همکاری ژاپن، کره جنوبی و آمریکا در برابر پیونگ یانگ

تهران - ایرنا - وزرای دفاع ژاپن، کره جنوبی و آمریکا امروز (پنجشنبه)در گفت‌وگویی تلفنی بر همکاری خود در مواجهه با چالش‌ها و تهدیدات ناشی از آزمایش‌های تسلیحاتی اخیر کره شمالی تاکید کردند.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا، این مکالمه تلفنی بین "نوبو کیشی" وزیر دفاع ژاپن، "سو ووک" وزیر دفاع کره جنوبی و "لوید آستین" وزیر دفاع آمریکا به دنبال پرتاب شش موشک توسط کره شمالی در ژانویه گذشته، از جمله یک موشک بالستیک میان‌برد انجام شد.  

به گفته وزارت دفاع ژاپن و کره جنوبی، سه کشور متحد توافق کردند که "در برابر تهدیدات ناشی از موشک‌های کره شمالی و در راستای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره با یکدیگر همکاری کنند".

در طول این گفت‌وگوی تلفنی، سه طرف نگرانی خود را نسبت به پرتاب موشک‌های اخیر پیونگ‌یانگ که به نوشته افه، موجب ایجاد بی‌ثباتی در این منطقه و نشان‌دهنده نقض قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل است، ابراز کردند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، وزیر دفاع کره جنوبی اعلام کرد که آزمایش‌های اخیر کره شمالی یک «تهدید جدی و مستقیم» و «چالشی برای قطعنامه های سازمان ملل» است.

لوید آستین نیز در جریان این مکالمه تلفنی، تعهد "قوی" واشنگتن به دفاع از ژاپن و کره جنوبی را ابراز کرد.

همزمان با سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به حوزه اقیانوس آرام، این سه کشور روز شنبه و در جریان نشست آتی در هاوایی بار دیگر در مورد مسائل امنیتی منطقه‌ای مرتبط با کره شمالی گفت‌وگو خواهند کرد. بلینکن در جلسات دو روزه "گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی" موسوم به "کوآد" با هدف تقویت همکاری با هند، استرالیا و ژاپن به عنوان سنگری در برابر رشد فزاینده اقتصادی و نظامی چین حضور خواهد داشت.

کره شمالی در حالی سال نو میلادی را آغاز کرد که از عزم خود برای افزایش ظرفیت دفاعی خود خبر داد. به دنبال اعلام این موضوع، شش آزمایش در عرض یک ماه با پرتاب موشک‌های کروز، کوتاه‌برد، مافوق صوت و در آخرین مورد پرتاب موشک میان‌برد و دوربرد که از سال ۲۰۱۷ انجام نشده بود، انجام شد.

پیش از این، کره شمالی خبر داده بود موشک بالستیک میان‌برد سطح به سطح با نام «هوآسونگ-۱۲» را با هدف سنجش دقت و امنیت آن آزمایش کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «سونگ کیم» نماینده ویژه آمریکا در کره شمالی در روزهای دهم تا پانزدهم فوریه (۲۱ تا ۲۶ بهمن) به هانولولو سفر خواهد کرد تا میزبان نشستی سه جانبه با هدف ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در شبه جزیره کره باشد.

براساس قطعنامه‌های شورای امنیت، کره‌شمالی از آزمایش‌های بمب هسته‌ای و موشک‌های بالستیک منع شده اما آمریکا و دیگر کشورها می‌گویند پیونگ‌یانگ در ماه ژانویه (دهم دی تا یازدهم بهمن‌ماه) ۹ موشک بالستیک را آزمایش کرده است. این تعداد آزمایش بیشترین تعداد آزمایش این موشک‌ها در یک ماه در تاریخ کره‌شمالی بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha