۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۵۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84652143
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مزرعه‌داران شتر مرغ خراسان شمالی شرکت تعاونی تشکیل دادند

بجنورد-ایرنا- مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مزرعه‌داران شتر مرغ استان با گرفتن مجوزهای لازم و به منظور توسعه دادن آن شرکت تعاونی تشکیل دادند.

مهندس علیرضا صادق روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به پیگیری های سازمان جهاد کشاورزی و مساعدت های لازم، شرکت تعاونی تامین نیاز مزرعه داران شتر مرغ خراسان شمالی موفق به دریافت مجوز فعالیت شد.

صادق افزود: از این پس شترمرغ داران استان می توانند از طریق این شرکت تعاونی مطالبات خود را پیگیری کنند و تلاش می کنند تا اتحادیه شترمرغ داران استانی را نیز تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه شتر مرغ در استان وجود دارد اظهار داشت: هم اینک ۲۷ واحد پرورش شتر مرغ در استان وجود دارد که از این تعداد هشت واحد دارای مجوز و ۱۹ واحد نیز بدون مجوز هستند.

صادق گفت: در کشور ۲۰۰ واحد شترمرغ وجود دارد که ۵۰ هزار قطعه شترمرغ نیز در اختیار دارند و سالانه سه هزار و ۳۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ تن نیز گوشت استحصال می شود.

وی با بیان اینکه شترمرغ داران این استان در ماه ۱۰ تا ۱۲ تن گوشت تولید می کنند افزود: هر پنج شترمرغ برابر با یک گوساله گوشت تولید می کند، گوشت شترمرغ نسبت به گوشت گوساله چربی و کلسترول کمتری دارد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: تمامی اجرای این پرنده قابل استفاده است، از پوست شترمرغ در صنایع کیف و کفش بکار برده می شود.

صادق افزود: شترمرغ پرنده ای کم توقع است و هزینه های نگهداری آن نسبت به دام و طیور کمتر است، سرعت رشد آن نیز بالاتر است و در برابر بیماری مقاومت بیشتری دارد، ضریب خوراک به گوشت نیز در مقایسه با گاو یک به ۶ است.

وی افزود: پر شتر مرغ نیز برای کالاهای زینتی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین از هر شترمرغ حدود ۶ لیتر روغن تولید می شود.

وی وزن تخم شتر مرغ را یک کیلو و ۵۰۰ گرم عنوان کرد و گفت: هر تخم این پرنده معادل ۲۴ تخم مرغ است، از پوست تخم آن نیز به عنوان کالاهای تزیینی استفاده خواهد شد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر راه اندازی صنایع جانبی در استان و ارایه تسهیلات کم بهره در خصوص پرورش شتر مرغ تاکید کرد و گفت: ایجاد کشتارگاه، بسته بندی و سایر موارد به منظور ارزش افزوده باید ایجاد شود.

صادق بر فرهنگ سازی مصرف گوشت شترمرغ در استان نیز تاکید کرد و افزود: مصرف سرانه گوشت شترمرغ ۱۵۰ گرم است که باید تلاش کنیم تا مصرف فراورد های پروتینی متنوع در بین شهروندان افزایش یابد.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha