مراتع زیر کشت گیاهان دارویی و صنعتی استان سمنان به ۲۰ هزار هکتار رسید

سمنان- ایرنا- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان گفت: تاکنون بیش از ۲۰ هزار هکتار از مراتع استان زیر کشت گیاهان دارویی و صنعتی رفته است.

به گزارش ایرنا، علی ترابی روز شنبه به رسانه ها افزود: با آغاز بارش‌های پاییزی، عملیات کاشت گیاهان دارویی و صنعتی شامل باریجه، آنغوزه، وشق و بادام کوهی به همراه گونه های مرتعی که در سطح ۳۵۰۰ هکتار از مراتع  استان آغاز شده بود به پایان رسید.

وی یادآور شد: بذرهای مورد نیاز و خدمات کارشناسی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در اختیار بهره‌برداران و مرتع‌داران قرار گرفت و با روشهای اصلاحی و احیایی مانند کپه کاری  و بذرکاری برای احیا و توسعه مراتع استان اقدام شد.

ترابی اظهار داشت: طرح کشت گیاهان دارویی با مشارکت مرتع‌داران و در قالب طرح‌های مرتع‌داری در راستای اقتصادی کردن مراتع و بهبود معیشت بهره‌برداران و جوامع محلی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح کشت گیاهان دارویی در مراتع استان سمنان از پنج سال گذشته آغاز شد، افزود: تاکنون بیش از ۲۰ هزار هکتار از مراتع استان زیر کشت گیاهان دارویی و صنعتی رفته است و تاکنون از اراضی زیرکشت  باریجه و آنغوزه محصول برداشت شده است که با توجه به درآمدزایی خوب این محصولات علاوه بر ایجاد اشتغال موجب کاهش فشار چرای دام در مراتع شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان  ابراز داشت: مراتع استان در قالب طرحهای مرتع‌داری تلفیقی با در نظر گرفتن ظرفیتهای موجود از جمله گیاهان دارویی تهیه و مصوب شده و مدیریت آنها در قالب عقد قرارداد محضری به مرتع‌داران واگذار می شود.

در استان  سمنان بیش ۱۳۰ گونه گیاهی دارویی، صنعتی و خوراکی شناسایی شده است و پوشش گیاهی و اقتصادی کردن مراتع در راستای بهبود معیشت جوامع محلی از اهداف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha