنی افزود: اجرای این طرح در مناطقی که بالای ۳۰۰ میلیمتر بارندگی دارد اجرا می‌شود، که میانگین بارندگی در این استان بالاتر از متوسط کشوری است و این میزان بارندگی یکی از محورهای اصلی برای توسعه باغات و اجرای این طرح است.

وی اظهار داشت: سال گذشته میزان کمک و یارانه برای اجرای این طرح از محل منابع مالی وزارتخانه ۲ میلیون تومان به ازای هر هکتار بود که این میزان به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی بر استفاده از ظرفیت و توانمندی بخش خصوصی و پژوهشی برای تامین نهال و ارقام مرغوب تاکید کرد و گفت:هم‌اکنون کشت انگور و بادام در مناطق و اراضی شیب‌دار استان در دست اجراست و برنامه استان توسعه سالانه ۲ هزار هکتار باغ دیم در اراضی شیب‌دار است.

به گفته وی، این استان از دهه ۸۰ تاکنون در حوزه سالم‌سازی و تامین هسته اولیه و تولید نهال و ایجاد زیرساخت‌های تولید نهال فعال است و یکی از استانهای پیشرو در این حوزه است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون ۳۷ گونه نهال در باغات مادری سطح کشور در حال تکثیر است و ۱۱ منطقه برای تولید نهال در سطح کشور شناسایی شده است که باید از این مراکز برای تبادل نهال و پیوند تکثیری استفاده کرد.

وی به فعالیت بخش خصوصی در شهرستان بروجن برای ورود نهال و گونه‌های وارداتی اشاره کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری ۴۰۰ رقم برتر تجاری خارجی را وارد استان کرده است و هم‌اکنون این گونه‌ها به مرحله باردهی و محصول رسیده‌اند که باید این ظرفیت رصد و پایش شود و ارقام مورد نیاز و متناسب با اقلیم این سرمایه‌گذاری برای توسعه باغات استفاده شود.

پروانه تاسیس ۲۵۰ گلخانه جدید در چهارمحال و بختیاری صادر شده است 

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال مجوز تاسیس ۲۵۰ گلخانه جدید در استان صادر شده است که به دلیل کمبود اعتبارات و تسهیلات و نداشتن وثیقه در مناطق روستایی برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه هستند.

ابراهیم شیرانی افزود:هم‌اکنون در استان ۳۷ هکتار واحد گلخانه فعال است که ۶ هکتار امسال به بهره‌برداری رسیده و توسط نظام مهندسی کشاورزی مجوز و پروانه فعالیت برای ۲۵۰ گلخانه به صورت انفرادی و ۲۰ مجتمع در ۴۵۰ هزار هکتار صادر شده است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون ۳۰ هکتار گلخانه جدید در استان در دست ساخت است و که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

این مسوول جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی هر هکتار گلخانه به صورت میانگین به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: هم اکنون زیرساخت‌های لازم برای احداث پنج مجتمع کشاورزی در استان فراهم شده است.

شیرانی افزود: ناکافی بودن تسهیلات بانکی مورد نیاز، نبود زیرساخت‌های لازم برای احداث گلخانه از جمله گازکشی و  افت فشار گاز، دشواری تامین وثیقه برای بخش عمده متقاضیان که در مناطق روستایی مجوز دریافت کردند، مشاع بودن قالب اراضی، نبود نیروی متخصص در مدیریت تولید، احداث سازها و همچنین ناکافی بودن نیروهای کارگری ماهر از مهمترین چالش‌ها و مشکلات حوزه توسعه گلخانه در استان است.

وی با بیان اینکه ۱۸ هزار هکتار از گلخانه‌های فعال  استان تک محصولی و زیر کشت فلفل دلمه هستند، گفت: از ۲ ماه گذشته با کاهش صادرات و موضوع سلامت گلخانه‌داران با مشکل مواجه شدند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بالا بودن هزینه احداث گلخانه و افزایش ۲ برابری هزینه احداث سازه را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: بالا بودن هزینه نهاده‌ها، بذر، سم، کود و سایر موارد از دیگر مشکلات این حوزه است.

وی اظهار داشت: در استان ۲۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی وجود دارد که ۴۲ هزار هکتار از این میزان باغ و ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی است و عمده محصولات باغی استان شامل سیب، هلو، بادام گردو، انگور است و در حوزه تولید بادام این استان با تولید سالانه ۲۴ هزار تن بادام رتبه نخست کشور را دارد.

به گفته وی، در استان یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که ۳۹۱ گونه دارویی و معطر است و ارزش تولیدات باغی استان نزدیک به یک میلیون تن و ارزش ریالی این محصولات بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است.

شیرانی افزود: در حوزه اصلاح و نوسازی باغات این استان نسبت به برنامه ابلاغی جلوتر است و برنامه اصلاح و نوسازی باغات برای سال آینده ۶۵۰ هکتار پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون برای طرح‌های تامین انتقال آب ۲۶ طرح در دست اقدام است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: برای توسعه گیاهان دارویی با  توجه به اقلیم آب و هوایی و ارتفاع مناسب و وجود ۲۷ گونه آندمیک در استان ظرفیت خوبی برای توسعه وجود دارد و می‌توان این استان به قطب توسعه  گیاهان دارویی تبدیل شود.

به گفته وی،امسال یک‌هزار و ۶۰۰ نهال و یک میلیون نشاء گیاهان دارویی از جمله باریجه، آنغوذه وکرفس در مراکز تولید نهال و نشا در استان تولید شده است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون نزدیک ۲ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، موسیر، زعفران، سیاه دانه در استان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha