۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۳۹
کد خبر: 84649962
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اعتراض کامیون‌داران کانادایی؛ پس از یورش پلیس اقدام بعدی چیست؟
اعتراض در کانادا

دوازده ساعت پس از صدور دستور دادگاه مبنی بر پاکسازی منطقه ویندزور، پلیس وارد محل شد. تعدادی از خودروها قبول کردند که محل را ترک کنند؛ ولی برای نشان دادن اعتراض خود این کار را همراه با صدای بوق بلند و فریادهای اعتراض‌آمیز انجام دادند.

به گزارش یکشنبه ایرنا از شبکه خبری بی بی سی، یورش پلیس به محاصره تجمع‌کنندگان روی پل در ویندزور کانادا، نتوانست آنان را متفرق کند. روز گذشته معترضان با اتوبوس وارد منطقه انتاریو شدند. پلیس ضدشورش با اسلحه برای بیرون راندن ده ها معترض که جاده های منتهی به پل را مسدود کرده بودند، وارد عمل شد. خودروهای مملو از پرچم‌های کانادا، شعارهای ضد واکسیناسیون و القاب ضد ترودو، و همچنین تعداد زیادی کامیون‌ سنگین تجاری، همه جای پل وجود داشتند.

در  حال حاضر، بیشتر وسایل نقلیه محل را ترک کرده اند؛ ولی صدها نفر همچنان مسیر را مسدود کرده‌اند. گروه‌هایی چون مسیحیان انجیلی، مادران ضد ماسک، مخالفان واکسن و ساکنان محلی که از محدودیت‌ها و کنترل‌های شدید مربوط به واکسیناسیون خسته شده‌اند، در میان تظاهرکنندگان حضور دارند.

یه گزارش بی بی سی، پلیس تلاش دارد معترضان را قدم به قدم از روی پل بیرون براند؛ ولی تا کنون موفقیت چندانی نداشته. جاده های اشغالی دارای ورودی های زیادی هستند و با خیابان های مسکونی و حیاط منازل احاطه شده اند که دور زدن پلیس را آسان کرده. از همین رو اعتراضات کماکان تداوم دارد.

ماموران پلیس کانادا با وسایل نقلیه زرهی و تجهیزات تاکتیکی به استقبال تظاهرکنندگان آمده‌اند؛ اما هنوز اقدام تهاجمی جدی صورت نگرفته. تا کنون فقط تعداد کمی دستگیر شده اند. معترضان با حمل پرچم‌ها و خواندن سرود ملی کشور، «ای کانادا»، می‌گویند تا زمانی که همه درخواست‌هایشان اجابت نشود، از آنجا نخواهند رفت.

دان، یکی از معترضان به خبرنگار بی بی سی گفت: "آنها باید ما را به زور بیرون ببرند. ما صلح طلب هستیم و با دست‌های بسته اتحادمان نشان خواهیم داد. " وی و همسرش پرچم کانادا را به صورت لباس به تن دارند. آنان می گویند از رفتارهای دستوری که دولت با خانواده‌شان از جمله پنج فرزند شش تا ۱۶ ساله آنها کرده است، احساس انزجار می‌کنند. وی می گوید: "من هر کاری که بتوانم برای حمایت از این افراد معترض انجام خواهم داد. "

تقریباً یک هفته است که حدود ۱۰۰ وسیله نقلیه در مسافتی به طول تقریباً ۲ کیلومتر جاده منتهی به پل پارک را در ویندزور مسدود کرده‌اند. کاروان آزادی، همان طور که از نام آن برمی‌آید، در اعتراض به دستوری شروع شد که کامیون دارانی را که بین مرزهای ایالات متحده و کانادا تردد می کنند، الزام به واکسیناسیون می‌کند. این افراد هر نوع هدف و انگیزه سیاسی را از حرکتشان رد می‌کنند و می‌گویند به واکسن ها بی‌اعتمادند و فقط در نگرانی از نفوذ بیش از حد دولت و نفرت عمومی از نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، اشتراک نظر دارند.

بنا به نظر کارشناسان، اعتراضات ویندزور که منجر به بسته شدن پل سفیر، یکی از شریان های تجاری بزرگ کانادا به آمریکا شده شهر ویندزور را به دیترویت آمریکا متصل می کند، مشکلات اقتصادی عدیده‌ای ایجاد کرده است. در حالت عادی بیش از ۳۲۳ میلیون دلار کالا هر روز از این پل عبور می کند. اما طی هفته اخیر، هیچ کالایی از این مسیر از کانادا به ایالات متحده صادر نشده است.  

فلاویو ولپ، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی کانادا، می‌گوید: تقریباً نیمی از حجم صادرات این پل، قطعات خودرو است. اعتراضات اثر شدیدی بر این صنعت خواهد گذاشت.  علی‌رغم این هزینه‌های اقتصادی و نگرانی‌های مطرح شده از سوی واشنگتن، جاستین ترودو گفته است که فعلا برنامه‌ای برای اعزام ارتش ندارد.

در حدود ۷۵۰ کیلومتری شرق همین پل، در اتاوا هم گروه مشابهی از معترضان که شهر را تصرف کرده‌اند، هیچ نشانه ای از عقب‌نشینی بروز نداده‌اند. برخلاف جمعیت ویندزور که به چند صد نفر محدود شده و یک جاده اصلی را اشغال کرده اند، اعتراضات پایتخت اساساً مرکز شهر را درگیر کرده است و هزاران نفر با پرچم های کانادا به خیابان ها هجوم آورده اند. در خیابان ها بساط‌های غذای خیابانی برپا می‌شود و برای تظاهرکنندگان گرسنه غذا توزیع می‌شود. در عین حال مردم با صدای موسیقی، بوق‌ و شعارهای «آزادی» اعتراض خود را بیان می‌کنند.

اوایل همین هفته، یک قاضی کانادایی دستور داد کامیون‌ها حق ندارند بوق بلند به صدا درآورند. اما برخی از ساکنان که از سر و صدا و مزاحمت به ستوه آمده اند، پلیس را متهم کرده اند که منفعل بوده و اجازه داده است بی‌نظمی رواج یابد. برخی از کسب‌وکارها از جمله یک مرکز خرید بزرگ درهای خود را بسته اند یا شاهد کاهش تردد بوده اند.

در حالی که عمده تظاهرکنندگان رفتار عاری از خشونت داشته‌اند، برخی ساکنان محلی به خبرنگار بی‌بی‌سی اظهار داشته‌اند که به دلیل پوشیدن ماسک بر سر آنها فریاد زده شده و در رفت و آمد به محل کار مشکل داشتند.

اعتراض‌های اخیر مقام‌های دولتی کانادا را در بن بست نامطلوبی قرار داده و پلیس تلاش می کند با معترضان برای بازگشت به خانه مذاکره کند. در حالی که در سوی دیگر جهان، همزمان، پلیس فرانسه برای جلوگیری از پیشروی کاروان آزادی، گاز اشک آور پرتاب می‌کند، پلیس ویندزور به نظر فعلا نمی‌خواهد از این تاکتیک استفاده کند.

البته آب و هوا هم به نفع پلیس کانادا بوده است. با کاهش دما تا منفی ۱۷ درجه سانتیگراد در طول شب، ادامه اعتصاب برای عمده حاضران سخت و طاقت فرسا شده است.

میزان واکسیناسیون در کانادا ۹۰ درصد است که بسیار بالاتر از ایالات متحده است. در بسیاری از نقاط این کشور برای دسترسی به کافه‌ها، باشگاه‌ها و رستوران‌ها نیاز به نشان دادن مدرک واکسیناسیون است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha