به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، دهمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم ضد از امیرعباس ربیعی و خائنکشی از مسعود کیمیایی آغاز شد. سالن نمایش ضد در خانه جشنواره در حالی نسبتا خلوت و خالی از جمعیت اهالی رسانه در هنگام شروع فیلم بود که از دقایقی قبل از شروع نخستین رونمایی از فیلم جدید مسعود کیمیایی، اهالی رسانه جلوی درب ورودی سالن نمایش این فیلم صف کشیده بودند.
شائبه سفارشی بودن فیلم ضد
نمایش فیلم ضد در سانس اول روز دهم برای اصحاب رسانه و تکرار آن در سانس سوم برای مهمانان ویژه با حضور نه چندان زیاد مخاطبان و همچنین بازخوردهای به نسبت سرد و نارضایتی رسانهای ها همراه بود. فیلم در واقع ادامهرو و ملهم از فضای فیلمسازی محمدحسین مهدویان در ماجرای نیمروز و به تصویرکشیدن تاریخ معاصر ایران است که در سالهای اخیر فیلمسازان مختلفی به این اتمسفر علاقه نشان دادند که امیرحسین ربیعی از جمله شاخصترین آنهاست که دو سال پیش با فیلم لباس شخصی در همین فضا و روایتپردازی به سینمای ایران معرفی شد.
مهمترین ایرادی که منتقدان به فیلم ضد گرفته اند در ارتباط با شائبه سفارشی بودن فیلم و تزریق نادرست ایدئولوژی و سیاست به داستان است گویی دربخش هایی فیلمساز قصه فیلم را رها کرده و به سراغ اعمال و بازسازی صحنه ها و افرادی شده که در مسیر داستانی آن تاثیر زیادی نداشته و همین انحراف از داستانگویی، سبب باورناپذیری مخاطبان از شخصیتهای مهم الصاقی به فیلم شده است. از وجه دیگر، ضد، فیلمی داستانگو در گونه سیاسی است که قرار است بخشی از تاریخ معاصر ایران را بازسازی کند و این میتواند برای دوست داران این مدل فیلمها جالب توجه باشد.
بازگشت یک کیمیایی دوست داشتنی یا ادامه سینمای ثقیل و پرطمطراق
خائن کشی، سی و دومین مسعود کیمیایی از سرشناسترین فیلمسازان سینمای ایران است که بیش از ۵ دهه و سی فیلم در کارنامه فیلمسازی خود دارد. نمایش این فیلم در روز دهم جشنواره با حاشیههایی نیز همراه بود به خصوص اینکه انصراف کیمیایی پدر و پسر در روز معرفی هیات داوران جشنواره، خبرها و شایعات درباره این فیلم را دوچندان کرد به طوری که حتی برخی از عدم نمایش فیلم در جشنواره گفتند اما در نهایت فیلم در روز دهم و با استقبال اصحاب رسانه به نمایش درآمد.
خائن کشی داستان یک گروه هوادار مصدق با گرایش ملی گرایی را روایت می کند و آنچنان به زندگی، شخصیت و احوالات شخص مصدق نزدیک نمی شود و بیشتر بر تمرکز بر شخصیت ها و کنش های این گروه حامی مصدق را مدنظر قرار می دهد. فیلم از جمله فیلمهای پرکاراکتر کارنامه کیمیایی و سینمای ایران است به طوری که یکی از نقدهایی که به خائن کشی در نوشته منتقدان و سینمایی نویسها به آن اشاره شده، همین تعدد و فراوانی شخصیت ها و اضافی بودن آنها است به نحوی که برخی از منتقدین مدعی شدند که بسیاری از این شخصیت ها در فیلم قابل حذف اند و کارکردی دراماتیک خاصی در پیشبرد داستان نمیتوان برای آنها در نظر گرفت.
حضور بازیگران همچون سارا بهرامی، نرگس محمدی، فریبا نادری، سام درخشانی و امیررضا دلاوری نیز از دیگر نقدهایی است که بیان داشتند فیزیک و شمایل این بازیگران با سینمای مسعود کیمیایی فاصله زیادی دارد. خائن کشی با بازخوردهای متفاوتی از سوی منتقدان روبرو شد. برخی فیلم را ستودند و از بازگشت یک کیمیایی دوست داشتنی و فیلمی قصه گو خبردادند در حالی که منتقدان فیلم آن را در ادامه سینمای ثقیل و پرطمطراق این سال های کیمیایی دانستند که نه داستان منسجم و مشخصی دارد و نه شخصیت های متعدد حاضر در اثر می توانند سمپایک و همراه کننده باشند. برگزاری نشست رسانه ای فیلم بدون حضور کارگردان و صحبتهای ضد و نقیض عوامل فیلم درباره عدم حضور مسعود کیمیایی و بودجه فیلم از دیگر حواشی مورد توجه این فیلم در میان رسانه های مختلف بود.
حذف سیمرغ مردمی جشنواره
شایعه حذف سیمرغ مردمی جشنواره از دیگر شبهاتی بود که در روز گذشته در فضای مجازی مطرح شد به طوری که خبر تشکیل کمیته ویژه و دستور رییس سازمان سینمایی برای شفافسازی رسانه ای شد. در این راستا، رییس سازمان سینمایی در نامهای خطاب به مسعود نقاشزاده، دبیر جشنواره درخواست کرد تا بهخاطر اظهارات متناقض بعضی از صاحبان آثار مبنی بر تشکیک در زمینه فرآیند آراء مردمی برای حفظ و صیانت از حقوق همه آثار در این زمینه شفافسازی شود. در پاسخ به نامه خزاعی، دبیر جشنواره فیلم فجر هم تاکید کرد که صیانت از آراء مردمی و صحت نتایج نظرسنجی برای جشنواره یک اصل است و در اینباره یک کمیته متشکل از مدیر امور سینماها، مدیر کمیته نمایش، مدیر روابط عمومی، مدیر حراست سازمان سینمایی، مدیر فناوری اطلاعات جشنواره و مدیر سمفا تشکیل شده است.
البته نامی از صاحبان آثار یا نماینده از سوی آنها در این کمیته دیده نمیشود ولی برخی تهیهکنندگان میگویند درباره احتمال حذف سیمرغ مردمی به خاطر ابهاماتی که وجود دارد حرفهایی شنیدهاند. دو روز پیش، عباس نادران تهیهکننده فیلم شادروان که بیش از بقیه نسبت به این ماجرا شکایت دارد و اسنادی را در اختیار گرفته که تخلف در سامانه سمفا را نشان میدهد، مدعی شده بود که در این سامانه تقلب رخ داده و در متنی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده نوشته بود که نه تنها در جمع و تفریق اعداد در سامانه اشتباه وجود دارد بلکه بر اساس همان اطلاعات، آمار به صورت اتوماتیک حساب نمیشوند وبه نظر میرسد آمار دستخوش تغییرات میشوند.
همزمان با شبهاتی که در باره آرای مردمی جشنواره منتشر می شود، نتیجه آرای مردمی و آمار فروش فیلم ها به طور دقیق اعلام شد. ملاقات خصوصی و مرد بازنده تا اینجا برترین فیلم از نگاه تماشاگران و پرفروش ترین فیلم در سینماها بودند. علفزار فیلم سوم آرای مردمی و فیلم پنج از لحاظ فروش در سینماها بود و خائن کشی، جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی جایگاه چهارمین فیلم پرفروش و آرای مردمی را به طور توامان کسب کرده است. شادروان فیلم چهارم فروش سینماها و موقعیت مهدی فیلم پنجم آرای مردمی جشنواره فیلم فجر از سوی سمفا و سامانه اعلام فروش سینماها بوده است.
قاتل و وحشی بایگانی نشود
مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در شش فیلم مهم امسال از جمله بیرو، دسته دختران، نگهبان شب، بدون قرار قبلی، لایههای دروغ و شادروان از دیگر حواشی مطرح شده در روز دهم بود که نخستین بار به طور صریح از سوی مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان شده بود. وی ضمن اعلام خبر حمایت ۳۰ میلیاردی فارابی از جشنواره چهلم، عنوان کرد که فیلم سینمایی بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی با ۸۰ درصد مشارکت معادل ۷ میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان، نگهبان شب، به کارگردانی رضا میرکریمی و ۵۰ درصد مشارکت معادل ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، دسته دختران، به کارگردانی منیر قیدی تا ۶۰ درصد مشارکت معادل ۱۱ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان، شادروان اثر حسین نمازی با ۳۰ درصد مشارکت معادل ۲ میلیارد تومان، بیرو با ۳۰ درصد مشارکت معادل دو میلیارد و ۴۰ میلیون تومان، لایههای دروغ به کارگردانی رامین سهراب با ۲۰ درصد مشارکت معادل یک میلیارد تومان را شامل میشود. البته درباره دسته دختران ۴۰ درصد باقی مانده توسط حوزه هنری مشارکت صورت گرفته است.
حمایت فریدون جیرانی از فیلم قاتل و وحشی که در قالب یک ویدئو در صفحات اینستاگرامی وایرال شده بود از دیگر حواشی خبرساز روز دهم بود. جیرانی در این ویدئو ضمن تمجید از فیلم نعمت الله، خواستار نمایش این فیلم برای اهالی رسانه شد. جیرانی در نریشن این ویدئو بیان داشت که در چند سال گذشته مسئولان سینما وقتی میدانند فیلمی پروانه نمایش نمی گیرد اصلاً آن را در اختیار کمیته انتخاب جشنواره هم قرار نمیدهند.
قاتل و وحشی یکی از آنهاست و او به دبیر جشنواره فجر پیشنهاد داد که قاتل و وحشی حمید نعمت الله را یک بار برای اهالی رسانه و صاحبنظران نمایش دهد شاید با نقدهایی که درباره فیلم نوشته میشود اهالی رسانه و منتقدان و صاحب نظران بتوانند راهکاری برای بایگانی نشدن فیلم ارائه کنند. جیرانی تاکید میکند که قاتل و وحشی آخرین ساخته نعمت الله چند ویژگی مهم دارد که در سینمای ایران کمتر تجربه شده از جمله ژانر، بازیگری و کارگردانی و تجربه متفاوتی در سینمای ایران است که نباید بایگانی شود.
نظر شما