خرید شفاف، مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولیدکننده است

تهران - ایرنا - رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها را خرید شفاف عنوان کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت،« عباس تابش » در جلسه با کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: تبیین این تغییر سیاست قیمت‌گذاری یکی از نکات مهم اجرای طرح است و جلسات با ذینفعان، تشکل‌ها و بخش خصوصی همچنان در این راستا ادامه دارد.

ایجاد شفافیت برای مردم با درج قیمت تولیدکننده

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص روش جدید قیمت‌گذاری(درج قیمت تولیدکننده)، گفت: در مدل جدید بدون اینکه وارد موضوع قیمت‌گذاری شویم از تولیدکننده می‌خواهیم که فقط قیمت تولیدکننده را بر روی کالا درج کند. با این روش شفافیت به وجود می‌آید و خود مردم از قیمت واقعی مطلع می‌شوند.

بازنگری ممکن است اما امکان بازگشت از طرح وجود ندارد

وی  با بیان اینکه امکان بازگشت از این طرح وجود ندارد، گفت: بدون حضور ذی‌نفعان هیچ تصمیمی را نگرفتیم، مستندات طرح پیش از اجرا و پس از اجرا موجود است و در اختیار بخش خصوصی، فعالان اقتصادی، انجمن‌ها و تشکل‌ها و ذینفعان قرار گرفته است. ضمن اینکه هر جا نیاز به بازنگری باشد با بررسی مدارک و مستندات، ارائه نظرات مختلف بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و تشکل‌ها، بازنگری‌های لازم انجام خواهد شد.

تابش با بیان اینکه در این راستا، قیمت‌های ۸۴ هزار قلم کالا احصاء شده بود، گفت: در برخی از کالاها حتی تا ۱۲۰ درصد مازاد هزینه توزیع وجود داشته که نوعی اجحاف در حق مصرف کنندگان بوده است.

کاهش قیمتی در ۱۷۰۰ قلم کالای مشمول درج قیمت تولیدکننده

وی بیان اینکه ۳۳۰۰ قلم کالا تاکنون مشمول درج قیمت تولیدکننده شده است، گفت: با رصدهای انجام شده در یک هزار و ۷۰۰ قلم کالا کاهش قیمت از ۳ درصد تا ۶۵ درصد در بازار اتفاق افتاده است و هر چقدر جلوتر می‌رویم دامنه کالاهای مشمول قیمت گذاری بیشتر می‌شود.

پویش خرید شفاف، پاسخی به ابهامات مردم در خرید

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان «هزینه‌های مازاد توزیع و تخفیف‌های اغوا کننده» را دو ابهام برای مردم در خریدهای خود دانست و گفت: طرح درج قیمت تولیدکننده و پویش خرید شفاف این دو موضوع را تبیین و شفاف خواهد کرد.

رعایت حداکثر هزینه توزیع کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای

تابش با بیان اینکه کالاها یا به دو نوع سرمایه‌ ای و مصرفی تقسیم می‌شوند، گفت: هیچ کالای سرمایه‌ای بالای ۲۰ درصد و هیچ کالای مصرفی نیز بالای ۳۰ درصد هزینه توزیع ندارد. یعنی یک کالای مصرفی از درب کارخانه که برچسب قیمت تولیدکننده می‌خورد تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی(خریدار) برسد بیش از ۳۰ درصد نمی‌تواند افزایش قیمت داشته باشد. به عبارت ساده‌تر حداکثر هزینه توزیع در زنجیره از درب کارخانه تا زمانی که کالای مصرفی به دست مصرف کننده نهایی(خریدار) برسد ۳۰ درصد است.

قیمت تولید کننده مبنای مالیات و فاکتور است

وی با بیان اینکه قیمت درج شده توسط تولید کننده مبنای مالیات و به عنوان فاکتور محسوب می‌شود، گفت: تولید کننده ۳ درصد بیشتر نمی‌تواند تخفیف بدهد؛ تخفیف بیشتر از این عدد یا برای افزایش تقاضای موثر در بازار و برای همیشه است، یا تخفیف‌های منطقه‌ای و فصلی است که باید طی نامه‌ای به سازمان‌های صمت استانی مربوطه ارسال تا اطلاع رسانی‌های لازم به مردم انجام بشود. همه این موضوعات برای شفافیت لازم و رسیدن تخفیف به مصرف کننده واقعی و نهایی است.

استقبال از درج قیمت تولیدکننده

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به جلسات مختلفی که با تولید کنندگان حوزه‌های مختلف داشته است، ادامه داد: تولیدکنندگان از این طرح استقبال کرده‌اند، شرکت‌های پخش و توزیع باسابقه و معتبر نیز برای گسترش کار خود به شدت موافق طرح هستند. با اجرای این طرح تخفیف‌های اغواکننده فروشگاه‌ها نیز از میان خواهد رفت و کالاها با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نهایی(خریدار) می‌رسد. همچنین جاهایی که این طرح اجرا می‌شود مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت. همه کالاها طی جدول زمان بندی شده به مرور مشمول این طرح خواهند شد.

در این جلسه اعضای کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در زمینه پروژه درج قیمت تولیدکننده پرداختند.

بنابراین گزارش، ورود گسترده خرده فروشی‌ها به این طرح، شفافیت و بازنگری در هزینه‌های توزیع و فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مدیریت شبکه توزیع برای کالاهای سرمایه‌ای، مدیریت دامنه تغییرات قیمت خرده فروشی، مالیات بر ارزش افزوده و تمرکز بیشتر بر نحوه اجرای طرح، از مهمترین نقطه‌نظرات بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha