۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۴۷
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 84648436
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خط لوله گاز جنوب کشور به خراسان شمالی تقویت شد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: خط تقویتی جاجرم این استان به انتهای خط لوله منطقه چهار کشور در میامی سمنان تقویت شد و دیگر در این استان افت فشار گاز نخواهیم داشت.

حسن رضا میربلوکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گاز خراسان شمالی از طریق خانگیران سرخس در شمالشرق کشور و منطقه چهار عملیات انتقال گاز جنوب کشور تامین می شود و در حال حاضر تامین گاز استان از طریق خانگیران بدلیل افزایش جمعیت کلانشهر مشهد بسیار کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: این عملیات مطابق برنامه زمانبندی با هدف تقویت فشار گاز شهرستان های گرمه و جاجرم و صنایعی همچون کارخانه آلومینا صورت گرفت که با همکاری امور مهندسی و اجرای طرح های شرکت گاز استان و گروه هات تپ (وصل گرم) منطقه چهار عملیات انتقال گاز با موفقیت انجام و خط ۱۶ اینچ گرمه و جاجرم به خط ۴۲ اینچ میامی- دشت متصل شد.

عملیات هات تپ (Hot Tap Operation) از زمره خدمات خطوط لوله و مخازن است که با توجه به منافع و بهره وری بالای خود در مقایسه با روش های پیشین انشعاب گیری بسیار مورد توجه واحدهای نفتی و گازی و پتروشیمی و نیروگاهی قرار گرفته است؛ عملیات هات تپ همان طور که از نام آن نیز بر می آید روی خط لوله یا مخزنی انجام می شود که حاوی مواد و سیالات است.

میربلوکی افزود: اجری خط انتقال تقویتی گاز استان از سمنان که متصل به شبکه سراسری است از سال ۱۳۹۸ آغاز و اکنون تکمیل شده و ایستگاه های کنترلی، حفاظت و مراقبت از خوردگی در حال احداث است که تا آبان‌ماه جاری به بهره برداری می رسد.

وی گفت: این عملیات گازرسانی به قطر ۱۶ اینچ و طول ۵۷ کیلومتر (منشعب از خط انتقال ۴۲ اینچ میامی به دشت شاد) با اعتبار ۶۴ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی ادامه داد: این طرح با هدف تامین گاز مورد نیاز طرح توسعه مجتمع آلومینای جاجرم و جلوگیری از افت فشار گاز در شهرستان های گرمه و جاجرم در فصول سرد سال اجرا می شود.

تاکنون به ۳۱۰ واحد صنعتی و ۱۵ شهرک صنعتی استان گازرسانی شده که در این حوزه رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرد.

نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی بجنورد، آلومینای ایران، ریخته گری و لوله گستر اسفراین از جمله صنایعی هستند که سوخت آنها از گاز طبیعی است.

در زمستان سال های گذشته این منطقه بعضا با افت فشار گاز مواجه می شد که برای جبران این مشکل، به اجبار حجم ورودی گاز آلومینای جاجرم کاهش می یافت.

اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۷ درصد جمعیت روستایی خراسان شمالی از گاز طبیعی بهره مند هستند و سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از ۸۰ درصد است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha